قطعات اکسل باکس قطار و یا جعبه ژورنال، یکی از قطعات مکانیکی لوکوموتیو یا واگن قطار است. این جعبه اکسل شامل یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌های متنوعی است. در این مقاله از پرشین صنعت قصد داریم به صفر تا صد اکسل باکس قطار و قطعات به‌کاررفته در آن بپردازیم. در این جعبه ژورنال قطار با زبانی ساده […]

قطعات اکسل باکس قطار و یا جعبه ژورنال، یکی از قطعات مکانیکی لوکوموتیو یا واگن قطار است. این جعبه اکسل شامل یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌های متنوعی است. در این مقاله از پرشین صنعت قصد داریم به صفر تا صد اکسل باکس قطار و قطعات به‌کاررفته در آن بپردازیم. در این جعبه ژورنال قطار با زبانی ساده تشریح شده و اطلاعات کاملی در این مورد به شما ارائه دادیم. از شما دعوت می‌کنیم دقایقی با مطالعه مقاله پیش رو با ما همراه باشید.

اکسل باکس قطار از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ 

اکسل باکس قطار، جعبه ژورنال قطار، یا جعبه محور راه‌آهن همگی نام‌های یکی از مهم‌ترین اجزای قطار و وسایلی است که در وسایل نقلیه ریلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این جعبه، محفظه‌ای است که بیرینگ‌ها، یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌هایی را در بر می‌گیرد که بار ورودی را ساپورت کرده و جلوی جاری شدن روان‌کننده‌ها را می‌گیرد. در واقع می‌توان وظیفه و کاربرد کلی اکسل باکس قطار را دیواره‌هایی برای قرارگیری تجهیزات اشاره شده و روان کننده آن‌ها دانست. اما این باکس به‌طور جزئی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ به‌طورکلی اگر بخواهیم نوع بیرینگ‌های (بلبرینگ و رولبرینگ) به کار رفته در سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی مانند مترو و قطار را مشخص کنیم باید بگوییم در اکثر قریب به اتفاق موارد در ساختار این سیستم از رولبرینگ استفاده می‌شود. در واقع منظور از بلبرینگ قطاری یا بلبرینگ راه‌آهن همان بیرینگ‌های جعبه اکسل قطار هستند که از یک محفظه (هوزینگ) و رولبرینگ تشکیل شده‌اند.

یاتاقان اکسل باکس قطار

یاتاقان‌های جعبه ژورنال قطار از هوزینگ و بیرینگ و یاتاقان غلتشی تشکیل شده است. یاتاقان‌های به‌کاررفته در اکسل باکس قطار عمدتاً با استفاده از فرایند ریخته‌گری ساخته شده و با بهره‌گیری از عملیات حرارتی به سختی لازم می‌رسند. 

در حمل‌ونقل ریلی از کدام نوع رولبرینگ استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی، بیش از 90 درصد از بیرینگ‌های bearings استفاده‌شده در سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی مانند مترو و قطارها،  از نوع رولبرینگ هستند. در واقع، بیرینگ‌های قطاری، که بخشی از ساختار جعبه اکسل قطارها هستند، از یک محفظه (هوزینگ) و رولبرینگ تشکیل شده‌اند. به صورت عمومی در صنعت راه‌آهن (مانند قطار و مترو)، برای طراحی و تولید قسمت دوار، از رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ استوانه‌ای و رولبرینگ بشکه‌ای استفاده می‌شود. این انواع رولبرینگ‌ها، بسته به طراحی خاصی که دارند، قابلیت تحمل بارهای سنگین را فراهم می‌کنند. 
انواع یاتاقان اکسل باکس قطار تولید و به بازار عرضه شده است: 
•    یاتاقان ساده: این نوع از یاتاقان‌ها در اکسل باکس قدیمی‌تر استفاده می‌شوند.
•    بلبرینگ غلتکی: در این بلبرینگ‌ها از غلتک‌های استوانه‌ای برای کاهش سطح اصطکاک و ارائه عملکرد نرم‌تر بهره گرفته می‌شود.
•    غلتک مخروطی: این یاتاقان‌ها برای تحمل بارهای شعاعی و محوری طراحی شده‌اند و معمولاً در کاربردهای سنگین استفاده می‌شوند.
•    رولبرینگ کروی: این یاتاقان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ناهماهنگی و بارهای شعاعی و محوری سنگین را کنترل و در محور و جهت موردنیاز انتقال دهد.
•    بلبرینگ ساده: این یاتاقان‌ها از گوی‌های کروی برای حفظ جدایی بین رینگ‌ها استفاده می‌کنند.

