«فیلم مقاومت» مهمان«خلیج فارس»/فیلمسازان مستقل را تنها نمی‌گذاریم به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری «فیلم مقاومت» مهمان«خلیج فارس»/فیلمسازان مستقل را تنها نمی‌گذاریم  به گزارش خبرنگار هاریکا، نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» صبح امروز پنجشنبه ۲۴ آذرماه با حضور جلال غفاری دبیر این رویداد در بنیاد روایت فتح برگزار شد. در ابتدای […]

«فیلم مقاومت» مهمان«خلیج فارس»/فیلمسازان مستقل را تنها نمی‌گذاریم

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری «فیلم مقاومت» مهمان«خلیج فارس»/فیلمسازان مستقل را تنها نمی‌گذاریم  به گزارش خبرنگار هاریکا، نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» صبح امروز پنجشنبه ۲۴ آذرماه با حضور جلال غفاری دبیر این رویداد در بنیاد روایت فتح برگزار شد.
در ابتدای این نشست جلال غفاری بیان کرد: توفیق و یا عدم توفیق ما همواره مرتبط با چارچوب نظری در نگاه به مقاومت و گفتمان مقاومت است. جشنواره فیلم «مقاومت» تا یازده دوره با نام «جشنواره دفاع مقدس» برگزار می‌شد و از دوره یازدهم، هم عنوان آن تغییر کرد و هم بین‌المللی شد. این اتفاق از سال ۸۹ به بعد بود. مقام معظم رهبری در سیزده آبان سال ۹۷ فرمایشی داشتند مبنی‌بر اینکه نظریه مقاومت را در مقابل دشمن تبیین و تبلیغ کنید. به نظر می‌آید ما یک‌چالش جدی داشتیم و داریم و آن ناشی از این است که مقاومت را در فرآیند فهم، به یک سوژه، یک موضوع و یا یک اتفاق سیاسی تقلیل می‌دهیم.
تقلیل «مقاومت» به «جبهه مقاومت» جفاست
غفاری تأکید کرد: حتی تقلیل «مقاومت» به «جبهه مقاومت» جفایی در نگاه کلان به گفتمان مقاومت است. برای عبور از این مقطع باید مقاومت را به عنوان یک گفتمان فهم کنیم. مقاومت نه تنها یک سوژه و رخداد امنیتی، بلکه یک کلان گفتمان است که ریشه آن به ابتدای زندگی برمی‌گردد و وجهی از خلقت انسان دارد. انسان به لحاظ فطری مقاومت‌جو است و زیر بار هر چیزی نمی‌رود. در سیره انبیا و اولیا هم چنین است و قله این امر را در حرکت سیدالشهدا (ع) می‌بینید.
غفاری: حتی تقلیل «مقاومت» به «جبهه مقاومت» جفایی در نگاه کلان به گفتمان مقاومت است. برای عبور از این مقطع باید مقاومت را به عنوان یک گفتمان فهم کنیم. مقاومت نه تنها یک سوژه و رخداد امنیتی، بلکه یک کلان گفتمان است که ریشه آن به ابتدای زندگی برمی‌گردد و وجهی از خلقت انسان دارد
وی افزود: به نظرم اگر این کلان گفتمان را خوب درک نکنیم، هم دچار بدفهمی و هم دچار بدعملی می‌شویم. وقتی ترکیب مقاومت و سینما معنای منطقی پیدا می‌کند، می‌شود از گونه‌ای از سینما صحبت کنیم که وجهی از مقاومت هم داشته باشد. مقاومت را حتی به یک خوانش مذهبی و اسلامی هم نباید تقلیل دهیم. هر جا نظام سلطه هست، این گفتمان وجود دارد. اگر بخواهیم خودمان را آسیب‌شناسی کنیم و چیزی که به‌عنوان «هنر مقاومت» شکل می‌گیرد را بازشناسی کنیم، باید از همین مسیر آن را درست کنیم. جمع‌بندی ما در برگزاری این دوره از جشنواره مقاومت هم این بود که ما با گفتمانی تحت عنوان مقاومت رو به رو هستیم و به پهنای تاریخ درباره مقاومت سوژه هست. به واسطه همین نگاه توانستیم بسط موضوعی بدهیم. آنچه که تحت عنوان «سینمای فلسطین»، «سینمای بدون اسراییل» و «سینمای نظام سلطه» درباره‌اش صحبت می‌کنیم، ناظر بر همین گفتمان است.
