فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را اکران عمومی می‌کنیم/ استقبال دو برابر شد به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را اکران عمومی می‌کنیم/ استقبال دو برابر شد  به گزارشهاریکا خبر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» به دبیری یوسف منصوری با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری، یوسف منصوری دبیر و […]

فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را اکران عمومی می‌کنیم/ استقبال دو برابر شد

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را اکران عمومی می‌کنیم/ استقبال دو برابر شد  به گزارشهاریکا خبر، نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» به دبیری یوسف منصوری با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری، یوسف منصوری دبیر و هادی فیروزمندی مدیر رسانه‌ای این رویداد صبح امروز شنبه ۶ اسفندماه در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد.
در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی بیان کرد: جشنواره «۱۰۰» یک مسیر شش ماهه را طی کرده و بعد از شکل‌گیری شورای سیاستگذاری، انتشار فراخوان و همراهی هنرمندان در بخش‌های مختلف به امروز رسیده که جزئیات بخش‌های مختلف آن اعلام می‌شود.
در ادامه جعفریان مطرح کرد: جشنواره «۱۰۰» در دوره سیزدهم شاهد اتفاقات زیادی بود به ویژه اینکه قبل از آن با وقفه‌ای چهار پنج ساله مواجه شده بود، با این حال برخی اتفاقات آن برای ما هم فراتر از تصور بود. به همین دلیل از برگزارکنندگان، هنرمندان و مدیرانی که در هیأت انتخاب و داوری همراه ما بودند و هستند تشکر می‌کنم. همچنین از نهادهای مختلف که با ما همکاری داشتند و به رونق جشنواره کمک کردند ممنونم. باید بگویم صداوسیما و انجمن سینمای جوانان ایران با ما همکاری خوبی داشتند.
استقبال از جشنواره سیزدهم بیش از دو برابر دوره‌های قبل بود
وی ادامه داد: استقبال از این دوره از جشنواره امسال گسترده‌تر و بیش از دو برابر دوره‌های گذشته بود که این نشان‌دهنده این است که جوان‌ترها و فیلمسازانی که به فضای فیلم علاقه‌مند هستند، برخلاف فضاهای رسانه‌ای و اتفاقات مشابه که برای جشنواره‌های دیگر رخ داد، از آن استقبال کرده‌اند و این موضوعات برای جوان‌ترها مهم نبود.
جعفریان گفت: در بخش ملی هم از مراکز مختلف آثاری داشتیم و نیمی از آثار از خارج تهران بودند. این سیاستی بود که ما در حوزه هنری آن را دنبال می‌کردیم. یعنی به نقاط مختلف کشور توجه داشتیم. در این دوره تلاش کردیم در اجزای مختلف جشنواره همراهی و کمک فیلمسازان و هنرمندان معتبر را در کنار فیلمسازان جوان داشته باشیم که این اتفاق به غنای جشنواره کمک کرد. امیدواریم در هیأت انتخاب، داوری و پیچینگ حضور این افراد منشأ اتفاقات خوب برای آینده باشد.
جعفریان: در این دوره تلاش کردیم در اجزای مختلف جشنواره همراهی و کمک فیلمسازان و هنرمندان معتبر را در کنار فیلمسازان جوان داشته باشیم که این اتفاق به غنای جشنواره کمک کرد یوسف منصوری هم بیان کرد: ما در این دوره از جشنواره سه بخش ملی، بین‌المللی و کودک و نوجوان داریم که در ایام ارسال آثار از آن استقبال خوبی شد. بیش از ۴ هزار اثر به این بخش‌ها ارسال شده است که این نشان می‌دهد بین جوانان علاقه‌مند به هنر و سینما شور و انگیزه زیادی برای فعالیت‌های هنری وجود دارد و امیدوارم این مسیر با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. کمااینکه از بیش از ۲۰ کشور دنیا برای این جشنواره اثر ارسال شده است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بخش ملی جشنواره هم این بود که از شهرستان‌های غیر از تهران آثار زیادی داشتیم که از لحاظ کیفی و کمی آثار خوبی هستند. ما وعده داده بودیم تلاش شود شرایط بهتر برای گام برداشتن بچه‌های فیلم کوتاه و پیشرفت آن‌ها را فراهم کنیم و در همین راستا ما در این دوره یک سری اتفاقات ویژه داریم.
منصوری توضیح داد: در این جشنواره اولین دوره پیچینگ فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی برگزار می‌شود که از آن هم استقبال شده است، به نحوی که هیأت داوران در روزهای آخر به چالش افتاده بودند. از سوی دیگر تفاهم‌نامه‌ای با جشنواره اسلواکی داریم که یک خواهرخواندگی به حساب می‌آید و اتفاقات خوبی در قالب آن رخ خواهد داد. مثلاً سه فیلم برتر جشنواره ۱۰۰، مستقیم به بخش رقابتی جشنواره اسلواکی راه پیدا می‌کنند که این امتیاز برای بچه‌هایی که دوست دارند آثار خود را به صورت بین‌المللی پرزنت کنند، اتفاق مبارکی است.

