شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان تشکیل می شود به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری به گزارش هاریکا خبر به نقل از پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) با اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای ایجاد ۱۲ مرکز استانی پیشگیری، غربالگری […]

شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان تشکیل می شود

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری به گزارش هاریکا خبر به نقل از پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) با اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای ایجاد ۱۲ مرکز استانی پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان در قالب شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان موافقت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱ با پیشنهاد جمعی از نمایندگان که توسط دکتر زهرا شیخی ارائه شد یک جزء به بند (ب) تبصره ۱۷ الحاق کردند.
طبق این مصوبه به منظور تامین هزینه تاسیس ۱۲ مرکز استانی پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان و تشکیل شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان شامل استان های اصفهان، گیلان، خراسان شمالی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و گلستان مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف شماره ۶۰-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره(۹) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کسر و به ردیف شماره ۱۱۳۶۷۴ با عنوان جهاد دانشگاهی پژوهشکده سرطان پستان مندرج در پیوست اطلاعات تکمیلی لایحه بودجه اضافه شود.
زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح پیشنهاد ارائه شده گفت: شایع ترین سرطان، سرطان پستان است در صورتی که زود شناسایی شود، درمان قطعی دارد و اگر هم دیر شناسایی شود، درمان آن به هزینه های زیادی نیاز دارد.
وی با اشاره به این که سن ابتلا به سرطان پستان در دنیا ۵۰ سال است که متاسفانه در ایران به ۴۰ سال رسیده است، ادامه داد: وقتی مادر و خانمی به سرطان پستان مبتلا می شود کل خانواده تحت تاثیر قرار می گیرند به طوری که بعضا مجبور می شوند برای پرداخت هزینه های درمان، حتی فرش زیر پایشان را بفروشند. حال آن که می توان با راه اندازی مراکز پیشگیری و درمان و شبکه ملی سرطان پستان در کشور ضمن پیشگیری از ابتلا به این بیماری با تشخیص زودرس بیماری امکان درمان آسان تر این بیماری را فراهم کرد.
دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی هم با تقدیر از اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب پیشنهاد تامین هزینه طرح خاطرنشان کرد: سرطان پستان، شایع ترین سرطان زنان در ایران و جهان شناخته شده که مهمترین عامل مرگ و میر بانوان در اثر سرطان است. درمان سرطان پستان در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قطعی است و احتمال بهبود و بقای بیمار با تشخیص زودرس بسیار بالاست. تشخیص دیررس این سرطان منجر به عواقب و هزینه های بالای درمان برای بیمار، خانواده و نهایتاً جامعه می شود.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر جهاد دانشگاهی با تاسیس پژوهشکده سرطان معتمد و تمرکز بر شایعترین سرطان بانوان کشور، سعی کرده است مدلی جامع و بومی برای تشخیص و درمان زودرس بانوان مبتلا به سرطان پستان را معرفی کند.
رئیس پژوهشکده سرطان گفت: در حال حاضر مرکز تحقیقات سرطان پستان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با چند دهه تجربه از طریق انجام طراحی های حرفه ای، ایجاد زیرساخت های موفق به ایجاد یک مجموعه و سیستم جامع در حوزه پیشگیری، تشخیص، لازم و به کارگیری متخصصان بنام کشور و ارائه خدمات درمانی در زمینه سرطان پستان شده است
صرامی فروشانی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده که در سه حوزه پژوهش، آموزش و خدمات تخصصی درمانی به طور حرفه ای در زمینه سرطان پستان فعالیت می کند، آماده است تا تجربیات و توانمندی های خود را در سطح کشور از طریق شبکه گسترده جهاد دانشگاهی به اشتراک گذارده و ارائه کند. در این راستا طرح تاسیس ۱۱ مرکز استانی پیشگیری، غربالگری، تشخیص زودس و درمان سرطان پستان و تشکیل شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان شامل استانهای اصفهان، گیلان، خراسان شمالی، همدان، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، گلستان به پیشنهاد و توسط این پژوهشکده در دست اجراست.
رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با بیان این که جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه ای چابک با شبکه ای گسترده به پهنای کشور عزیزمان، حل معضلات ملی از طریق توسعه فناوری را در دستور کار داشته و آماده اجرای جهادی ماموریت های ملی است، تاکید کرد: اعطای ماموریت ملی تشکیل شبکه ملی تشخیص زودرس و درمان سرطان پستان، نشان از اعتماد نمایندگان ملت به این نهاد مولود انقلاب اسلامی دارد و ان شاء الله جهادگران این پژوهشکده با در کف نهادن تمام توان خود در اجرای این پروژه عظیم ملی، قدردان اعتماد و حمایت نمایندگان ملت خواهند بود.