غفاری ادامه داد: موضوعات دیگر هم هر کدام در جای خود قابل بسط و گفتگو است. همزمانی اختتامیه ما با روز میلاد حضرت منجی (عج) است و این همزمانی به نگاه ما به نهضت جهانی کمک می‌کند و در پهنای تاریخ هم مخاطب دارد. ما از «سینمای مستضعفان» صحبت می‌کنیم و می‌توانیم از خانواده و زنان مقاومت و از جوانان مقاومت صحبت کنیم. ممکن است امروز دارایی ما هم‌پا و هم توان نظام تولیدی جریان لیبرال و سینمای هالیوود نباشد، اما به خاطر ظرفیت و جذابیتی که سینمای مقاومت دارد می‌شود از آن به‌عنوان گفتمان جدید صحبت کرد و به‌عنوان رقیب جریان سینمای غالب از آن یاد کرد. این امید متکی بر واقعیات است و منجر به طراحی جشنواره با تکثر موضوعی در ۱۷ بند شد.

تلاش برای برگزاری اختتامیه جشنواره در پهنه خلیج فارس
دبیر هفدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» تأکید کرد: نگاه ما به جشنواره‌داری هم مهم است. فارغ از اینکه نوع رویکرد ما باید متفاوت باشد، به نظر می‌آید کارکرد جشنواره‌ها چندلایه است. جشنواره یک رویداد و خبر مهم است. بزرگترین اخبار سینما در رویدادی به نام جشنواره تبلور پیدا می‌کند و این هم باید از جنس مقاومت باشد. لذا تلاش کردیم اختتامیه جشنواره را در پهنه خلیج‌فارس و جزایر همیشه ایرانی‌اش برگزار کنیم.
غفاری: ما فیلمسازان بزرگی در کشور داریم که امکانات خوبی دارند اما سوژه مقاومت برای آنها بسط پیدا نکرده است. یکی از این اتفاقات این دوره از جشنواره مقاومت کار با حرفه‌ای‌هایی است که به گفتمان مقاومت رسیده باشند
وی ادامه داد: اینکه بخواهیم جشنواره را در برجی برگزار کنیم، به نظرم چندان مطابق با تعریف ما نیست و رویکرد اجرایی جشنواره باید مطابق با اهداف آن باشد. آیا جشنواره همیشه انگیزه مسابقه دارد؟ باید توسعه جوایز به نحوی باشد که جریان اجتماعی راه بیندازد. باید روی نسل نوی فیلمسازانی که گام دوم انقلاب را رقم می‌زنند، سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم نسل‌های آینده را کشف و تربیت کنیم. حرفه‌ای‌هایی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری ندارند و از حضورشان در این بخش به عنوان یک اتفاق ویژه یاد می‌کنیم.
غفاری ادامه داد: علاوه‌بر اینکه جوایز این دوره ویژه خواهد بود، حمایت‌های ویژه تولیدی هم خواهیم داشت. امیدوارم بتوانیم مسیر سال آینده را به نوعی طرح‌ریزی کنیم که استعدادهای این دوره در دوره آینده جشنواره فیلم بفرستند. ما فیلمسازان بزرگی در کشور داریم که امکانات خوبی دارند اما سوژه مقاومت برای آنها بسط پیدا نکرده است. یکی از این اتفاقات این دوره از جشنواره مقاومت کار با حرفه‌ای‌هایی است که به گفتمان مقاومت رسیده باشند.
