«فجر» انگیزه‌ام برای ساخت فیلم کودک را کشت!/ در حق فیلمم اجحاف شد به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری «فجر» انگیزه‌ام برای ساخت فیلم کودک را کشت!/ در حق فیلمم اجحاف شد  مختار عبدالهی کارگردانی فیلم سینمایی «میان صخره‌ها» که امروز موفق به دریافت پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی شده است، […]

«فجر» انگیزه‌ام برای ساخت فیلم کودک را کشت!/ در حق فیلمم اجحاف شد

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری «فجر» انگیزه‌ام برای ساخت فیلم کودک را کشت!/ در حق فیلمم اجحاف شد  مختار عبدالهی کارگردانی فیلم سینمایی «میان صخره‌ها» که امروز موفق به دریافت پروانه نمایش از سوی سازمان سینمایی شده است، در گفتگو با خبرنگار هاریکا، درباره برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم گفت: برنامه‌ریزی برای اکران فیلم طبیعتاً برعهده محمد احمدی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم است اما واقعیت این است که متأسفانه شرایط اکران در سینماها چندان مناسب نیست. خیلی موارد هم دست به دست هم داده تا شرایط سینماها به این صورت درآمده است.
وی افزود: طبق اولویت‌های هرم مازلو همه می‌دانیم که ابتدایی‌ترین مطالبات بشر همواره مطالبات غذایی و مرتبط با خورد و خوراک بوده است و با توجه به شرایط اقتصادی نامناسبی که مردم ما دارند، مطمئناً اولویت مردم ما هم معیشت است. در همین شرایط موارد دیگری هم در حوزه بحران اکران، مزید برعلت شده که یکی از آن‌ها افزایش قیمت بلیت سینماهاست. تصمیمی که هرچند با توجه به مسائل مرتبط با تورم، تصمیم درست و ناگزیری بوده است اما در مجموع باید شرایط مخاطب را هم در نظر گرفت. در این شرایط حتی من فیلمساز که حرفه‌ام سینماست هم ترجیح می‌دهم در روزهای نیم‌ّبها به سینما بروم. مخاطبی که تنها می‌خواهد برای تفریح به سینما برود هم حتماً روی قیمت بلیت حساب و کتاب می‌کند. این شرایط در مجموع باعث شده است که وضعیت اکران سینماها همچنان نامناسب باقی بماند.
در این شرایط بهترین فیلم‌ها هم اکران مناسب ندارند
این فیلمساز که «میان صخره‌ها» را در ژانر کودک و نوجوان کارگردانی کرده است با اشاره به اینکه مخاطب هدف این فیلم طبیعتاً با خانواده به سینما می‌رود تأکید کرد: واقعیت این است که یک فیلم را مخاطب بزرگسال شاید بتواند به تنهایی به سینما برود و تماشا کند اما مخاطب کودک یا نوجوان، حتماً باید خانواده را به همراه داشته باشد. امیدمان این است که شرایط رو به بهبودی برود و در زمان اکران «میان صخره‌ها» وضعیت بهتر شده باشد. بعید می‌دانم در صورت استمرار این وضعیت، بهترین فیلم‌ها هم بتوانند اکران مناسبی را تجربه کنند.
عبدالهی ادامه داد: در شرایط مناسب و از آنجایی که فیلم ما برای مخاطب کودک و نوجوان است، فکر می‌کنم بهترین زمان اکران برای فیلم بعد از امتحانات و همزمان با تعطیلات تابستانی باشد.

وی درباره ظرفیت فیلم «میان صخره‌ها» برای ارتباط با مخاطبان کودک و نوجوان هم توضیح داد: اولین بازخوردهایی که از اکران این فیلم برای مخاطبان کودک و نوجوان گرفتیم در جشنواره فیلم‌های کودک بود و علی‌رغم اینکه نمایش فیلم ما کیفیت مناسبی در سالن نداشت و کل فیلم هم متمرکز بر دو کاراکتر کودک است، ارتباط عجیب و غریبی را با مخاطب تجربه کردیم. هیچ‌کس سالن نمایش را ترک نکرد و بعد از آن هم احساس خودم این بود که مخاطبان ارتباط خوبی با فیلم برقرار کردند. هنوز پخش بین‌المللی فیلم را آغاز نکرده‌ایم اما مطمئنم اتفاقات خوبی برای این فیلم خواهد افتاد.
چرا «میان صخره‌ها» در جشنواره «فجر» نبود؟
این کارگردان درباره عدم حضور این فیلم در جشنواره فجر هم گفت: اتفاقاً ابتدا «میان صخره‌ها» به جشنواره راه پیدا کرده بود و بهروز افخمی به‌عنوان یکی از اعضای هیأت انتخاب هم اعلام کرد که فیلم از سوی این هیأت پذیرفته شد و امتیاز بالایی هم گرفته بود اما به دلیل حضور در جشنواره فیلم کودک، این فیلم را کنار گذاشتند. در مجموع فکر می‌کنم این فیلم توان ارتباط با مخاطب خود را دارد.
عبدالهی تأکید کرد: دنیای فیلم «میان صخره‌ها» دنیای تازه‌ای است و شخصاً معتقدم مخاطب وقتی وارد سینما می‌شود باید با دنیایی تازه مواجه شود. این فیلم یکی از همین آثار است که مخاطب را با موقعیت و فضایی تازه مواجه می‌کند.
این کارگردان درباره تمایل خود برای فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان گفت: متأسفانه اتفاقاتی که امسال برای فیلم ما حین حضور در جشنواره فجر افتاد، موجب اعتراض ما هم شد. این شرایط باعث می‌شود نه فقط من که خیلی‌های دیگر، سمت کار کودک نروند. اتفاقی که برای فیلم ما در جشنواره فجر رخ داد، اتفاقی نادر بود و جالب اینکه خودشان هم آمدند و در تلویزیون لو دادند که این اتفاق رخ داده است! همه می‌دانیم جشنواره فیلم کودک قابل مقایسه با جشنواره فیلم فجر نیست. ویترین سینمای ایران «فجر» است اما این‌طور به نظر می‌رسد که این جشنواره بهایی به فیلم کودک نمی‌دهد. مسیر برعکس را شاهد هستیم که فیلم‌هایی مانند «یدو» و «خورشید» پس از حضور در «فجر» به جشنواره کودک آمدند، اما اعلام کردند از جشنواره کودک نباید فیلمی به جشنواره فجر برود. این سیاست اشتباهی است.
وی در پایان گفت: در قالب اعتراض مکتوبی که به سازمان سینمایی داشتم هم تأکید کردم که با این سیاست، سینمای کودک نابود می‌شود. فیلم ما نمره قبولی هم گرفته بود و رد شدن آن از سوی جشنواره موجب می‌شود که به شخصه دیگر انگیزه‌ای برای ساخت فیلم کودک نداشته باشم. اولویت فیلمسازان دیگر هم طبیعتاً جشنواره «فجر» است و اگر بخواهند در این ویترین حضور داشته باشند سعی می‌کنند سراغ فیلم کودک نروند. پیش‌ّبینی خود از شرایط تولید هم این است که امسال با لاغرترین جشنواره فیلم کودک مواجه خواهیم بود. امیدوارم براتون خبر   «فجر» انگیزه‌ام برای ساخت فیلم کودک را کشت!/ در حق فیلمم اجحاف شد براتون مفید بوده باشه

 
2022-04-12 15:20:43