فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد/ محلی برای کشف استعداد به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد/ محلی برای کشف استعداد  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر، شهاب حسینی دبیر این جشن که […]

فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد/ محلی برای کشف استعداد

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد/ محلی برای کشف استعداد  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر، شهاب حسینی دبیر این جشن که عصر روز گذشته دوشنبه ۲۷ تیرماه با حضور اهالی سینما برگزار شد، با تأکید بر اینکه شغل اصلی او خود سینماست و نه امور مدیریتی آن، گفت: کار من سینماست و نه نمایش اجتماعی. من دنبال هیچ نوع رقابتی نیستم و امیدوارم به فیلم‌هایی که از رویدادهای مشابه دیگر جا می‌مانند، در اینجا توجه کنیم. امیدوارم روزی در عرصه فیلم‌های بلند مستقل فعالیت کنم. در عرصه فیلم کوتاه آثاری وجود دارد که موفقیت‌های جهانی زیادی هم کسب کرده‌اند اما امکان دیده شدن آنها در داخل کشور فراهم نبوده یا فیلمساز در داخل کشور قدر ندیده و مخاطب از خروجی کار او بی اطلاع مانده است. هدف من، چیزی جز ارائه این آثار به مخاطب نبوده است. فضایی برای نمایش اینگونه آثار دغدغه اولیه ایجاد این رویداد بود. یک فیلمساز مستقل جایی برای ارائه حاصل کارش ندارد و این همیشه برایم غم‌انگیز بود.
وی ادامه داد: ضرب‌المثلی هست که می‌گوید صاحبخانه بد، آدم را صاحبخانه می‌کند. چند سال قبل برای تزریق نگاهی جدید، حدود هشت فیلم را تولید کردم ولی برای ارائه با مشکل مواجه شدم. برای همین، اگر از سر لطف می‌گوئید اسم من وزنی دارد، فقط در کلام است و در عمل نیست و همین انگیزه باعث شد که بگویم اینجا، آدرس ماست و اگر هیچ جایی فیلمی را نخواستند ما هستیم. البته آرزوی من این است که این جشنواره به صورت بین‌المللی و نیز با استقرار در جزیره کیش، ادامه یابد تا محلی برای کشف استعدادهای سینما باشد.
محمد عسگری، نماینده سایت تیوال که جزو تیم اجرایی اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر به شما می‌رود در پاسخ به اینکه نقش پلتفرم‌هایی همچون تیوال در رشد فیلم کوتاه چیست، عنوان کرد: در طول برگزاری این رویداد، شاهد ثبت تعداد قابل توجهی از نظرات مختلف درباره آثار مختلف بودیم. حقیقتاً تبادل نقد و نظر بسیار به نفع عرصه فیلم کوتاه است. نقدهای مخاطبان باید از جملات کلیشه مثل «فیلم را دوست داشتم» یا «خیلی عالی بود» فراتر برود و برگزاری چنین جشن‌هایی باعث می‌شود بستری برای این کار ایجاد شود.
حسینی نیز در تکمیل صحبت‌های او اضافه کرد: اساساً یکی از اهداف ما، برقراری فضای گفتگو بین مخاطبان بود، چراکه معتقدیم این گپ و گفت‌ها بسیار راهگشاست و به فیلمساز کمک می‌کند تا سلیقه مخاطب را بشناسد.
در بخش اصلی این مراسم که پیش از نشست شهاب حسینی برگزار شد، برگزیده‌های جشن به ترتیب زیر معرفی شدند:
بهترین تدوین: شیدا گرجی برای فیلم «اِس»
بهترین مستند: رضا اکبریان برای فیلم «کوز»
بهترین دستاورد فنی: بابک پناهی برای «دوش آخر» و حجت اشتری برای «درد خفیف»
بهترین فیلمبرداری: حسام موفق برای فیلم «اس»
بهترین بازیگر زن: سونیا سنجری برای فیلم «سایه فیل»
بهترین بازیگر مرد: سهیل کرمیار برای فیلم «اجباری»
بهترین فیلمنامه: آرمان خوانساریان برای «سایه فیل»
بهترین کارگردانی: حامد اصلانی برای فیلم «اس»
بهترین فیلم: فیلم «اس» – بهنام سنایی و انجمن سینمای جوان
جایزه ویژه هیأت داوران: فیلم «آدمیزاد» و «ماجان» / محمدرضا نورمندی‌پور- فردین انصاری
پس از پایان این بخش سعید راد که برای اهدای جایزه به همراه اکبر زنجانپور، کیانوش عیاری، محمود کلاری و بهرام دهقانی روی سن حاضر بود، درباره دوره‌های بعدی این جشن، اینگونه پیش‌بینی کرد که عرصه‌ای جدی برای رقابت جوانان باشد.
وی سپس به فرصت همکاری که با کیانوش عیاری از دست داده اشاره کرد و افزود: آقای عیاری برای ساخت اولین فیلمش «تنوره دیو» به من پیشنهاد داد که من همزمان سه قرارداد داشتم و همیشه بابت از دست دادن این فرصت که تکرار نشد متأسفم.
کلاری هم که یکی از داوران بود از کیفیت فیلمبرداری بالای فیلم‌ها و نزدیک شدن فیلم‌های کوتاه این جشن به استاندارد فیلم کوتاه به عنوان اتفاق‌هایی قابل اعتنا در این دوره یاد کرد و گفت که می‌توان به آینده سینما امیدوار بود.
منوچهر شاهسواری نیز از شهاب حسینی خواست جز به فیلم کوتاه، به بخش دیگری از سینما نپردازد. او خطاب به حسینی گفت: تو یک ذخیره‌گاه ایجاد کرده‌ای و این را با انواع پالایشگاه خراب نکن و برای آینده سینما آن را حفظ کن.
مدیرعامل خانه سینما در پایان گفت: در اواخر قرن نوزدهم با یک دوره پر از استبداد روبرو بودیم و زنده ماندن کودک زیر پنج سال هم استثنا بود، ولی در همان دوران خشونت بار، اسم‌هایی در فرهنگ و هنر باقی‌مانده که عشق و امید در آثارشان حیرت‌آور است. برای روزگار فعلی ما نیز فقط و فقط خلاقیت‌های شماست که می‌تواند بگوید زندگی سویه دیگری هم دارد حتی اگر از تلخی هم گفته شود. شما حتی اگر از درد و رنج می‌گوئید در جهت تغییر آن حرف می‌زنید و نه تأیید آن.
برگزار کنندگان این رویداد عبارتند از: شهاب حسینی رئیس و دبیر جشنواره، سعید دشتی دبیر اجرایی، رائد فریدزاده مشاور، ساناز ارجمند مدیر برنامه‌ریزی، محیا صدری مدیر مارکتینگ، آوا فیاض مدیر روابط عمومی، امیررضا کلانتری مدیر آی‌تی، آریان امیرخان مدیر تبلیغات مجازی، نسترن عبدی، محسن بازیانفر، فرهاد جاوید عکاسان، داوود علیشاهی مدیر ارتباطات، محمد اسماعیل‌زاده (هماهنگی) و مؤسسه دی مجری طرح. امیدوارم براتون خبر   فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد/ محلی برای کشف استعداد براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-19 10:18:40