عقب‌نشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ فیلم‌هایی که می‌سوزند! به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری عقب‌نشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ فیلم‌هایی که می‌سوزند!  علی اکبر ثقفی تهیه کننده سینما در گفتگو باهاریکا خبر با اشاره به شرایط اکران و تولید در سینمای ایران گفت: در حال حاضر تنها یک پروژه‌ای برای […]

عقب‌نشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ فیلم‌هایی که می‌سوزند!

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری عقب‌نشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ فیلم‌هایی که می‌سوزند!  علی اکبر ثقفی تهیه کننده سینما در گفتگو باهاریکا خبر با اشاره به شرایط اکران و تولید در سینمای ایران گفت: در حال حاضر تنها یک پروژه‌ای برای تولید در دست داریم که در مرحله پیش تولید است و در صورت فراهم شدن شرایط مالی آن را تولید می‌کنیم. البته که با شرایط موجود عقل سلیم می‌گوید که نباید فیلمی را به دلیل شرایط نامناسب اکران به مرحله تولید برسانیم. حتی برای اکران فیلم «کوچه ژاپنی ها» نیز منتظر هستم تا شرایط اکران مساعد شود تا این فیلم را اکران کنیم.
وی بیان کرد: درست است که مدت هاست در اخبار می‌خوانیم دولت از اکران فیلم‌ها حمایت می‌کند، اما مساله این است که دولت باید در این زمینه شفاف‌سازی کند؛ به این معنا که باید از فیلم‌هایی که تا امروز حمایت کرده اطلاعات دهد تا دلیلی برای تشویق اکران دیگر فیلم‌ها شود.
این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: نکته مهم این است که بحث اصلی حمایت دولتی از سینما نیست، مساله مهم این است که مخاطب سینما ریزش بسیاری پیدا کرده و اگر به سالن‌های سینما سر بزنید مخاطب هر سانس شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و یکی از مهمترین دلایل این ریزش مخاطب، بحث اقتصادی است. چرا که مدت‌ها است سینما در سبد کالای مصرفی خانواده‌ها قرار ندارد.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که مخاطب سینما طبقه متوسط به پایین هستند و طبقه مرفه جامعه کمتر به سینما می‌رود، این در حالی است که مخاطب سینمارو در ایران جوانان، سربازان و یا خانواده‌هایی بودند که به دنبال یک تفریح آخر هفته مناسب بودند.
ثقفی گفت: بحث دیگر در زمینه ریزش مخاطب، اکران فیلم‌هایی است که مخاطب چندانی ندارد، هرچند اگر هم یک فیلم پرمخاطب خوب هم اکران شود با تمام استقبالی که از آن در سینما می‌شود، نسبت به پیش‌بینی که می‌شد، کمتر فروش داشته است. همه این موارد سبب می‌شود تا صاحبان فیلم‌ها اگر فیلمی آماده اکران داشته باشند، ترجیح می‌دهند تا آن را اکران نکنند چرا که فیلم در چرخه اکران می‌سوزد.
وی توضیح داد: تاکید می‌کنم که خروجی سینمای ایران، به لحاظ درآمد همین اکران است. شاید برخی از فیلم‌ها در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گیرد اما تعداد این فیلم‌ها بسیار کم بوده و تبدیل به یک استثنا شده است و همه فیلم‌های سینمایی در این چارچوب قرار نمی‌گیرد.
این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: با وجود این شرایط، تولید در بخش خصوصی کاملاً عقب‌نشینی کرده است و بیشتر فیلم‌هایی به مرحله تولید می‌رسد که برای بخش دولتی باشد و بر همین اساس بیشتر نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، اوج فیلم می‌سازند، همه این شرایط دست به دست هم داده تا بخش خصوصی در سینمای ایران کاملاً ناتوان شود.
ثقفی در پایان گفت: تصور کنید زمانی که هزینه تولید یک فیلم ۱۰ میلیارد می‌شود و فروشی نزدیک به ۲ میلیارد تومان داشته باشد، بی‌شک باعث ورشکستگی بخش خصوصی می‌شود و در چنین شرایطی است که اگر یک فیلم در بخش خصوصی تولید شود باعث تعجب همه می‌شود! امیدوارم براتون خبر   عقب‌نشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ فیلم‌هایی که می‌سوزند! براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-13 09:10:47