شهروندان باید از حقوقشان آگاه باشند/ نگاه هنرمندانه به مسائل شهری به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری شهروندان باید از حقوقشان آگاه باشند/ نگاه هنرمندانه به مسائل شهری  امین زندگانی بازیگر، مدرس بازیگری و کارگردان تئاتر و عضو هیأت انتخاب بخش «سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی» هشتمین جشنواره فیلم شهر در گفتگو […]

شهروندان باید از حقوقشان آگاه باشند/ نگاه هنرمندانه به مسائل شهری

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری شهروندان باید از حقوقشان آگاه باشند/ نگاه هنرمندانه به مسائل شهری  امین زندگانی بازیگر، مدرس بازیگری و کارگردان تئاتر و عضو هیأت انتخاب بخش «سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی» هشتمین جشنواره فیلم شهر در گفتگو با خبرنگار هاریکا درباره نحوه انتخاب آثار در این جشنواره گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره بسیار زیاد بود و تولیدات سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ را شامل می‌شد. برای انتخاب آثار در این میان چند مقوله مطرح بود؛ گاهی به ساختار و کیفیت اثر و گاهی به بازخورد مخاطب باید توجه کرد. من سعی کردم این ۲ مورد کیفیت و مخاطب را به صورت موازی پیش ببرم، یعنی در کنار کیفیت آثار، بازیگران، نوع قصه و کارگردانی اثر، میزان رضایت مخاطبان آن اثر نیز برایم مهم بود.
وی افزود: گاهی در انتخاب آثار ممکن بود به اثری که شاید کیفیت و ساختار فنی بالایی نداشت، از جانب مخاطب‌پسند بودن امتیاز بدهم. به هر حال، اگر در این موقعیت می‌توانستیم نگاه تخصصی و خاص‌تری به آثار داشته باشیم، رأی دادن به آثار ساده‌تر می‌شد، ولی اثر برای مخاطب ساخته می‌شود، شاید این نگاه تخصصی از حوصله مخاطب خارج باشد و مخاطب به آثار قابل فهم‌تر توجه بیشتری نشان دهد. تلاش کردم این موارد را در رأی دادن، لحاظ کنم تا حق کسی ضایع نشود. به هر حال مخاطب هم بخش مهمی از تولید یک اثر هنری است.
بازیگر فیلم سینمایی «ملک سلیمان» درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: بخش عمده زندگی ما در محیط بیرونی خانه و محیطی که از آن به عنوان شهر یاد می‌کنیم، می‌گذرد. درست است در آپارتمان یا خانه‌ای زندگی می‌کنیم که در محدوده جغرافیایی یک شهر است ولی بیشتر حیات ما بیرون از خانه است و با توجه به دغدغه‌های شهری، ترافیک، دور بودن مسیر کار و… توجه به ملزومات شهرنشینی و شهر می‌تواند در بهتر شدن فرهنگ شهرنشینی نیز تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: شهروندان باید بدانند که از چه حقوقی برخوردارند، چه قوانینی را باید رعایت کنند و چه امکاناتی در اختیارشان است. گاهی امکانات بی‌نظیری در شهر داریم که اطلاع‌رسانی مناسبی درباره آن صورت نگرفته، مانند رجعتی که شهرداری به حفظ بناهای قدیمی کرده است. این اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند قطب گردشگری شهر را تقویت کرده و به اقتصاد عمومی و خصوصی شهرنشینی کمک کند. ما شاهد این بودیم که در فصل‌های گردشگری، گردش مالی شهرهایی که به صورت سنتی جزو شهرهای توریستی محسوب می‌شدند، بالاتر بود. هر شهری این امکانات را دارد و فکر می‌کنم جشنواره فیلم شهر بتواند این نقش اطلاع‌رسانی را داشته باشد.
بازیگر سریال تلویزیونی «تا صبح» مطرح کرد: جشنواره فیلم شهر می‌تواند به صورت ضمنی، مواردی را در ذهن مخاطب یادآوری کند و مخاطب را به فکر وادارد تا به شناخت درستی از شهرنشینی و حقوق خود برسد. همچنین خود فیلمسازان وقتی ببینند چنین جشنواره‌ای برگزار می‌شود و می‌توانند با نگاه خاص‌تری به لوکیشن‌ها و داستان‌ها توجه کنند، تاثیر زیادی روی آثار آن‌ها خواهد داشت. در این صورت می‌توان امید داشت این فرهنگ سخت شهرنشینی، به فرهنگ لطیف‌تری تبدیل شود، روحیه شهروندان در آن بهتر شود و بتوانند شهر خود را به بهترین شکل حفظ کنند.
زندگانی اضافه کرد: نتیجه تاثیر جشنواره فیلم شهر، می‌تواند مشخص شدن حریم‌ها، فرصت‌ها، قواعد و امکانات شهری برای مردمی باشد که در یک شهر زندگی می‌کنند. این جشنواره نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نگاهی هنرمندانه به مسائل شهری داشت و از این طریق بهره‌برداری، معرفی هنری و ایجاد فرصت در همه زمینه‌ها داشت. گاهی جشنواره‌ها باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی در آینده می‌شوند؛ خود این روند کمک بسیار شایانی به تغییر نگاه فیلمسازان ما به بسیاری از موضوعات شهری می‌کند تا نهایتاً مخاطب استقبال کند و از مشکلات گره‌گشایی شود.
هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به دبیری مجید اکبرشاهی ۲۷ تا ۳۱ تیر ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود. امیدوارم براتون خبر   شهروندان باید از حقوقشان آگاه باشند/ نگاه هنرمندانه به مسائل شهری براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-08 14:11:31