اندازه یاتاقان اکسل باکس قطار

بسته به کاربرد، یاتاقان‌های اکسل باکس در اندازه‌های مختلفی برای حمل‌ونقل ریلی طراحی و تولید می‌شوند تا ظرفیت حمل بار موردنیاز و طول عمر بهینه و موردنیاز تضمین شود. در اغلب موارد، چرخ‌ها در بوژی‌هایی با آرایش بیرونی یاتاقان چیده می‌شوند. برای اینکه بتوان یک طرح جمع‌وجور برای مجموعه چرخ‌ها ایجاد کرد، می‌بایستی آرایش بلبرینگ در یک چیدمان خاص قرار گیرد تا اندازه اکسل باکس در کوچک‌ترین حالت ممکن باشد.  

بلبرینگ اکسل باکس قطار

بلبرینگ‌های راه‌آهن نوعی بلبرینگ هستند که در سیستم راه‌آهن استفاده می‌شوند. به دلیل شرایط مختلف کاربرد، انواع مختلفی از طرح‌های ساختاری برای سیستم محور راه‌آهن وجود دارد. در لوکوموتیوها و خودروهای مسافری، بلبرینگ‌ها از طریق جعبه‌های محور به بوژی متصل می‌شوند. اما در واگن‌های باری، بلبرینگ‌ها بدون جعبه‌های محوری عمل می‌کنند. این بلبرینگ‌ها بارهای ضربه‌ای و محوری را که در هنگام حرکت وسیله نقلیه تحمل می‌کنند، مدیریت می‌کنند. ساختار یاتاقان محور شامل انواع مختلفی از بلبرینگ‌ها ازجمله بلبرینگ غلتکی استوانه‌ای و بلبرینگ غلتکی مخروطی است. بنابراین، با توجه به نیازهای استفاده از بلبرینگ‌های راه‌آهن، بلبرینگ‌های محور باید دارای عمر طولانی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم باشند.

بلبرینگ اکسل باکس قطار

ویژگی‌های بلبرینگ اکسل باکس قطار

بلبرینگ‌های مورداستفاده در صنعت راه‌آهن یا به‌اصطلاح بلبرینگ و رولبرینگ‌های قطاری از حساس‌ترین و البته مهم‌ترین سری از بیرینگ‌ها به حساب می‌آیند. چراکه کوچک‌ترین آسیب و خرابی در این نوع رولبرینگ‌ها باعث بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. 
به همین دلیل، هر یک از شرکت‌های تولید‌کننده بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) در سراسر جهان به‌منظور تولید رولبرینگ‌های مخصوص قطار و مترو از نوع خاص‌تری از آلیاژ (متریال) و همچنین طراحی و فرم مهندسی‌شده‌تری از بیرینگ برای این حوزه استفاده می‌کنند. برخی از ویژگی‌های حیاتی و لازم برای رولبرینگ مورداستفاده در قطار عبارت‌اند از: 
•    طول عمر بالا 
•    ساخته شده از آلیاژهای خاص
•    عدم نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر و در فواصل زمانی کوتاه
•    مقاومت بالا در برابر فرسایش (anti-fretting)
•    طراحی خاص رولبرینگ (قفسه و ساچمه)
•    استفاده از آب‌بندهای تقویت‌شده برای جلوگیری از ورود مواد اضافی به بیرینگ 
•    قابلیت تحمل سرعت چرخش و دور بالا 
•    جنس اکسل باکس قطار از چیست؟ اکسل باکس معمولاً از چدن یا آلیاژهای فولادی با استحکام بالا و ساختار پیچیده ساخته می‌شود.
جالب است بدانید، شرکت SKF قطعه کوچکی برای پایش وضعیت بیرینگ‌های اکسل باکس قطار طراحی کرده است. این قطعه یا بهتر است بگوییم سیستم پایش وضعیت بیرینگ اکسل باکس، به‌سادگی روی اکسل باکس قطارها نصب می‌شود و علاوه بر اندازه‌گیری ارتعاشات، دمای آن‌ها را نیز اندازه می‌گیرد. این سیستم بی‌سیم بودن است و به سهولت نصب و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وظیفه و کاربرد اکسل باکس قطار

