شاید به بازی‌کردن کودکان از جنبه سرگرمی نگاه کنید، اما باید بدانید که بازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که کودک می‌تواند انجام دهد. بازی‌ها می‌توانند تاثیرات مختلفی داشته باشند و مهارت‌های متنوعی را در کودک پرورش دهند. نکته مهم این است که بازی‌ها باید مناسب سن کودک باشند تا بتوانند تاثیر مثبتی روی او […]

شاید به بازی‌کردن کودکان از جنبه سرگرمی نگاه کنید، اما باید بدانید که بازی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که کودک می‌تواند انجام دهد. بازی‌ها می‌توانند تاثیرات مختلفی داشته باشند و مهارت‌های متنوعی را در کودک پرورش دهند. نکته مهم این است که بازی‌ها باید مناسب سن کودک باشند تا بتوانند تاثیر مثبتی روی او بگذارند. بسیاری از بازی‌ها می‌توانند مهارت‌هایی مانند حل مسئله، حل تعارضات، همکاری و کار تیمی، خلاقیت و مهارت‌های حرکتی را بهبود و توسعه دهند. در ادامه بهترین بازی‌ها برای کودکان را معرفی می‌کنیم.

شن بازی؛ تقویت مهارت‌های جسمانی

بازی با شن و ماسه فرصتی فوق‌العاده برای یادگیری کودک و توسعه مهارت‌های جسمی است. حفر کردن شن و ساخت اشیاء شنی به کودک یاد می‌دهد تا عضلات دست خود را به‌طور هماهنگ به کار ببرد. علاوه بر تقویت مهارت‌های جسمی و حرکتی، بازی با شن و گِل می‌تواند خلاقیت کودک را هم پرورش دهد. کودک می‌تواند این بازی را به‌صورت انفرادی یا همراه با دوستان و والدین خود انجام دهد.

آب بازی؛ هماهنگی دست و چشم

یکی دیگر از جذاب‌ترین بازی‌ها برای کودک آب بازی است. کودک در محیطی امن می‌تواند با مفاهیم اولیه‌ای مثل حجم آشنا شود. همچنین او می‌تواند هماهنگی دست و چشم خود را تقویت کند و انرژی خود را با یک بازی هیجان‌انگیز تخلیه کند.

خمیر بازی؛ تقویت خلاقیت

باید بدانید که بازی با خمیر پتانسیل زیادی برای یادگیری و توسعه مهارت‌های کودک دارد. این بازی می‌تواند انگشتان و عضلات دست را به‌خوبی تقویت کند. همچنین مهارت‌های حرکتی ظریف، تجسم اشیا، هماهنگی چشم و دست از دیگر مزایای خمیر بازی به شمار می‌روند. علاوه بر آن روانشناس کودک عقیده دارد که بچه‌ها هنگام بازی با خمیر می‌توانند به میزان زیادی خلاقیت خود را تقویت کنند و اشکال تازه بسازند. می‌توانید زمانی را اجازه دهید تا کودک اشکال مورد نظرش را بسازد، یا در کنار او بنشینید و از او بخواهید چیزهای خاصی بسازد. مثلا به او بگویید: «بیا میز و صندلی، توپ یا عروسک بسازیم».

لباس پوشیدن و اجرای نقش؛ شناخت علایق خود

می‌توانید لباس‌های خاصی تهیه کنید تا کودک آن‌ها را بپوشد و نقش‌های مختلف را بازی کند. برای مثال لباس دکتر، فضانورد، آشپز، پرستار، معلم یا هر نقش دیگری را برای کودک تهیه کنید تا بتواند با این روش دنیای بزرگسالان را درک کن و علایق خودش را بهتر بشناسد. برای مثال از کودک بخواهید تصور کند که پزشک یا معلم است و برای شما نقش بازی کند و کارهای مختلفی انجام دهد. این کار مهارت‌های اجتماعی، قدرت تصور کودک را بهبود می‌بخشد و به او در لباس‌پوشیدن مستقل کمک می‌کند.

نقاشی و طراحی؛شناخت رنگ‌ها و شکل‌ها

یکی از مفیدترین بازی ها برای کودکان نقاشی‌کشیدن است. با این کار به کودک اجازه می‌دهید تا تصورات خود را روی کاغذ بیاورد. همچنین مهارت کار با انگشتان و دست را توسعه می‌دهید. علاوه بر این کودک ترکیب رنگ‌ها را یاد می‌گیرد. می‌توانید از رنگ‌های مجاز برای نقاشی با دست، یا نقاشی روی صورت هم کمک بگیرید تا آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

لوگو و پازل؛ تقویت نظم و تشخیص شکل‌ها

لوگو یکی از پرطرفدارترین اسباب‌بازی برای کودکان است که طیف وسیعی از انتخاب‌‌ها را پیش روی شما می‌گذارد. این بازی می‌تواند به کودک در استدلال‌کردن، نظم‌دهی و تشخیص شکل‌های مختلف کمک کند. همچنین به او در یادگیری و درک حجم، اندازه و رنگ‌های مختلف کمک می‌کند.

