ذخایر خون در چه بازه زمانی بحرانی می شود به گزارش هاریکا خبر , در بخش خبری سلامت ,به گزارش خبرگزاری هاریکا، هادی نوری، با اشاره به عدم قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت خون و فرآورده‌های اهدایی، یادآور شد: عمر گلبول‌های قرمز در کیسه‌های خون ۳۵ روز است در حالی که فرآورده حیات بخش دیگری […]

ذخایر خون در چه بازه زمانی بحرانی می شود

به گزارش هاریکا خبر , در بخش خبری سلامت ,به گزارش خبرگزاری هاریکا، هادی نوری، با اشاره به عدم قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت خون و فرآورده‌های اهدایی، یادآور شد: عمر گلبول‌های قرمز در کیسه‌های خون ۳۵ روز است در حالی که فرآورده حیات بخش دیگری مانند پلاکت تنها ۳ روز قابل نگهداری در مراکز انتقال خون است.
وی تاکید کرد: طبق استانداردها و دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون، زمانی که خون مورد نیاز و ذخیره خون کشور یعنی میزان خونی که برای مصرف متعارف مراکز درمانی پیش بینی شده کمتر از ۴ روز باشد وضعیت بحرانی و اگر ۴ تا ۶ روز باشد، وضعیت در محدوده خطر تلقی می‌شود.
سرپرست جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ادامه داد: زمانی که سازمان قادر باشد ۶ تا ۸ روز به درخواست‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پاسخ دهد شرایط قابل قبول تلقی شده و برای حفظ و بهبود این وضعیت، مشارکت تدریجی و مستمر داوطلبان اهدای خون ضروری است.
نوری، تنش‌های دمایی در فصل زمستان، بیماری‌های فصلی و حوادث و سوانح را در میزان اهدای خون، مصرف خون و ذخایر خون تأثیر گذار دانست و گفت: روزهای بارانی در فصول سرد سال که طول روزها کوتاه است، شاهد کاهش مراجعه داوطلبان اهدای خون به مراکز اهدای خون هستیم که سازمان انتقال خون برای پیشگیری از کاهش ذخایر با فراخوان‌ها و دعوت به اهدای خون و فرهنگ سازی پیوسته برای تکمیل این ذخایر برنامه ریزی می‌کند.
وی یادآور شد: وقتی میزان خون ذخیره شده در هر استان بیشتر از ۸ روز باشد، خون مازاد بر نیاز بیمارستان‌های هر استان می‌تواند در شبکه ملی خونرسانی به نقاطی از کشور که مصرف یا تعداد بیماران بیشتری دارند، ارسال شود.
نوری ضمن دعوت از هموطنان به اهدای خون مستمر خصوصاً در روزهای سرد پیش رو، گفت: تبدیل شدن اهدای مستمر خون به بخشی از فرهنگ شهروندی و قرارگیری آن در تقویم زندگی روزمره مردم تنها راه پایداری میزان ذخایر خون مورد نیاز هر کشور است البته خوشبختانه هم اکنون نیمی از اهدا کنندگان ما مستمر هستند و اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار داده‌اند. امیدوارم خبر  ذخایر خون در چه بازه زمانی بحرانی می شود براتون مفید بوده باشه