وی افزود: نکته بعدی تاکید بر تشکل‌یابی و فیلمسازان مستقلی است که در دنیا هستند. در خود آمریکا فیلمسازانی هستند که از جریان فیلمسازی لیبرال کنار گذاشته شده‌اند و باید ما اتحادیه‌ای شکل بدهیم که فیلمسازان مستقل دنیا بتوانند از سینمای خود در آن صحبت کنند. گفتمان مقاومت مضمون این اتحادیه را شکل می‌دهد.
جشنواره فیلم «مقاومت» از این دوره سالانه شد
دبیر جشنواره فیلم مقاومت تأکید کرد: جشنواره باید بتواند زنجیره اتفاقات دیگر را هم رقم بزند. با تدبیری که شد از آنجایی که نیاز داشتیم جشنواره از نشاط نیفتد، تصمیم به برگزاری سالانه رویداد گرفتیم و از این دوره به شکل سالانه برگزار می‌شود آن هم به اتکای فیلمسازان مستقلی که در کشور فیلم می‌سازند و دلسوز هستند. امروز در وضعیتی هستیم که به یک سینمای صنعتی‌شده اما مستقل نیاز داریم که به مفهوم مقاومت هم نگاه داشته باشد. در هر کجای جهان برادر و خواهر فیلمسازی از جریان لیبرال حذف شده باشد، در دایره هواداری ماست و ما آنها را تنها نمی‌گذاریم.
وی افزود: تاکید ما بر این است که حوزه مقاومت یک حوزه بین‌المللی است. بخش اصلی مسابقه ما ملی و بین‌المللی ندارد. همه آن بین‌المللی است و همه با یک نگاه داوری می‌شوند. ما ظرفیت‌های جوان و استعدادهای هنری در حال شکوفایی در کشور را باید با این جشنواره گره بزنیم. در همین راستا برنامه برگزاری هفته‌های فیلم مقاومت را هم داریم که برنامه‌ریزی شده است در ۱۷ کشور دنیا این موضوع را داشته باشیم و آثار مقاومت در آن‌ها به نمایش دربیاید. جشنواره‌ها کارکردهایی مختلف دارند. امتیاز جشنواره کن به بازار آن است این رویداد به لحاظ حرفه‌ای فیلم‌های خوبی نداشته اما بازارش همواره موفق بوده است. اگر از صنعت سینمای مقاومت صحبت می‌کنیم، از بازار آن هم صحبت می‌کنم. نیاز داریم پروتکل خرید و فروش آثار را توسعه بدهیم. در حال رایزنی‌هایی در این زمینه هستیم تا دست‌کم یک ماکت کوچک آن را اجرا می‌کنیم تا از سال‌های آینده به شکل بهتر آن را در اختیار داشته باشیم. ما از این پس دبیرخانه دایمی خواهیم داشت و بنا داریم اتحادیه فیلمسازان مستقل را شکل بدهیم.
جشنواره مقاومت، بخش مجزای «بین‌الملل» ندارد
رفیعی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم بیان کرد: این دوره شامل ۶ بخش است. ما امسال و در این دوره بخش مجزای بین‌الملل نخواهیم داشت. عرصه، عرصه هم شانگی و رقابت در قالب یک امت است. تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر کنار هم آثارشان مورد داوری قرار می‌گیرد.
وی توضیح داد: در بخش اصلی، در سه بخش فیلم بلند، شامل سینمایی، مستند و پویانمایی کار می‌کنیم و آثار را در دبیرخانه مورد پذیرش قرار می‌دهیم. سریال هم بخش دیگر است و در بخش فیلم کوتاه هم ناظر بر سه حوزه داستانی، مستند و پویانمایی پذیرای آثار هستیم. تمام شرکت‌کنندگان و متقاضیان داخلی و خارجی، آثارشان در کنار یکدیگر انتخاب و داوری می‌شود.