بازی‌های حرکتی و فعالیت‌های بدنی مانند ورزش

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که مهارت‌های فیزیکی و سلامتی بدن کودکتان را بهبود و توسعه دهید. برای فرزندتان روتین منظمی طراحی کنید تا بتواند فعالیت آزادانه در منزل یا خارج از خانه داشته باشد. دویدن، بازی‌های حرکتی، ورزش‌های گروهی و ریتم‌دار مانند ایروبیک می‌تواند به کودک در هماهنگی بین ذهن و جسم بسیار کمک کند. یادتان باشد که فعالیت روزمره علاوه بر سرگرمی و ایجاد شادی برای کودک، برای سلامتی او بسیار ضروری است.

بازی در طبیعت؛ تقویت خلاقیت و حس کنجکاوی

از مفیدترین بازی‌ها برای کودک ایجاد ارتباط نزدیک با طبیعت است. فضای باز و طبیعت بیرون از خانه، یادگیری کودکان را بسیار تقویت می‌کند. طبیعت‌گردی و وقت‌گذرانی در محیط طبیعی باعث ایجاد کنجکاوی در کودکان می‌شود و ارتباط آن‌ها با محیط زیست را تقویت می‌کند. آن‌ها می‌توانند گیاهان، جانوران و نحوه کار طبیعت را از نزدیک یاد بگیرند. همچنین بازی در فضای طبیعی تنوع فوق‌العاده‌ای در زندگی روزمره ایجاد می‌کند.

بازی‌های حسی؛ تقویت حواس و تمرکز

انجام بازی‌های حسی می‌تواند لامسه، بویایی، چشایی، بینایی و شنوایی کودک را تقویت کنند. برای مثال خوردن خوراکی‌ها با چشم بسته، لمس خوراکی‌ها و وسایل مختلف و حدس‌زدن آن‌ها، شنیدن صداهای مختلف و حدس‌‌زدن و چشیدن خوراکی‌ها با چشم بسته، همگی باعث تقویت حس کنجکاوی، آزمون و خطا و تقویت دقت و قدرت تحلیل کودک می‌شود.

بردگیم‌های ساده؛ تقویت حس همکاری و رعایت نوبت

یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها که تنوع بسیار زیادی دارند، بردگیم‌ها و پازل‌ها هستند. آن‌ها به کودک کمک می‌کنند تا اعداد، شمارش، شکل‌ها و مفاهیمی مانند نوبت، رقابت و مهارت حل مسئله را یاد بگیرند. کودک با این بازی‌ها توانایی انجام کار تیمی، رقابت سالم و قدرت تحلیل خود را تقویت می‌کند.

بیست‌سوالی؛ تقویت حافظه و قدرت تحلیل

از بازی‌های ساده و دوست‌داشتنی می‌توان به بیست‌سوالی اشاره کرد. در این بازی شما باید چیزی را به خاطر بسپارید و از کودک بخواهید با پرسیدن سوال، آن کلمه را پیدا کند. این بازی باعث تقویت قدرت حافظه، مهارت تجزیه و تحلیل و تمرین حل مسئله می‌شود. به کودک کمک کنید تا به‌مرور مفاهیم پیچیده‌تر را حدس بزند.

چرا بازی‌کردن اهمیت دارد؟

کودکان از سنین پایین شروع به بازی‌ می‌کنند و به‌مرور می‌توانند بازی‌های پیچیده‌تری انجام دهند. علاوه بر جنبه سرگرمی و اوقات فراغت، بازی‌کردن اهمیت بسیاری در رشد کودک، شکل‌گیری شخصیت و توسعه مهارت‌های مختلف او دارد. با کمک بازی کودکان می‌توانند مهارت‌های فیزیکی، حرکتی و عضلانی خود را بهبود دهند. همچنین بازی‌های گروهی با دوستان هم‌سالان به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی، تعامل و مفاهیمی مانند نوبت را یاد بگیرد.

کودک با کمک انجام بازی‌های مختلف می‌تواند مهارت‌ها و علایق خود را کشف کند و خودش را بیشتر بشناسد. همچنین خلاقیت کودک با بازی‌کردن تقویت می‌شود و او می‌تواند فرآیند یادگیری را بهتر طی کند. یادتان باشد که بازی‌های مفید و مناسب سن کودک باعث کاهش استرس کودک و ایجاد رابطه عمیق‌تر با والدین یا هم‌سالان می‌شود. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از فواید بازی و یاد گرفتن بازی‌های مناسب و مفید، از یک روانشناس کودک خوب کمک بگیرید.