نبرد قدرتمندترین پردازنده‌های لپ‌تاپ به گزارش هاریکا خبر از اخبار فناوری همه شرکت ها می خواهند در بازار سخت افزار و چیپ برتر باشند نبرد قدرتمندترین پردازنده‌های لپ‌تاپ از همیشه بیشتر شدت گرفته است. اپل با معرفی پردازنده های سری M به خصوص M1 Max نشان داد که بازار لپ تاپ یا بهتر است بگوییم […]

نبرد قدرتمندترین پردازنده‌های لپ‌تاپ

به گزارش هاریکا خبر از اخبار فناوری همه شرکت ها می خواهند در بازار سخت افزار و چیپ برتر باشند نبرد قدرتمندترین پردازنده‌های لپ‌تاپ از همیشه بیشتر شدت گرفته است. اپل با معرفی پردازنده های سری M به خصوص M1 Max نشان داد که بازار لپ تاپ یا بهتر است بگوییم مک بوک ها چقدر برایش اهمیت دارد و آنقدر به عملکرد آنها اطمینان داشت که پردازنده های اینتل را کنار گذاشت. اما اینتل شرکتی نیست که بتواند به راحتی از رقبا پیشی بگیرد، بنابراین برای پردازنده های نسل دوازدهم Alder Lake خود، معماری هیبریدی مشابه تراشه های سری M اپل را انتخاب کرد. اکنون که پردازنده های Alder Lake H برای لپ تاپ ها معرفی شده اند و محصولات مجهز به آن ها کم کم وارد بازار شده اند، زمان خوبی است که پرچمدار این خانواده یعنی اپل M1 مکس در برابر Core i9-12900HK اینتل مقایسه کنیم.

اپل M1 مکس در برابر Core i9-12900HK اینتل

اپل M1 مکس در برابر Core i9-12900HK اینتل اگرچه در دنیای واقعی بسیاری از افراد هنگام خرید لپ تاپ تمایلی به خرید آن ندارند، اما همیشه صحبت از عملکرد بهتر این محصولات به میان می آید، به خصوص اگر با پردازنده های جدید و حتی اختصاصی سروکار داشته باشیم. اپل با پردازنده های سری M نشان داده است که می تواند با معماری ARM کارایی بالایی ارائه دهد. اما اینتل می خواهد به کوپرتینویی ها هشدار دهد که حتی با معماری x86، می توانید چنین عملکردی یا حتی بالاتر را تجربه کنید.

قدرتمندترین پردازنده کنونی اینتل

قدرتمندترین پردازنده کنونی اینتل

قدرتمندترین پردازنده کنونی اینتل برای بازار لپ تاپ، Core i9-12900HK، عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی خود و همچنین AMD Rizen 5000 دارد، با این وجود چگونه در برابر تراشه Apple M1 Max استفاده شده در مک بوک پرو 16 اینچی عمل می کند؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ نتایج بنچمارک این تراشه ها می رویم.

این مقاله از یک مک بوک پرو 16 اینچی با لپ تاپ گیمینگ MSI GE76 Raider استفاده می کند که از پردازنده Core i9 و صفحه نمایش 17 اینچی استفاده می کند.رزولوشن 3 اینچی 1080p به نرخ رفرش 360 هرتز و گرافیک برای لپ تاپ RTX 3080 Ti مجهز شده است. در مقابل، مک بوک پرو دارای صفحه نمایش 16.2 اینچی با نرخ تازه سازی 120 هرتز است.

نتایج بنچمارک‌

در ادامه عملکرد این پردازنده‌ها را در چندین نتایج بنچمارک مقایسه می‌کنیم. اگر می‌خواهید بدانید پردازنده‌های Alder Lake در برابر رایزن 6000چه عملکردی دارند.

اولین معیار مقایسه شده در این مقاله Cinebench R23 nT است. این معیار برای رندر سه بعدی با استفاده از موتور رندر مشابه Cinema4D استفاده می شود. این بنچمارک 10 دقیقه طول می کشد و پردازنده ای با هسته های بیشتر برنده خواهد شد.

با توجه به این موضوع، طبیعی است که Intel Core i9-12900HK بالاتر از تراشه اپل باشد زیرا به ترتیب دارای 14 و 10 هسته هستند. در این تست، نه تنها M1 Max در پردازنده پرچمدار اینتل شکست خورد، بلکه نسبت به نسل یازدهم پردازنده های Core نیز کوتاه آمد.

از آنجایی که مقایسه تراشه های 14 هسته ای با تراشه های 10 و 8 هسته ای منصفانه نیست، برای عملکرد تک هسته ای به سراغ Cinebench R23 می رویم. این تست همچنین 10 دقیقه طول می کشد و فشار کوتاهی به پردازنده وارد می کند، اما عملکرد بهترین هسته های CPU را تعیین می کند. شایان ذکر است که به طور کلی عملکرد چند هسته ای چندان ناعادلانه نیست، زیرا هر شرکتی از معماری خاص خود استفاده می کند و کاربران به سراغ آن می روند.