رفیعی: ما امسال و در این دوره بخش مجزای بین‌الملل نخواهیم داشت. عرصه، عرصه هم شانگی و رقابت در قالب یک امت است. تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر کنار هم آثارشان مورد داوری قرار می‌گیرد رفیعی ادامه داد: بخش مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفته بخش «نسل روایت» است. امسال و در این دوره رویکردی جانانه و پرداختی اصولی و درست به مسأله نوجوانان و جوانان دوربین به دست خواهیم داشت که از بین آنها بتوانیم نسل آینده فیلمسازی که گام دوم انقلاب را برای رسیدن به اهداف فرهنگی و هنری کمک می‌کنند، شناسایی کنیم.
وی افزود: بخش سوم ما بخش دفاع مقدس است. به هر حال دفاع مقدس ژانری برخاسته از انقلاب اسلامی است و در این بخش هم پذیرای آثار مختلف هستیم. بخش دیگر ما بخش «جهان بدون اسراییل» است. جوایز هر کدام از این بخش‌ها هم به نام شهید و یا هنرمند بزرگی نام‌گذاری شده است؛ جایزه بخش اصلی به نام سردار سلیمانی، جایزه بخش نسل روایت به نام محسن حججی، بخش دفاع مقدس به نام رسول ملاقلی‌پور، جایزه بخش جهان بدون اسراییل به نام عماد مغنیه، جایزه بخش روایت قلم به نام مرتضی آوینی نام‌گذاری شده است.
رفیعی ادامه داد: امسال بخش نقد و پژوهش هم داریم و پذیرای آثاری در حوزه مقاله، کتاب، پایان‌نامه، پژوهش و نقدهای سینمایی هستیم. این ۶ بخش در جشنواره تدارک دیده شده و مهلت پذیرش آثار در تمامی این بخش‌ها نزدیک به دو ماه است. مهلت پایان پذیرش تا ۲۲ بهمن سال جاری است، پذیرش آثار هم از همین امروز آغاز می‌شود. از ۲۳ بهمن داوری را دنبال می‌کنیم و ۱۷ اسفند برگزیدگان جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند. ما در ۳۲ استان به همت بسیج هنرمندان، موسسه راوی فیلم با بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس نمایش آثار را هم خواهیم داشت.
رونمایی از پوستر جشنواره با حضور خانواده شهیدان هادی و اسداللهی
در پایان این مراسم خانواده شهید ابراهیم هادی و حمیدرضا اسداللهی از پوستر این رویداد رونمایی کردند.

در این بخش مادر شهید اسداللهی ضمن اشاره به ویژگی‌های اخلاقی فرزندش مانند احترام به والدین و پایبندی به نماز اول وقت، گفت: امیدوارم کشورمان همینطور که تا به امروز به نام جمهوری اسلامی مزین بوده است، همانطور هم باقی بماند و دست دشمن از آن کوتاه باشد. ما اجازه نمی‌دهیم به کشور و شهدا بی‌حرمتی شود. از جوانانی هم که فریب خورده‌اند خواهش می‌کنم بیشتر مطالعه کنند. نزدیک سالگرد شهید سردار سلیمانی هستیم و مگر ایشان نگفتند تمام ایران از یک خانواده است؛ نگذارید این خانواده متلاشی شود.
خواهر شهید ابراهیم هادی هم بیان کرد: امیدوارم بتوانیم ولایتمداری خود را نشان بدهیم، ما استوار پای آرمان‌های خود ایستاده‌ایم. شهدا مقاومت خود را نشان دادند به یاد آقا ابراهیم‌ها که پنج روز در کانال کمیل مقاومت کردند، هرکجا ناراحت می‌شوم به یاد این مقاومت می‌افتم. ما این شهدا را داریم و دشمنان بدانند ما با شهیدان‌مان ایستادگی خود را نشان می‌دهیم.
غفاری در پایان این مراسم بیان کرد: ما درباره شهید ابراهیم هادی دو فیلمنامه آماده داریم، در حال رایزنی هستیم و قول می‌دهم برای سال آینده یک فیلم خوب جریان‌ساز از شهید هادی داشته باشیم. امیدوارم براتون خبر   «فیلم مقاومت» مهمان«خلیج فارس»/فیلمسازان مستقل را تنها نمی‌گذاریم براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-15 17:12:56