رادیو شائبه تصویر را ندارد/ جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری رادیو شائبه تصویر را ندارد/ جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند […]

رادیو شائبه تصویر را ندارد/ جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری رادیو شائبه تصویر را ندارد/ جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از کمیته اطلاع رسانی، تبلیغات و فضای مجازی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، علی بخشی زاده معاون صدا، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، محمد محسن رفیعی، بهروز رضوی، عذرا وکیلی، احمد طبعی، فاطمه آل عباس، داوود نماینده، علیرضا جاویدنیا، فاطمه نیرومند و عباس محبی از پیشکسوتان عرصه رادیو و جمعی از مدیران مراکز رادیویی و اهالی صدا از ساعت ۲۰ تا ۲۴ چهارشنبه در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.
پیمان جبلی، رییس صداوسیما در این مراسم بیان کرد: رادیو همیشه برایم خاطره انگیز بوده است. شیرین‌ترین لحظات رسانه‌ای را در رادیو حس، لمس و زندگی کردم و بهترین تجارب دوران کار و فعالیتم در رادیو رقم خورد.
وی گفت: در دوره‌ای که با دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفته، رادیو هویت جامعه ما و هویت مردم را به رخ می‌کشد. رادیو عدالت گستری را ترویج می‌کند. در هر نقطه‌ای از ایران، هموطنان ما به هیچ رسانه‌ای هم دسترسی نداشته باشند، قطعاً به رادیو دسترسی دارند. لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدوار هستیم به همه ما کمک کند.
جبلی با اشاره به نام این جشنواره با عنوان «پژواک»، خاطرنشان کرد: به خاطر این حسن سلیقه و انتخاب این نام، تشکر می‌کنم. این جشنواره نخستین جشنواره مستند رادیویی است و باعث جمع شدن و گرد آمدن خانواده صمیمی رادیو در این شب، در این مکان، در قالب رسانه ملی شده است.
او با اشاره به اهمیت مستند در رادیو و تلویزیون اظهار کرد: در وصف مستند در مناسبت‌های دیگر زیاد صحبت شده، اما مستند در رادیو، چیز دیگری است. در سال‌های اخیر در نمایش‌های رادیویی آثار بسیار خوبی را شاهد بودیم اما به نظر می‌رسد که برای تقویت تولید مستندهای رادیویی باید تلاش بیشتری کنیم. اگرچه به جرات من می‌توانم بگویم که تولید مستند رادیویی از تولید نمایش رادیویی هم به مراتب سخت‌تر است.
رییس صداوسیما با بیان اینکه اساساً تولید در رادیو سخت است، در این زمینه توضیح داد: رادیو به دلیل محدود بودن عناصری که در اختیار دارد و البته برخورداری از نعمت نداشتن تصویر، گاه بسیار جذاب‌تر از تلویزیون خودش را نشان می‌دهد. به دلایلی که عرض کردم برنامه‌های رادیویی ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند. شائبه‌هایی را که تصویر دارد، رادیو به همراه خودش ندارد.
نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی
علی بخشی زاده، معاون صدا هم در این مراسم خاطرنشان کرد: رسانه‌های گروهی و فناوری‌های آن بخش تفکیک ناپذیر زندگی امروز ما هستند در این بین نقش رادیو به عنوان قدیمی ترین رسانه در عرصه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و جریان آفرینی بسیار اساسی بوده است. رسانه گرم فراگیر و جریان‌ساز رادیو امروز نیز مطابق با گفتمان هویت محوری و عدالت گستری، وظیفه دارد تا همپای ملت شریف ایران هم دانشگاه تولید و تعمیق هویت ملی و اسلامی باشد و هم در مطالبه حقوق مردم و عدالت گستری در سطح جامعه اسلامی قدم بردارد و پیشتاز شود. از همین رو می‌توان تصریح کرد نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی اساسی است و ساختارهایی مانند نمایش، برنامه‌های ترکیبی، گزارش، برنامه‌های گفت‌وگو محور و مسابقه و مجله سابقه‌ای طولانی دارند.
وی تاکید کرد: امروز نظم نوین جهانی در حال شکل گیری است و ایران از جمله آفتاب فرهنگی مهم در جهان آینده است، همانگونه که در گذشته نیز بوده است. از همین روی توجه به مقوله مستندسازی و گردآوری دارایی‌های ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف فرهنگی علمی اقتصادی سیاسی اجتماعی امری مهم و زیربنایی است و باید با حمایت و اهتمام نسبت به آن برخورد شود.
بخشی زاده در انتها از همه همکارانش در رادیو که این جشنواره مستند را در شش ماه گذشته کلید زده‌اند، تشکر و اظهار امیدواری کرد که در سایه تداوم این تلاش‌ها واقعیت و گفتمان انقلاب اسلامی بیش از گذشته تبیین و در آینده نیز این رویکرد روز به روز قوی‌تر، گسترده‌تر و کارآمدتر شود.