اگر فکر می کنید که در بخش تک هسته ای، اپل می خواهد اینتل را شکست دهد، در اشتباهید. در این بنچمارک، پردازنده Intel Core i9-12900HK توانسته تا 24 درصد عملکرد بهتری نسبت به نماینده اپل داشته باشد. M1 Max حتی تقریباً 6 درصد از نسل قبلی پردازنده های پرچمدار اینتل بهتر عمل کرد. با این حال، تراشه اپل در این بنچمارک توانسته با اختلاف کمی 2.4 درصدی، مشاور 9 5900HX AMD را شکست دهد.

در ادامه به معیار محبوب شرکت Primate Lab می رویم که Geekbench 5 است. این معیار شامل 21 حلقه کوتاه از جمله مواردی مانند فشرده سازی تصویر و HTML5 است. کامپایلر و بهینه سازی در این بنچمارک بسیار مهم است.Xcode 11.2 برای کامپایل نسخه 5.1 و Clang 9.0 برای ویندوز استفاده شد. در حالی که Xcode به طور بومی توسط Apple M1 پشتیبانی می شود، Clang 9.0 برای Alder Lake بهینه نشده است زیرا دو سال از عمر آن می گذرد. با این حال، ما نمی دانیم که اینها چه تأثیری بر عملکرد CPU خواهند داشت.

بررسی چند هسته ای چهار لپ تاپ

ابتدا به بررسی چند هسته ای چهار لپ تاپ خود می رویم. نتایج بنچمارک برای MacBook Pro M1 Max از نظرات کاربران به دست آمده است و ما یکی از بالاترین امتیازها را انتخاب می کنیم. در بخش چند هسته ای، این پردازنده اینتل است که دست بالا را دارد.

Intel Core i9-12900HK در این بنچمارک 4.5 درصد عملکرد بالاتری نسبت به M1 Max نشان داد که نسبت به سایر بنچمارک ها کمتر است. با این حال، تراشه اپل نسبت به پردازنده نسل یازدهم اینتل Core i9-11900HK تا 44 درصد عملکرد بهتری داشت و 48 درصد بهتر از 5900HX بود. در هر صورت برنده این قسمت از مسابقه نماینده اینتل است.

بعد از بنچمارک چند هسته‌ای، به سراغ بنچمارک تک هسته‌ای گیک‌بنچ می‌رویم. همانطور که می‌دانید، هردو بنچمارک‌ها اهمیت بالایی دارند و اگرچه در بخش چند هسته‌ای اینتل می‌تواند تراشه اپل را شکست دهد، اما این اختلاف بسیار اندک است، با این حال در بخش تک هسته‌ای وضعیت به چه صورت است؟

از نظر تک هسته ای، Intel Core i9-12900HK در رتبه اول قرار دارد، اگرچه تنها 2.8٪ با M1 Max تفاوت دارد. بنابراین می توان عملکرد آنها را تقریباً یکسان دانست. از این نظر، پردازنده نسل یازدهم اینتل هم از نسل جدید خود و هم از تراشه اپل عقب است. در جایگاه چهارم پردازنده Raizen 9 5900HX قرار دارد که تقریباً تفاوت زیادی با نماینده اینتل دارد. بر اساس این نتایج، Core i9-12900HK برنده این بخش از رقابت است.

تا کنون فقط بر روی CPU تمرکز کرده ایم، در حالی که اپل و انویدیا نیز در مورد GPU حرف های زیادی برای گفتن دارند. در این راستا به سراغ یک بنچمارک می رویم تا عملکرد پردازنده گرافیکی این لپ تاپ ها را بررسی کنیم. این معیار عملکرد GPU را در زمینه هایی مانند عمق میدان و تشخیص چهره بررسی می کند. در این آزمایش از یک API به نام Rick Bar در OpenCL استفاده شد.

همانطور که می دانید لپ تاپ های ویندوزی در این مقاله علاوه بر کارت گرافیک مستقل از پردازنده گرافیکی یکپارچه اینتل و AMD استفاده می کنند. با این حساب می توان عملکرد هر دوی آنها را در بنچمارک ها مشاهده کرد. بنابراین نوار بنفش برای گرافیک یکپارچه و نوار سبز برای گرافیک مستقل است. از آنجایی که مک بوک پرو با M1 Max تنها یک گرافیک دارد، نوارهای بنفش و سبز همین مقدار را نشان می دهند.

در حالی که محصول با پردازنده نسل دوازدهم اینتل از گرافیک RTX 3080 Ti استفاده می کند، دو لپ تاپ دیگر به گرافیک GeForce RTX 3080 مجهز شده اند. البته فرکانس این گرافیک در دستگاه مجهز به پردازنده نسل یازدهم اینتل بیشتر است اما رم آن در مدل رایزن سریعتر است.