حمیدرضا جعفریان

دبیر جشنواره افزود: اتفاق دیگر تفاهمی است که با بخش بین‌الملل سازمان سینمایی سوره داشتیم و مسئولان آن در ایام جشنواره هنگام اکران فیلم‌ها در سالن‌ها حضور خواهند داشت، فیلم‌ها را از لحاظ توانایی پخش بین‌المللی آنالیز می‌کنند و براساس همین بررسی‌ها فیلم‌ها را در جشنواره‌های مختلف و بازارهای جهانی معرفی خواهیم کرد. تفاهم‌نامه‌هایی با انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی مستند، نسیم و نوجوان داشته‌ایم که یک اتفاق پسینی است. این دوستان از صاحبان آثار منتخب برای تولید آثار بعدی خود حمایت و روی این آثار سرمایه‌گذاری می‌کنند. چون جذب سرمایه اتفاقی است که بسیار سخت است.
اختتامیه جشنواره سیزدهم در ایوان شمس
منصوری در ادامه با اشاره به اینکه مکان اختتامیه این دوره از جشنواره ۱۰۰ تالار ایوان شمس است درباره اهمیت این رویداد بیان کرد: اگر برویم کتاب‌های سال‌های گذشته جشنواره را مرور کنیم به اسم‌هایی می‌خوریم که حالا برای خود در سینما تبدیل به برند شده‌اند. کارگردان‌هایی مانند نرگس آبیار، سعید روستایی، حسین دارابی و … جزو افرادی بودند که پیش از این آثاری در جشنواره ۱۰۰ داشته‌اند و این اتفاق بسیار خوبی است. تمرکز ما این است که بتوانیم دست بچه‌ها را در دست سرمایه‌گذاران بگذاریم.
طاهایی: بالغ بر دو هزار اثر از ۱۲۷ کشور دنیا در این رویداد ثبت‌نام کردند حتی کشورهایی بودند که نام آشنا نبودند که خودمان غافلگیر شدیم. در نهایت به ۸۸ فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که شامل کشورهای مختلف است وی گفت: خروجی جلسات ما این شد که در بخش ملی ۱۸۱ اثر را پذیرفتیم که ۹۷ اثر در بخش مسابقه و ۸۴ فیلم برای اکران (خارج از مسابقه) است. در بخش کودک و نوجوان ۷۶ اثر را پذیرفته‌ایم. در این بخش سختگیری شده است، از این منظر که ما آثاری را برای کودک و نوجوان می‌خواستیم نه درباره آن‌ها. از این بین ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور خواهند داشت.
تقاضای بالغ بر ۲ هزار اثر بین‌المللی برای حضور در جشنواره ۱۰۰
سپس الهه طاهایی مدیر بخش بین‌الملل هم بیان کرد: آغاز کار ما در بخش بین‌الملل کمی تأخیر داشت اما از طریق چند پلتفرم مهم و معتبر جهانی توانستیم فراخوان بدهیم و فیلم پذیرفتیم. بالغ بر دو هزار اثر از ۱۲۷ کشور دنیا در این رویداد ثبت‌نام کردند حتی کشورهایی بودند که نام آشنا نبودند که خودمان غافلگیر شدیم. در نهایت به ۸۸ فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که شامل کشورهای مختلف است. ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر در بخش نمایش حضور دارند. فیلم‌ها به دو زبان انگلیسی و فارسی زیرنویس شده‌اند. در کنار نمایش فیلم یک کارگاه تخصصی سینما هم داریم که استاد آن از کشور یونان به ایران می‌آید و در دو جلسه حضوری تدریس خواهد کرد. دبیر جشنواره اسلواکی هم در تهران حضور خواهد داشت که البته عضو هیأت انتخاب هم هست.
محمد روح‌الامین مدیر هنری این جشنواره هم بیان کرد: ما سعی کردیم یک شکل و بیان مینی‌مال در پوستر داشته باشیم. در طول این ماه‌ها درگیر گرافیک محیطی و محصولات تبلیغی بودیم یک جاه‌طلبی‌هایی هم داشتیم و می‌خواستیم کارهایی انجام بدهیم اما شرایط زمانی و تکنیکال این اجازه را به ما نداد ولی سعی کردیم این حال جوانانه و شیرین جشنواره فیلم کوتاه را داشته باشیم. دغدغه ما این بود که در فضای بین‌الملل چه قضاوتی از آن خواهد شد.

