از مزایای استفاده از چوب ترموود در فضای سبز می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت اشاره کرد. برای آشنایی با دیگر مزایای این متریال کلیک کنید.

ترموود؛ بهترین متریال برای طراحی دکوراسیون فضای سبز

فضاهای سبز از انواع عمومی و خصوصی ریه‌های شهر هستند و در صورت برخورداری از محوطه‌سازی مناسب و بهره‌گیری از آیتم‌های رفاهی و مبلمان تأثیر چشمگیری بر افزایش رفاه و ارتقای روحیه شهروندان و ساکنان دارند. در این محیط‌ها می‌توان از آیتم‌هایی مانند میز و صندلی، آبخوری، پایه چراغ، پرگولا، آلاچیق، دکینگ، فلاورباکس و گلدان و … استفاده کرد و یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت اکثر این موارد، چوب ترموود یا چوب اصلاح شده حرارتی است. البته مزایای استفاده از چوب ترموود در فضای سبز شامل موارد متنوعی می‌شوند.

چوب ترموود از طریق فرآیندی به نام اصلاح حرارتی تولید شده است که شامل حرارت دادن چوب تا دمای بالا در محیط کنترل‌شده می‌باشد. این فرایند رطوبت و ترکیبات شیمیایی چوب را از بین می‌برد و آن را در برابر پوسیدگی و آسیب حشرات مقاوم می‌کند. در این مطلب، به بررسی و شرح مزایای استفاده از چوب ترموود در فضای سبز می‌پردازیم.

مزایای استفاده از چوب ترموود برای ساخت آیتم‌های فضای سبز

همان‌طور که اشاره شد، چوب ترموود به دلیل قرارگرفتن در دمای زیاد، ساختار فیزیکی و سلولی آن تغییرات زیادی می‌کند. این تغییرات باعث می‌شوند ترموود خواصی شگفت‌انگیز و عالی کسب کند. این خواص در ساخت انواع سازه‌های چوبی مستحکم بسیار کاربرد دارند. در ادامه مزایای استفاده از چوب ترموود در فضای سبز را بررسی می‌کنیم.

مقاومت در برابر رطوبت

نقطه مشترک تمام فضاهای سبز و محیط‌های خارجی این است که همه آن‌ها در معرض رطوبت و تغییرات آب‌وهوایی قرار دارند. قطعاً برای ساخت سازه‌های چوبی در این فضاها نیاز به متریالی می‌باشد که در برابر رطوبت و آب مقاومت خوبی نشان دهد.

چوب ترموود بیشتر از چوب معمولی در برابر رطوبت مقاومت دارد. فرایند عملیات حرارتی، چگالی و ساختار چوب را در سطح مولکولی تغییر می‌دهد. این باعث کاهش جذب رطوبت و آزادشدن آن می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، اگر ترموود را در محیط ۱۰۰ درصد مرطوب قرار دهید، فقط ۱۲ درصد رطوبت را به خود جذب می‌کند.

مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید

اشعه فرابنفش خورشید به‌دلیل آسیب‌های جدی که به مصالح ساختمانی می‌رساند یکی از مخرب‌ترین عوامل خارجی برای این مصالح است. نور شدید خورشید باعث می‌شود که رنگ چوب ترموود، بدون توجه به اینکه از نظر حرارتی اصلاح‌شده باشد، کمرنگ شود. کارشناسان تولید ترموود برای افزایش مقاومت این چوب در برابر اشعه UV، در مراحل ترموسازی از روغن محافظ روی چوب استفاده می‌کنند تا ترموود در برابر آسیب‌های نور خورشید در امان بماند. از سوی دیگر این چوب در برابر انبساط و انقباض ناشی از نوسانات دما می‌باشد که باعث خردشدن و شکافتن چوب معمولی می‌شود، مقاومت بیشتری دارد.

تنوع ترموود از نظر رنگ

برای طراحی و ساخت سازه‌های مختلف در فضاهای سبز، نیاز به تنوع رنگ در متریال مورد استفاده وجود دارد. تنوع رنگ باعث می‌شود که از نظر زیبایی‌شناختی و آرامش روانی که این رنگ‌ها به افراد می‌دهند، فضایی کاربردی در اختیار داشته باشیم.

رنگ ترموود می‌تواند نشانگر کیفیت چوب اصلاح شده حرارتی باشد و کاربرد نهایی آن را در بازار مشخص کند. تنوع‌های رنگ این چوب بیشتر به ترکیب شیمیایی خاص چوب در تعامل با نور بستگی دارد. رنگ چوب هنگام اصلاح حرارتی تیره می‌شود. بااین‌حال، درجه تغییر رنگ بستگی به شرایط تغییر حرارتی، به‌ویژه دما و مدت‌زمان فرایند ترموسازی دارد. همچنین این چوب رنگ‌پذیر است و می‌توان با استفاده از رنگ‌های برپایه آب و برپایه روغن، رنگ دلخواه را روی آن اعمال کرد.

