شب پرحاشیه«فجر» برای نسخه «مزخرف»‌ یک فیلم!/تولد یک قهرمان در ملت به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری شب پرحاشیه«فجر» برای نسخه «مزخرف»‌ یک فیلم!/تولد یک قهرمان در ملت  خبرگزاری هاریکا – گروه هنر: «هاریکا سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر […]

شب پرحاشیه«فجر» برای نسخه «مزخرف»‌ یک فیلم!/تولد یک قهرمان در ملت

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری شب پرحاشیه«فجر» برای نسخه «مزخرف»‌ یک فیلم!/تولد یک قهرمان در ملت  خبرگزاری هاریکا – گروه هنر: «هاریکا سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.
هر روز می‌توانید با «هاریکا سیمرغ ۴۱» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه و هم‌زمان با دهمین و آخرین روز اکران فیلم‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، در پردیس سینمایی ملت و سایر سینماهای مردمی با دهمین شماره از «هاریکا سیمرغ ۴۱» همراه شوید.
چهره روز؛ بابک حمیدیان
دیروز پردیس سینمایی ملت شاهد تولد یک قهرمان بود. هرچند فیلم سینمایی «غریب» به عنوان تازه‌ترین ساخته محمدحسین لطیفی نظرتان موافق و مخالف متعددی در میان اصحاب رسانه داشت اما تقریباً در این گزاره همه متفق‌القول بودند که حالا سینمای ایران شمایلی احترام‌برانگیز و ماندگار از یکی از شهدای شاخص دفاع مقدس را برای ویترین خود پیدا کرده است.
بخش عمده‌ای از این ماندگاری مرهون نقش‌آفرینی درخشان بابک حمیدیان در نقش شهید محمد بروجردی است.
فقدان قهرمان یکی از چالش‌های مهم سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده است و حالا محمدحسین لطیفی بر اساس فیلمنامه‌ای از حامد عنقا و البته حضور تأثیرگذار بابک حمیدیان، توانسته‌اند شمایلی از یک قهرمان ملی را بر پرده نقره‌ای به تصویر درآورند، شمایلی که حتی اگر فیلم «غریب» را دوست نداشته باشید و با روایت آن ارتباط برقرار نکنید، بعید است تا سال‌ها آن را از یاد ببرید.

بابک حمیدیان که از اوایل دهه ۸۰ به‌صورت حرفه‌ای وارد عرصه بازیگری شده است، در نزدیک به دو دهه حضوری که در سینما تجربه کرده است، از بازیگران ریسک‌پذیر در قبول نقش‌های متنوع بوده است و به همین دلیل هم حالا می‌توان فهرستی از نقش‌آفرینی‌هایی را ردیف کرد که با نام و امضای حمیدیان در حافظه‌مان ثبت شده‌اند.
فیلم سینمایی «روز بلوا» که در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر رونمایی شد آخرین حضور حمیدیان در جشنواره فجر بود و او حالا با ایفای نقش یکی از مهمترین فیلم‌های جشنواره چهل‌ویکم قرار است در معرض داوری داوران این رویداد قرار بگیرد. او که پیش‌تر با ایفای نقش شهید اصغر وصالی در فیلم «چ» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن خود کند حالا یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای شکار سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در جشنواره چهل‌ویکم به حساب می‌آید.
محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم «غریب» در نشست رسانه‌ای این فیلم تأکید کرد که از همان مراحل ابتدایی نگارش فیلمنامه این فیلم با مشورت و همراهی حامد عنقا به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده، گزینه اصلی‌شان برای بازی در نقش شهید بروجردی، بابک حمیدیان بوده است. انتخابی که هم توان‌مندی و شباهت ظاهری حمیدیان در آن نقش داشته و هم شناخت و انگیزه شخصی این بازیگر برای ایفای نقش شهید بروجردی. به گفته لطفی بابک حمیدیان تا پیش از پیشنهاد بازی در «غریب» هم شناخت بسیار خوبی نسبت به شهید بروجردی داشته و همین شناخت انگیزه اصلی او برای ایفای این نقش بوده است.
حاشیه روز؛ فیلم‌های ناقص و چالش داوری
«اصرار بر اینکه فیلم در جشنواره باشد باعث شد یک نسخه مزخرف را ببینید!» این جمله‌ای بود که شب گذشته هاریکاداد خوشبخت در نشست رسانه‌ای پرحاشیه فیلم خود یعنی «گل‌های باوارده» بر زبان آورد تا گلایه خود از به نمایش درآمدن نسخه ناقص این فیلم را در برابر اصحاب رسانه عیان کند. اظهارات عجیبی که هر چند هاریکاداد خوشبخت اصرار داشت همه‌شان راست است و نمی‌تواند درباره آن‌ها دروغ بگوید اما نشان از یک فرآیند اشتباه در زمینه آماده‌سازی و حضور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر داشت.
فیلم «گل‌های باوارده» از فیلم‌های سنگین بنیاد سینمایی فارابی در چرخه تولیدات امسال این نهاد به حساب می‌آید که در حالی در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال پذیرفته شد که هنوز مراحل تولید را به‌طور کامل پشت‌سر گذاشته بود. فیلم با ۴۸ ساعت تأخیر در سانس ساعت ۲۲:۳۰ پنجشنبه‌شب در حالی در پردیس ملت روی پرده رفت که کیفیت نامناسب تصاویر آن با اعتراض اصحاب رسانه همراه شد. در پاسخ به همین اعتراضات مکرر هم بود که هم مدیر فیلمبرداری فیلم و هم کارگردان آن در نشست خبری تأکید کردند که آنچه به نمایش درآمده نسخه مورد تأیید آن‌ها نیست و آن‌ها هم از تماشایی نسخه فعلی در سالن سینما اذیت شده‌اند!
این شرایط برای دیگر فیلم حاضر در جشنواره هم در معرض تکرار است؛ فیلم «سینما متروپل» هنوز مراحل تولید را به پایان نرسانده و در حالی اکران آن در آخرین سانس از آخرین روز جشنواره در جدول سینمای اصحاب رسانه قرار گرفته که رسیدنش به همین سانس هم با اماواگرهایی مواجه است.