حالا که تا حدودی قطعات جعبه ژورنال قطار را شناختیم، بهتر است به وظیفه این جعبه هم اشاره‌ای داشته باشیم. 
اکسل باکس‌ها، عنصر حیاتی در طراحی و اتصال بین مجموعه چرخ‌های چرخان و قاب شبه استاتیک بوژی یا چرخ دنده یک وسیله نقلیه راه‌آهن هستند. این قطعات، نیروهای وارده بین اجزا را از طریق فنرها، دمپرها و عناصر هدایت‌کننده به صورت منظم و ایمن منتقل می‌کنند. ازاین‌رو، اهمیت استفاده از قطعات با کیفیت و دقت در ساخت اکسل باکس‌ها برای اطمینان از عملکرد بهینه و ایمنی وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است.
وظیفه اصلی جعبه محور تحمل وزن وسیله نقلیه راه‌آهن(واگن، و لوکوموتیو) و تسهیل چرخش یکنواخت و صاف محور در داخل بوژی است. تراز بودن، حفظ محور در موقعیت مناسب، و اطمینان از انتقال مؤثر نیروها و پایداری در طول حرکت قطار از وظایف این قطعه حیاتی است. جعبه اکسل وزن را به‌طور یکنواخت توزیع می‌کند، فشار روی محور را به حداقل می‌رساند و به عملکرد ایمن و مطمئن بوژی کمک می‌کند. به عبارت بهتر، کسل باکس قطار با طراحی خاصی که دارد، علاوه بر نگهداری روانکار و جلوگیری از رسیدن رطوبت و گردوغبار به یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها، ایجاد قابلیت اطمینان و امنیت عملیاتی بالا است. 

روانکار اکسل باکس قطار

با توجه به سرعت و طول دوره چرخش، و همچنین دمای بالای اکسل باکس قطار، روانکاری در این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌های جعبه ژورنال، درون محفظه‌ای قرار می‌گیرند و روان کننده‌ها هم در درون این محفظه قرار دارند. 
در داخل جعبه اکسل، سیستم‌های روانکاری وجود دارد که به‌طور مداوم به یاتاقان‌های محور روان کننده فراهم می‌کند. این روغن‌کاری اصطکاک و سایش، و افزایش دمای حاصل از آن را به حداقل می‌رساند و به محور اجازه می‌دهد تا به صورت یکنواخت بچرخد و طول عمر بلبرینگ‌ها را افزایش دهد. علاوه بر موارد گفته‌شده، روانکاری مناسب به بازده عملیاتی کلی کمک می‌کند.

برندهای تولیدکننده قطعات اکسل باکس قطار 

برای تولید قطعات اکسل باکس قطار، شرکت‌های تخصصی و صنعتی به کار می‌روند که دارای تجربه و تخصص لازم برای ساخت این قطعات هستند. این شرکت‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد با کیفیت بالا برای تولید قطعات استفاده می‌کنند تا بتوانند بهترین محصولات را برای صنعت حمل و نقل ریلی تولید کنند.
از برندهایی که در این زمینه فعال هستند می‌توان به برند شفلر Schaeffler، برند تیمکن Timken، برند SKF و … اشاره کرد. این شرکت‌ها به دلیل تولید بلبرینگ‌های باکیفیت مورداستفاده در کاربردهای مختلف صنعتی ازجمله صنعت راه‌آهن شهرت دارند. 

قیمت بیرینگ اکسل باکس قطار

در این مقاله از پرشین صنعت، به توضیح مختصر و ساده‌ای در مورد قطعات اکسل باکس قطار پرداختیم. 

گروه بازرگانی پرشین صنعت با تکیه‌بر کارشناسان متخصص و دو دهه تجربه، در راستای تأمین تمامی نیازهای صنعتگران و اصناف کشور، در زمینه تأمین قطعات، تجهیزات و ملزومات صنعتی مشغول به فعالیت است. گروه صنعتی پرشین صنعت سال‌هاست با اشراف کامل به بازار، شاخص‌های کیفی و شرایط فعالیت صنایع، در ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با بهترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و ملزومات مورداستفاده در صنایع مختلف کشور مبادرت به واردات از برندهای معتبر اروپایی و آسیایی نموده است. در حال حاضر، بازرگانی پرشین صنعت در زمینه واردات و تأمین انواع بلبرینگ، بیرینگ، رولبرینگ، تسمه و نوار نقاله‌های صنعتی، و انواع روانکارها و ملزومات صنعتی در خدمت جامعه مهندسین و صنعتگران کشور است. 

Persiansanatco.ir