تنوع ابعادی ترموود

یکی از مزایای استفاده از چوب ترموود برای ساخت آیتم‌های فضای سبز این است که پروفیل‌ها و قطعات ترموود در ابعاد و اشکال مختلف در دسترس هستند که هر کدام از آن‌ها کارایی مختلفی دارند. اندازه شاخه‌های ترموود نیز بسیار متنوع است و می‌توان آن‌ها را با طول 270 تا 750 سانتی‌متر خریداری کرد. معمولاً افزایش طول شاخه‌ها در این محصولات 30 سانتی‌متر به 30 سانتی‌متر است.

برخی از ابعاد رایج این شاخه‌ها از نظر طول عبارت‌اند از:

  • 270 سانتی‌متر
  • 300 سانتی‌متر
  • 330 سانتی‌متر
  • 360 سانتی‌متر
  • 390 سانتی‌متر
  • 420 سانتی‌متر

 

کاربردهای چوب ترموود در فضای سبز

مزایای استفاده از چوب ترموود در فضای سبز آن را به یکی از متریال‌های اصلی این حوزه تبدیل کرده است. باتوجه‌به مزایای ذکر شده متریال پرطرف‌دار، نوبت به معرفی انواع کاربرد ترموود در ساخت سازه‌های فضای سبز می‌رسد.

ساخت نیمکت با ترموود

درحالی‌که نیمکت‌های چوبی گزینه‌هایی محبوب برای نشستن در فضاهای سبز عمومی و خصوصی هستند، استفاده از چوب معمولی به دلیل حساسیت به پوسیدگی می‌تواند خطراتی را ایجاد کند. برای غلبه بر این مشکل، نیمکت‌های چوبی را می‌توان از چوب ترموود ساخت که راه‌حلی بادوام و پایدار را ارائه می‌دهد.

نیمکت‌های ساخته شده با چوب ترموود می‌توانند شرایط آب‌وهوایی سخت را تحمل کنند و نیازی به تعویض مکرر ندارند، همچنین برای استفاده در فضای باز مناسب هستند. علاوه بر این، استفاده از چوب پردازش شده با فرایند اصلاح حرارتی به نیمکت‌ها ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب می‌دهد و نگهداری آن آسان است.

ساخت آلاچیق با چوب ترمو

آلاچیق‌های ساخته شده با چوب ترموود را می‌توان در فضاهای سبز با ابعاد زیاد استفاده کرد. باغ‌ها، حیاط‌های بزرگ، حیاط ویلاها، پارک‌ها و… از جمله فضاهای مناسب برای نصب این سازه است. این آلاچیق‌ها معمولاً دارای چهارپایه هستند که چهار تیر متقاطع یا ترکیبی از تیرها را در سراسر محیط فوقانی، سازه را پشتیبانی می‌کنند. آلاچیق ساخته شده با ترموود می‌تواند یک سقف مشبک یا سقفی یکدست داشته باشد.

طراحی باغچه با ترموود

داشتن یک یا چند باغچه با طراحی خلاقانه در فضاهای سبز جذابیت و زیبایی این فضاها را دوچندان می‌کند. برای محافظت از گیاهان و گل‌های این باغچه‌ها می‌توان از چوب ترموود به‌عنوان حصاری شیک استفاده کرد. یکی از مزایای کلیدی استفاده از ترموود برای ساخت باغچه، زیبایی طبیعی آن است. فرایند عملیات حرارتی، دانه و رنگ طبیعی چوب را نمایان می‌کند و ظاهری گرم و غنی به آن می‌دهد که برای ساخت محیطی دنج و دلپذیر در فضای باز عالی است.

 

پارس آرای کوهستان؛ واردکننده برتر انواع چوب ترموود

در این مطلب با مزایای استفاده از چوب ترموود در فضای سبز و کاربردهای متفاوت آن آشنا شدیم. اما اگر قصد دارید که برای محیط خارجی یا فضای سبز سازه‌ای مقاوم و زیبا بسازید، باید چوب ترموود باکیفیت را خریداری کنید.

شرکت پارس آرای کوهستان برترین واردکننده انواع چوب ترموود از کشورهای اروپایی از جمله کشور استونی می‌باشد. ما در این مجموعه با در اختیار داشتن کارشناسان و ناظران مجرب، بهترین انواع ترموود را برای اجرای پروژه‌ها تأمین می‌کنیم. برای خرید این محصولات و یا استفاده از خدمات تیم اجرایی پارس آرای کوهستان کافی است با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سؤالات متداول

طول شاخه‌های ترموود چقدر است؟

شرکت‌های مختلف این شاخه‌ها را در طول‌های مختلف عرضه می‌کنند که عموماً بین 270 تا 750 سانتی‌متر است.

استفاده از ترموود در ساخت آیتم‌های فضای سبز چه مزایایی دارد؟

این چوب مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما و عوامل محیطی دارد.

آیا امکان ساخت سطل زباله با چوب ترمو وجود دارد؟

بله در حال حاضر این محصول از جمله آیتم‌های محبوب در مبلمان شهری و مبلمان فضاهای باز است.