آیا نسخه نهایی فیلم «سینما متروپل» به دست داوران فجر می‌رسد؟

حامد حسینی تهیه‌کننده این فیلم به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر دو روز پیش درباره وضعیت این فیلم گفته بود: هنوز نسخه نهایی را آماده نکردیم. آخرین اکران‌ها را در جدول به ما اختصاص داده‌اند ولی پست پروداکشن فیلم ما خیلی کار دارد. می‌دانم اگر به اکران جشنواره هم برسد، اثر کامل شده‌ای از نظر ما نیست و نسخه اکران سینمایی حتماً ارتقا می‌یابد.
این اظهارات یعنی فیلم در صورت رسیدن و اکران شدن هم مورد تأیید و رضایت عوامل نیست و امکان دارد به دلیل برخی نواقص فنی با واکنش‌های منفی هم مواجه شود؛ اتفاقی که شب گذشته برای فیلم پرزحمت «گل‌های باوارده» رخ داد.
آماده نبودن نسخه نهایی فیلم‌ها هر چند در ابتدا چالشی بود که تنها زمان‌بندی اکران و مهمتر از آن جمع‌آوری آرای مردمی در جشنواره را تحت‌تأثیر خود قرار داد و به حذف سیمرغ مردمی جشنواره موکول شد اما سوال جدی‌تر کیفیت داوری این آثار از سوی داوران جشنواره است.
فیلم‌هایی که هنوز از نظر رنگ، صدا و جلوه‌های ویژه با مشکلات جدی مواجه هستند چگونه در این بخش‌های فنی قرار است مورد داوری قرار بگیرند؟ از فیلم محمدعلی باشه‌آهنگر چه نسخه‌ای مورد داوری قرار گرفته است؟ آیا فیلم تا امشب که قرار است فهرست نامزدها اعلام شود، اساساً آماده بازبینی و ارزیابی از سوی داوران خواهد شد؟
آیا داوران برای قضاوت درباره فیلم تازه هاریکاداد خوشبخت همین نسخه‌ای را دیده‌اند که کارگردانش آن را «مزخرف» توصیف کرده است؟
نکته روز؛ حاشیه‌زدایی با یک انتخاب درست
در روزهای منتهی به جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر و در نشست‌هایی که در قالب هم‌فکری مسئولان سینمایی با اصحاب رسانه برگزار می‌شد، یکی از پیش‌بینی‌ها درباره چالش‌ها و دردسرهای این دوره از جشنواره ناظر به نشست‌های خبری بود. شواهد و قرائن نشان از آن داشت که این نشست‌ها به دلیل رودررویی سینماگران با اصحاب رسانه می‌تواند بستر مناسبی برای بروز حاشیه‌های غیرمنتظره را فراهم بیاورد و به همین دلیل حتی گزینه‌هایی مانند لغو کامل نشست‌های خبری هم روی میز قرار گرفت، هرچند با اکثریت قریب به اتفاق نظرات کارشناسی این گزینه به‌طور کامل کنار گذاشته شد.

حالا جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر در حالی به آخرین روز برگزاری خود رسیده است که می‌توان گفت هر چند نشست‌های رسانه‌ای آن به دلیل غیبت بخش عمده‌ای از چهره‌هایی که فیلم در جشنواره داشتند، گرما و حلاوت همیشگی را نداشت اما با مدیریت درست، به بهترین شکل از آن حاشیه‌زدایی شد و شاهد ویترینی آبرومند از گفتگوی اصحاب رسانه با صاحبان آثار در این دوره از جشنواره بودیم.
انتخاب محمدرضا مقدسیان برای اجرای این نشست‌های رسانه‌ای قطعاً در این دستاورد مؤثر بوده است. مقدسیان که در میان گزینه‌های مطرح برای میزبانی نشست‌های رسانه‌ای جشنواره در دوره‌های اخیر یکی از بی‌حاشیه‌ترین و البته مسلط‌ترین گزینه‌ها بوده است، به دلیل سابقه فعالیت در حوزه نقدنویسی، اشرافی قابل قبول بر حوزه‌های مختلف سینما و فیلمسازی دارد و به همین پشتوانه توانست حضوری گرم و در عین حال بی‌حاشیه در نشست‌های رسانه‌ای حساس این دوره از جشنواره داشته باشد.
نکته مهم درباره کیفیت اجرای مقدسیان، بیان آرام و تعامل او با خبرنگاران حاضر در نشست و واکنش‌های درست او در لحظه طرح مواضع حساسیت‌برانگیز از سوی حاضران در نشست بود. کمااینکه نشست شب گذشته هاریکاداد خوشبخت هم از منظر پاسخ‌های کنایه‌آمیز او به برخی خبرنگاران و هم از منظر موضع‌گیری‌های جنجالی او درباره مسئولان جشنواره و مدیران بنیاد فارابی می‌توانست زمینه‌ساز حاشیه‌هایی کنترل‌نشده باشد اما همه چیز در آرامش طی شد. اتفاقی که در روز نشست رضا محقق تهیه‌کننده فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» هم به گونه‌ای دیگر شاهد آن بودیم. امیدوارم براتون خبر   شب پرحاشیه«فجر» برای نسخه «مزخرف»‌ یک فیلم!/تولد یک قهرمان در ملت براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-10 14:01:53