فرماندهی که همت و متوسلیان را پرورش داد/ «غریب» موفق می‌شود؟ به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فرماندهی که همت و متوسلیان را پرورش داد/ «غریب» موفق می‌شود؟  به گزارش خبرنگار هاریکا، پروژه سینمایی «غریب» یکی از پروژه‌های مهم در دست تولید است که با محوریت زندگی شهید محمد بروجردی مقابل دوربین […]

فرماندهی که همت و متوسلیان را پرورش داد/ «غریب» موفق می‌شود؟

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری فرماندهی که همت و متوسلیان را پرورش داد/ «غریب» موفق می‌شود؟  به گزارش خبرنگار هاریکا، پروژه سینمایی «غریب» یکی از پروژه‌های مهم در دست تولید است که با محوریت زندگی شهید محمد بروجردی مقابل دوربین رفته است. در این فیلم به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا که قرار است در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شود، بابک حمیدیان ایفاگر نقش شهید بروجردی است.
در صورت به سرانجام رسیدن این پروژه که از محصولات سازمان سینمایی اوج است و با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش شهید بروجردی برای ایجاد اتحاد در غرب کشور مقابل دوربین رفته است، طلسم ارائه روایتی تصویری از این شهید شاخص دوران دفاع مقدس خواهد شکست؛ پیش‌تر در گزارشی تجربه‌های ناکام در این زمینه را مرور کرده بودیم.
به موفقیت «غریب» امیدوارم
گلعلی بابایی، نویسنده و پژوهشگر شناخته‌شده دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار هاریکا با ابراز خرسندی از اینکه بالاخره طلسم ساخت فیلمی درباره شهید بروجردی شکسته شده است، گفت: این فیلم سینمایی که بر اساس زندگی شهید محمد بروجردی ساخته می‌شود، لازم است دربرگیرنده ابعاد شخصیتی مهم او مانند منش اخلاقی و ویژگی فرمانده‌پروری باشد؛ چون نمی‌توان با یک فیلم به تمام زوایای زندگی ایشان پرداخت. با این حال بر اساس پیشینه سازندگان به موفقیت فیلم «غریب» امیدوارم.
وی با اشاره به منابع روایی این فیلم سینمایی افزود: نصرت‌الله محمودزاده طی سال‌ها پژوهش توانسته کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» را با نگاه به زندگی شهید محمد بروجردی به نگارش درآورد. او از جمله کسانی است که اشراف کامل به شهید بروجردی دارد و همین که نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «غریب» از مشاوره‌های این نویسنده بهره برده‌اند جای امیدواری دارد آنچه قرار است بر روی پرده برود اثری قابل پذیرش خواهد بود.

بابایی همچنین درباره پژوهش‌هایی که خود در زمینه زندگی شهید بروجردی داشته است، بیان کرد: آنچه من به شخصه در پژوهش‌هایم درباره شهید بروجردی به‌دست آوردم، این است که ایشان فرمانده فرمانده‌پروری بوده و اکثر نیروهایی که زیردست این شهید بزرگوار خدمت کردند، فرمانده لشکر، تیپ، قرارگاه و… شده‌اند.
او افزود: افرادی همچون احمد متوسلیان، ابراهیم همت، ناصر کاظمی، محسن وزوایی، غلامحسین پیچک، علیرضا موحد دانش، علی‌اصغر رنجبران و… فرماندهان مطرح جنگ هستند که تمامی آنها از دست‌پروده‌های شهید بروجردی به حساب می‌آیند و این اتفاق کمی نبوده است. حتی خود شهید بروجردی یکی از گزینه‌های اصلی فرماندهی سپاه در سال‌های ابتدایی تاسیس بود که نپذیرفت و ترجیح داد در همان جبهه غرب به خدمت بپردازد.
گلعلی بابایی ادامه داد: یک فیلم سینمایی نمی‌تواند تمام زوایای زندگی شهید بروجردی را نمایش دهد. بنابراین فیلم «غریب» باید به مواردی بپردازد که شخصیت این شهید را برای مخاطب به درستی روشن کند. تصور می‌کنم این اتفاق از سوی آقایان محمودزاده و حامد عنقا رخ داده باشد و تلاش‌شان بر این بوده تا فرازهایی از زندگی شهید بروجردی را به صورت فیلم دربیاورند که دارای تاثیرگذاری بیشتری است.
فیلم میلیون‌ها مخاطب دارد اما تیراژ کتاب اندک است
این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه تاثیر آثار نمایشی به مراتب بیش از آثار مکتوب است، گفت: برای شناساندن شخصیت‌های بزرگ، فیلم یکی از بهترین روش‌ها است؛ چون مخاطب بیشتری در مقایسه با سایر آثار فرهنگی همچون کتاب دارد. فیلمی که ساخته می‌شود ممکن است میلیون‌ها نفر آن را ببینند؛ اما تیراژ کتاب در کشورمان پایین است. بنابراین باید از این ظرفیت برای معرفی قهرمانان و بزرگان دوران دفاع مقدس بهره برد.
بابایی فیلم‌های «ایستاده در غبار»، «چ»، «موقعیت مهدی»، «منصور» و… را سندی روشن برای پی بردن به قدرت فیلم سینمایی در معرفی چهره‌های مطرح دوران دفاع مقدس دانست و گفت: فیلم‌هایی که درباره فرماندهان جنگ ساخته می‌شود، نسل امروز را با شخصیت آنها آشنا می‌کنند و این اتفاق بسیار خوبی است. اما نکته‌ای که نباید در این باره فراموش کرد، زاویه نگاهی است که سازندگان به زندگی فرماندهان دارند. به‌عنوان مثال فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، روایت یک مقطع کوتاه سه روزه از زندگی شهید چمران است؛ اما شخصیت شهید چمران در آن چند روز خلاصه نمی‌شود. او زندگی پرتلاطم، متنوع و پرحاشیه‌ای داشته است و این تنوع قطعاً در قالب یک فیلم سینمایی قرار نمی‌گیرد و حاتمی‌کیا به نظرش رسید اگر این مقطع از زندگی شهید چمران را در قاب دوربین قرار دهد بهتر خواهد بود.
او ادامه داد: حالا هم باید منتظر ماند و دید سازندگان فیلم «غریب» چه زاویه نگاهی برای پرداختن به زندگی شهید محمد بروجردی برگزیده‌اند.
گلعلی بابایی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای ساخته شدن یک فیلم با کیفیت و ماندگار درباره شهید بروجردی گفت: سازندگان باید همه تلاش خود را به کار ببرند تا تصویری ملموس از شهید بروجردی ارائه دهند. این گونه است که مخاطب پی می‌برد چرا شخصیت شهید محمد بروجردی در تاریخ معاصر کشورمان دارای اهمیت و اعتبار است. امیدوارم براتون خبر   فرماندهی که همت و متوسلیان را پرورش داد/ «غریب» موفق می‌شود؟ براتون مفید بوده باشه

 
2022-11-30 21:13:53