معاون صدا گفت: افق آینده مستندسازی رادیویی و این جشنواره نقطه عطف اهمیت بخشی به این فرآیند بسیار مهم و اساسی است.
مریم جلالی، نماینده هیات داوران جشنواره در ادامه بیان کرد: جشنواره بیش از ۳۸۸ اثر از مجموعه شبکه‌های رادیویی کشور دریافت کرده است. در بخش اصلی بعد از پالایش نخستین، بر اساس آیین‌نامه تعداد ۲۵۵ اثر به مرحله داوری راه یافت. در بخش موضوعی این جشنواره نیز آثار در چهار موضوع «مدافعین حر»، «مدافعین سلامت» و «دفاع مقدس»، «محیط زیست» با تمرکز بر مسئله آب، زبان فارسی و گردشگری دریافت شد.
برگزیدگان:
در مراسم اختتامیه، جایزه ویژه هیات داوران به اثر «آستیکامت» حسین خلیل نژاد از رادیو جوان، «آل چادر» سیده لیلا اسراری از مرکز فارس، «مهاجرت معکوس» صادق داوری فر از رادیو تهران، «پیک نیک» امیر اکبری از رادیو صبا، «مهمان ناخوانده» مریم امینی از مرکز ایلام تعلق گرفت.
در بخش مستند دفاع مقدس، فاطمه محمدیان با مستند فرهنگ از رادیو فرهنگ برگزیده شد.
همچنین با حضور علیرضا قزوه (رییس دفتر موسیقی و سرود صداوسیما)، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، وحید کمالی مدیر کل استان‌های معاونت صدا و رحمان نظام اسلامی پیشکسوت رادیو، جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی به هاریکاان مجیدپناه برای ساخت مستند «بازمانده» از مرکز سمنان تعلق گرفت.
جایزه ویژه محیط زیست به رضا سلیمانی به اثر «معجزه کویر» از مرکز خراسان رضوی، جایزه ویژه زبان فارسی به انسیه شمس اللهی و اثر «ماجرای نیما» از رادیو صبا، جایزه ویژه گردشگری به جلال قربانی به مستند «مال کنون» از استان لرستان، برگزیده بخش مستندنگاری به محمد مهدی رکنی حسینی و اثر «مغناطیس» از رادیو معارف تعلق گرفت.
در بخش اصلی با حضور محمد حسین صوفی معاون اسبق صدا و فاطمه نیرومند جایزه به اثر «به همین سادگی» احسان زارع از رادیو ایران، «دعوتی (عروسی)» الهه الهی کهکیلویه و بویر احم، «آخر قان» اسکند رحیمی از رادیو، مرز خوشبختی متین السادات فیروزی از رادیو ایران، «نگین کوهستان» سید محمد مهدی رکنی حسینی از رادیو معارف و «از چیزی نمی ترسیدم» مجتبی حسنی از رادیو جوان تعلق گرفت.
در بخشی از برنامه با حضور هنرمندان رادیو، میرطاهر مظلومی و ایوب آقاخانی در بخش مستند روایی بخش مردمی دو جایزه به شرکت کنندگان تعلق گرفت.
در ابتدا جایزه ویژه هیات داوران به دلیل تلاش ستودنی در تولید یک مستند برای مستند «رونوشت خدا» به مبین نوری تعلق گرفت.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند منتخب برای مستند «سایه روشن» (مونا مسلمی) اهدا شد.
تندیس جشنواره به مستند برتر «اتو پیا» برای مستند اهدا شد به آرمان پور اسماعیلی.
در بخش مستند گزارشی، لوح تقدیر و جایزه نقدی مستند منتخب به مستند «داستان عشق» از نیلوفر جعفری اهدا شد.
تندیس جشنواره و لوح تقدیر و جایزه نقدی مستند برتر، برای مستند «مرثیه ای برای یک خلیج» به ماندانا ابراهیمی میاندهی تعلق گرفت.
در بخشی دیگر از این جشنواره با حضور علی بخشی زاده و پیمان جبلی از خانواده شهدای دفاع مقدس رادیو تجلیل شد.
در انتهای برنامه هم با حضور پیمان جبلی از پوستر دومین فراخوان جشنواره پژواک رونمایی شد.
این مراسم توسط شبکه‌های فرهنگ، جوان، مستند و شبکه شما و همچنین اپلیکیشن ایرانصدا زنده پخش شد. امیدوارم براتون خبر   رادیو شائبه تصویر را ندارد/ جشنواره «پژواک» برگزیدگانش را شناخت براتون مفید بوده باشه

 
2022-05-27 14:12:10