عملکرد گرافیک یکپارچه اینتل و AMD

عملکرد گرافیک یکپارچه اینتل و AMD

ابتدا، اجازه دهید نگاهی به عملکرد گرافیک یکپارچه اینتل و AMD بیندازیم. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، M1 Max عملکرد بسیار بهتری دارد. پردازنده گرافیکی اپل طراحی منحصر به فردی دارد و همچنین از LPDDR5 / 6400 استفاده می کند که آن را از نظر پهنای باند حافظه بالاتر از گرافیک یکپارچه اینتل و AMD قرار می دهد. اما در مورد گرافیک مستقل چطور؟

کامپیوترها کارهای سبک را با گرافیک یکپارچه انجام می دهند و زمانی که شروع به انجام کارهای سنگین مانند بازی می کنید، دستگاه به گرافیک مستقل تبدیل می شود. اپل گفته است که تراشه M1 Max کمی کندتر و کمی سریعتر از گرافیک GeForce انویدیا است که البته بستگی به GPU مورد مقایسه دارد. اما به نظر نمی رسد کوپرتینویی ها برای این ادعا به سراغ Geekbench رفته باشند.

در این بنچمارک، RTX 3080 Ti تا 136 درصد بهتر از M1 Max عمل می کند. با توجه به نتایج، به نظر نمی‌رسد OpenCL ارتباط زیادی با فرکانس بالاتر هسته‌ها داشته باشد و همچنین تعداد بالای هسته‌های RTX 3080 نیز تأثیر زیادی بر نتایج بنچمارک ندارد. اینکه چگونه چنین عملکردی در دنیای بازی ظاهر می شود هنوز مشخص نیست، اما به جرات می توان گفت که گرافیک قدرتمند RTX انویدیا می تواند به راحتی GPU اپل را شکست دهد.

PugetBench پرایمر را از طریق مجموعه ای از وظایف بررسی می کند و آنها را در دسته های مختلف امتیاز می دهد. به طور کلی، مک بوک پرو 16 اینچی امتیاز 1328 را به دست آورد که از امتیاز 1277 لپ تاپ با پردازنده Intel Core i9-12900HK و GeForce RTX 3080 Ti بالاتر است. تفاوت این محصولات 17.8 درصد است اما اگر نماینده اپل را با نسل یازدهم اینتل و AMD به ترتیب با 57 مقایسه کنیم.با عملکرد 7 و 90.5 درصدی بالاتر مواجه هستیم.

خب، M1 Max تاکنون شکست سنگینی را از اینتل و انویدیا متحمل شده است، اما بیایید نگاهی به معیار دیگری بیندازیم. جایی که مک بوک پرو 16 اینچی می درخشد: Adobe Premiere. برای مقایسه عملکرد این لپ تاپ ها از پایگاه داده PugetBench به دست آمده توسط کاربران استفاده شد. در این راستا کارایی بالا در این پایگاه داده را در نظر می گیریم.

وقتی نتایج را جداگانه بررسی می کنیم، با تفاوت های متفاوتی مواجه می شویم. اپل در امتیاز پخش زنده و امتیاز صادرات امتیاز بالایی دارد، در حالی که در امتیاز افکت ها و امتیاز GPU بازنده است. از نظر امتیاز افکت، Intel Core i9-12900HK نزدیک به 2.7 درصد بالاتر از M1 Max است. از نظر پردازنده گرافیکی، هر دو مدل RTX 3080 Ti و دو مدل RTX 3080 به ترتیب 40.8، 22 و 27 درصد عملکرد بالاتری داشتند.

با وجود چنین مواردی، در مجموع تفاوت ها به حدی بوده است که M1 Max توانسته است پیروز میدان شود. دلیل این امر طراحی خوب M1 Max در کنار بهینه سازی سخت افزاری Adobe است. البته باید اشاره کنیم که پریمیر یک برنامه بزرگ است و ممکن است عملکرد آن در PuhgetBench با دنیای واقعی متفاوت باشد. نحوه استفاده از پرایمر را به این اضافه کنید تا کمی پیچیده تر شود. با این حال، Apple M1 Max همچنان در این زمینه عملکرد خوبی دارد.

مقایسه اپل M1 مکس با Core i9-12900HK

در مطالعه با مطالب قبل با نکات و مقایسه اپل M1 مکس با Core i9-12900HK اشنا شدید .شاید با خود بگویید که در شرایطی عملکرد این پردازنده ها می تواند متفاوت باشد و با برنده قطعی مواجه نیستیم. اما طبق نتایج بنچمارک، این پردازنده اینتل است که دست بالا را دارد و عملکرد بهتری دارد. اما یک چیز را نباید فراموش کنیم: ما با سیستم عامل های مختلفی سر و کار داریم.

اگر بهترین ها را می خواهید، قطعا باید به سراغ یکی از محصولات مجهز به جدیدترین پردازنده اینتل یا مک بوک پرو بروید، اما انتخاب بین آن ها به نیاز شما و همچنین سیستم عامل مورد نظر شما بستگی دارد. به همه اینها اضافه کنید، زیرا MacBook Pro 16 حداقل 2500 دلار قیمت دارد. به طور کلی هر یک از این محصولات را خریداری کنید تا زمانی که نیاز شما را برآورده کند از انتخاب خود راضی خواهید بود. اما اگر به‌دنبال بازی‌های به‌روز هستید، با وجود محدودیت‌های MacOS، اپل گرافیک هنوز با کارت‌های گرافیک قدرتمند انویدیا فاصله زیادی دارد.