نخستین مدل سکوی دیجیتال در حوزه کشاورزی راه اندازی شد به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری  نخستین مدل سکوی دیجیتال در حوزه کشاورزی راه اندازی شد , به گزارش هاریکا خبر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، حسین فرازمند در مجموعه نشست‌های حکمرانی فضای مجازی با محوریت «جایگاه سکوهای اجتماعی دیجیتال در […]

نخستین مدل سکوی دیجیتال در حوزه کشاورزی راه اندازی شد

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری  نخستین مدل سکوی دیجیتال در حوزه کشاورزی راه اندازی شد , به گزارش هاریکا خبر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، حسین فرازمند در مجموعه نشست‌های حکمرانی فضای مجازی با محوریت «جایگاه سکوهای اجتماعی دیجیتال در کشاورزی» با تاکید بر این که ایجاد این سکوها نیاز روز بوده و باید هرچه سریع‌تر در حوزه کشاورزی محقق شود، گفت: باید با توجه به ارکان کشاورزی از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی، عرضه و تقاضا را روی سکوهای دیجیتال ایجاد کنیم.
وی افزود: باید تمام حلقه‌های داخل پلتفرم در این موضوع تبدیل به ذینفع شوند تا در کنار آن جریان بخش کشاورزی رخ دهد و شفافیت، کاهش هزینه‌ها، تنظیم بازار و واسطه گری محقق شود.
دبیر ستاد هوشمندسازی جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از مدل‌های سکوهای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی کشاورزی است، تصریح کرد: بر اساس نیازسنجی انجام شده طی چند سال اخیر، مسیر جریان به مرحله راه اندازی رسید که بر اساس آن خدماتی در بستر شبکه اجتماعی انجام خواهد شد. این خدمات در حلقه‌های مختلف از تولیدکننده آغاز و به مصرف کننده می‌رسد و در این میان بحث تأمین کننده ها و ارائه دهنده‌های نهادهای کشاورزی بازار محصولات کشاورزی نیز در سیستم قرار گرفته و آموزش و ترویج نیز در قالب کالاهای آموزش مجازی و شبکه‌های اینترنتی در حال انجام است.
فرازمند ادامه داد: اشتراک گذاری اطلاعات در سکوهای دیجیتال می‌تواند در قالب ویدئوهای آموزشی، عکس‌ها، توصیه‌های علمی و ترویجی، افزایش ضریب نفود دانش و فناوری در بخش کشاورزی و یا اشتراک گذاری نیازهای اولیه در بحث اینترنت اشیا در بخش کشاورزی را بروز کند.
وی با تاکید بر این که در این بخش نیازمند اطلاعات پایه‌ای هستیم، افزود: نمونه این اطلاعات، اطلاعات اقلیمی و هواشناسی کشاورزی است که با راه اندازی این سکوها می‌توان به جای همه کسب و کارها و شرکت‌های دانش بنیانی که قادر به فعالیت در حوزه اینترنت اشیا در بخش کشاورزی هستند، اطلاعات هواشناسی را از مدل‌های جهانی تولید کرد تا نسبت به انعقاد قرارداد با سازمان اقدام کنند بر این اساس این سکو می‌تواند اطلاعات را به اشتراک گذاشته و در اختیار سایر شرکت‌ها قرار دهد.
دبیر ستاد هوشمندسازی جهاد کشاورزی افزود: اطلاعات پایه حاکمیت مانند بهره برداران بخش کشاورزی به تأمین کننده خدمات و نهاده‌ها و همچنین‌ها سرویس‌ها متصل شده و در نهایت سکوی اجتماعی کشاورزی به ارتباط چند سویه بین حلقه‌های مختلف بخش کشاورزی در قالب یک پلتفرم و سکو منجر می‌شود که در کنار آن با هدف ایجاد جذابیت برای کشاورزان نسبت به طراحی سرگرمی، اخبار، سرویس‌های مالی و گردشگری در این سکوها اقدام شده است.
فرازمند با اشاره به ۳ چالش کشاورزی دیجیتال اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه که منجر به عدم جذب کشاورز به این موضوع می‌شود، عدم اطمینان به سکوها و پلتفرم‌های اجتماعی داخلی است چرا که هم اکنون ترجیح به استفاده از شبکه‌های خارجی بیشتر است. در عین حال پهنای باند اندک یکی از ایرادات این حوزه به شمار می‌رود در حالی که بخش کشاورزی و طرفداران استفاده از سکوهای کشاورزی دارای تجهیزات اینترنت هستند اما برای حرکت به سمت اینترنت اشیا و فارم ممکن است با مشکل در این زمینه مواجه شویم.
به گفته وی، تبلیغات چالش اصلی این حوزه بوده در حالی که می‌توان با تبلیغات، جذابیت‌های این حوزه را به کشاورزان معرفی کرد.