یوسف منصوری

در جشنواره ۱۰۰ بنای تولید اثر نداریم
منصوری درباره فیلم‌های اقتباسی هم بیان کرد: ما در جشنواره صد، بنای تولید اثر نداریم. ما محفلی را فراهم می‌کنیم تا علاقه‌مندان به فیلمسازی امکان طی مسیر را داشته باشند ما متولی تولید اثر نیستیم ولی این دغدغه که باید ارتباطی بین سینما و کتاب برقرار شود را قبول دارم. از این ایده استقبال می‌کنیم که طی سالیان آینده با متولیان کتاب در سینما ارتباط برقرار کنیم اما ما در جشنواره «۱۰۰» می‌توانیم در آینده درباره آن کارگاه برگزار کنیم آن هم اگر راه‌حل آن مشخص باشد. ما جایزه‌ای به نام بخش اقتباس نداریم و طبق آنچه در فراخوان اعلام کردیم عمل می‌کنیم.
دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره سرمایه‌گذاری بر روی فیلم‌ها هم بیان کرد: در این بخش محدودیت وجود ندارد. ما این موضوع را از دو طریق پیگیری می‌کنیم که یکی همان رویداد پیچینگ است. در این رویداد جدا از کارگاه‌هایی که داشتیم برای دوستان جلساتی هم برگزار می‌شود، طی تفاهم‌نامه‌هایی که داشته‌ایم انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی به سرمایه‌گذاری روی تعدادی از آثار مکلف شده‌اند. انجمن سینمای جوان ۳ اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه تا سقف صد میلیون تومان در پیچینگ ارائه می‌کند و دو اعتبارنامه هم به فیلم‌های برگزیده از نگاه خودش اعطا می‌کند تا سازندگان آن آثار بتوانند فیلم بعدی خود را بسازند. شبکه کودک و امید هم چهار اعتبارنامه ارائه می‌کنند که یک اعتبارنامه تا سقف پنجاه میلیون تومان برای یک انیمیشن پذیرفته شده و یکی هم به اثر برتر به انتخاب داوران شبکه کودک داده می‌شود. هم‌چنین چند اعتبارنامه دیگر هم از سوی این شبکه در نظر گرفته شده است. شبکه نسیم هم اعتبارنامه‌هایی برای ساخت فیلم کوتاه در نظر گرفته است.
منصوری: در جشنواره «۱۰۰» سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد. نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم. به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است منصوری ادامه داد: ویژگی خوبی که در پیچینگ این رویداد وجود دارد این است که چند ایرلاین خوب در آن حاضر هستند و نماینده آن شرکت‌های هواپیمایی در نشست‌ها حضور دارند که از ایده‌ها حمایت کنند. شرکت‌های صنعتی هم در این جلسه پیچینگ حاضر خواهند بود.
برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای
دبیر جشنواره درباره برنامه‌ریزی برای عرضه و نمایش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای هم توضیح داد: بسترهای مختلف برای اکران این آثار وجود دارد، ما آثار برتر را در طول سال آینده قبل از اکران عمومی فیلم‌ها در سینماهای کشور پخش خواهیم کرد تا این امکان فراهم شود که این آثار در طول سال دیده شوند. سعی می‌کنیم از طریق تلویزیون‌های شهری هم آثاری را پخش کنیم. این البته یک همکاری دو طرفه است که پیشنهاد آن را داده‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسد.
وی درباره انتخاب سینما ملت به‌عنوان محل برگزاری جشنواره بیان کرد: هر کدام از پردیس‌ها شرایط خود را دارند. بنا به مجموعه شرایط پردیس ملت، این سینما را انتخاب کردیم تا جشنواره محترمانه برگزار شود.
طاهایی هم بیان کرد: فیلمسازان و مهمانان خارجی هم در این دوره از جشنواره خواهیم داشت.
منصوری درباره شعار این جشنواره بیان کرد: در تولیدات ارسالی امسال فیلم‌های خوبی دیدیم با این حال هیأت انتخاب ما معیارهای مختلفی را برای انتخاب یک اثر در نظر می‌گیرند. لزوماً به خاطر توجه به این شعار اثری را انتخاب نکردیم. آثاری که دیدم رویکرد «ایران عزیز ما» در آن هست آثار انتقادی هم بیشتر از اینکه غر بزند راه‌حل داده‌اند.
منصوری در عین حال تأکید کرد: در جشنواره «۱۰۰» سینمای نیورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد. نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم. به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است. امیدوارم براتون خبر   فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را اکران عمومی می‌کنیم/ استقبال دو برابر شد براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-25 16:55:43