فیلمی که ایده‌اش از یک «گهواره» کلید خورد/ زلال‌ترین بخش سینما به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلمی که ایده‌اش از یک «گهواره» کلید خورد/ زلال‌ترین بخش سینما  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، چهاردهمین نشست هفتگی یکشنبه‌های کوتاه با اکران و نقد فیلم کوتاه […]

فیلمی که ایده‌اش از یک «گهواره» کلید خورد/ زلال‌ترین بخش سینما

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلمی که ایده‌اش از یک «گهواره» کلید خورد/ زلال‌ترین بخش سینما  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، چهاردهمین نشست هفتگی یکشنبه‌های کوتاه با اکران و نقد فیلم کوتاه «گهواره سکوت» به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور مرجان اشرفی‌زاده، حسن وارسته کارشناس و منتقد سینما و مصطفی هاریکابان کارگردان فیلم در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.
در ابتدای نشست مصطفی هاریکابان کارگردان فیلم «گهواره سکوت» در خصوص نحوه شکل‌گیری ایده و تولید این فیلم گفت: گهواره سکوت در سال ۹۴ ساخته شد و برای اولین بار در جشنواره اردیبهشت حضور یافت، این اولین فیلمی بود که بنده با یک گروه حرفه‌ای تولید کردم و بعد از گذشت ٢ سال در بیش از ٣٠ جشنواره داخلی و بین‌المللی شرکت کرد. نحوه شکل‌گیری ایده و موضوع فیلم نیز بدین‌صورت بود که برای پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام در تبریز به دنبال یک گهواره سنتی و قدیمی می‌گشتم که همین گهواره را پیدا کردم. بعد از مدتی انجمن یک فیلم‌نامه در خصوص جنگ و دفاع مقدس از من خواست که از همین گهواره برای ساخت و تولید فیلم استفاده کردم.
در ادامه نشست مرجان اشرفی‌زاده کارشناس و منتقد سینما بابیان اینکه فیلم کوتاه یکی از زلال‌ترین بخش‌های سینماست اظهار داشت: احساسم این است که یک سری اتفاقات که خیلی حرفه‌ای نیستند به کار ضربه زده است. به‌طور مثال بخش صداگذاری فیلم آن‌قدر ضعیف است که به فیلم ضربه جدی زده است به‌طوری‌که باعث منقطع شدن آن شده است. کانسبت فیلم بسیار ظریف و زنانه است که من دوست دارم و از نظر من جذاب است، مانند زنی که همسر خودش را از دست داده و زن دیگری که ترس از دست دادن همسرش را دارد اما عدم تجانس در بازیگرها که هم‌صدا نیستند و به یک شیوه بازی نمی‌کنند باعث شده است تا ارتباط مخاطب با فیلم را کاهش دهد.
این نویسنده در ادامه نشست با نقد ساختاری و فنی نسبت به این فیلم کوتاه متذکر شد: کاراکتر زن فیلم در مورد عشق و علاقه‌ای که به همسرش دارد فقط حرف می‌زند و ما هیچ بازی از او نمی‌بینیم. مشکل اصلی فیلم این است که ما فکر می‌کنیم با حرف زدن حس منتقل می‌شود اما این‌گونه نیست و نحوه بازی بازیگری، صداگذاری، تدوین و خیلی نکات دیگر کاملاً در انتقال حس تأثیرگذار است.
در ادامه این نشست حسن وارسته کارشناس برنامه و منتقد سینما نیز گفت: گهواره سکوت قاب‌های زیبایی دارد که نشان از واقف بودن کارگردان به پلان‌هاست و خوب توانسته است حس را از طریق این پلان‌های منتقل کند اما به حیات فیلم در جلوی دوربین فکر نشده است. هرچقدر هم دکوپاژ رعایت شده است اما در بازیگرها و اغراق‌ها رعایت نشده است که این چنددستگی بازیگرها به هدایت کارگردان برمی‌گردد. فیلم به‌گونه‌ای ساخته‌شده است که ساده‌سازی بسیار عجیبی در آن دیده می‌شود و روح کار در این فیلم حس نمی‌شود.
در پایان نیز این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان با کارگردان و منتقدان به پایان رسید.
نشست‌های یکشنبه‌های کوتاه هر هفته روزهای یکشنبه با اکران و نقد یک اثر کوتاه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار می‌شود. امیدوارم براتون خبر   فیلمی که ایده‌اش از یک «گهواره» کلید خورد/ زلال‌ترین بخش سینما براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-04 14:09:44