حمایت ارشاد از تولید فیلم‌های ارزان/ تلاش برای احیای هنر انقلاب به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری حمایت ارشاد از تولید فیلم‌های ارزان/ تلاش برای احیای هنر انقلاب  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال […]

حمایت ارشاد از تولید فیلم‌های ارزان/ تلاش برای احیای هنر انقلاب

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری حمایت ارشاد از تولید فیلم‌های ارزان/ تلاش برای احیای هنر انقلاب  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه پانزدهم تیر دیدار کرد.
در این دیدار محمد خزاعی از راه‌اندازی کمیسیون فرهنگ و هنر، شورای عالی سینما و شورای هنر به عنوان سه اقدام اساسی در حوزه فرهنگ و هنر کشور در طی فعالیت دولت سیزدهم نام برد و گفت: این سه نهاد فرهنگی زمینه‌ساز بهبود وضعیت هنری و سینمایی کشور در آینده خواهد شد.
وی با اشاره به تعطیلی ۱۲ ساله شورای هنر و تغییر فعالیت‌های آن با عنوان کمیسیون هنر و معماری افزود: با فعال شدن دوباره این شورا گام مهمی در تعالی بخشی به این حوزه و تسریع در تصمیم‌گیری‌ها انجام می‌شود به طوری که تصمیمات این شورا پس از ۲ هفته و در صورت مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قانون، قابلیت اجرایی دارد.
خزاعی در ادامه به نگاه جدی مجموعه مدیریتی سازمان سینمایی برای بررسی میدانی و پیمایشی مسائل هنر سینما در استان‌ها تاکید و تصریح کرد: نتایج این سفرهای استانی که تاکنون با اولویت استان‌های کمتر برخوردار انجام شده است در پایان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس‌جمهوری اعلام می‌شود و در نهایت با ارائه در شورای عالی سینما تلاش خواهد شد برای حل آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مواردی لحاظ شود.
ساخت سالن های سینمایی و ضعف های قابل توجه
رئیس سازمان سینمایی، استاندار جهانی برای ایجاد سالن را به ازای هر ۱۰ هزار نفر دانست و ادامه داد: بر اساس این استاندار و با وجود ۶۰۰ سالن فعال سینما در کشور همچنان در ۲۳۲ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، سالن سینمایی وجود نداشته و ضعف‌های قابل‌توجهی در این‌باره دیده می‌شود.
محمد خزاعی: سازمان سینمایی این آمادگی را دارد تا با کمک مسئولان استانی برای تولید پنج فیلم سینمایی ارزان‌قیمت تا ۵۰ درصد، هزینه‌ها را تقبل کند وی عقب‌ماندگی در توسعه زیرساخت‌های سینمایی به ویژه سالن را در مقایسه با کشورهای منطقه متذکر شد و گفت: این ضعفی است که با وجود صنعت سینما و فعالیت هنرمندان به نام، تحت شرایط مختلفی در کشور به وجود آمده است و باید با هم‌افزایی و مشارکت، هر چه زودتر جبران شود.
خزاعی به طرح برخی دیدگاه‌ها درباره ورود تکنولوژی‌های جدید و بی‌نیازی از سالن‌های سینما نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، مردم همچنان از حضور در سینما و دیدن فیلم به صورت گروهی استقبال می‌کنند و آن را به عنوانی تفریحی ارزان و همچنین فضایی آموزشی می‌شناسند. بنابراین تلاش خواهد شد با بهبود شرایط سالن‌های سینمایی در کشور تا سه سال آینده، اثری ماندگار از خدمات دولت سیزدهم به مردم هدیه شود.
قول حمایت پنجاه درصدی از تولید فیلم های ارزان قیمت
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود وجود تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان فیلمساز در چهارمحال و بختیاری را به عنوان یکی از مزیت‌های مهم استان در حوزه نیروی انسانی بیان کرد و گفت: این تعداد هنرمند که موفق به کسب افتخارات در عرصه‌های ملی و بین‌المللی شده‌اند، نیاز به حمایت‌های ویژه دارند و سازمان سینمایی این آمادگی را دارد تا با کمک مسئولان استانی برای تولید پنج فیلم سینمایی ارزان‌قیمت تا ۵۰ درصد، هزینه‌ها را تقبل کند.
خزاعی به اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه در استان نیز اشاره کرد و افزود: در صورت حمایت مسئولان استانی این اعتبار تا ۸۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
وی، لزوم نوسازی سالن غدیر، فعال شدن دوباره سینما هفت‌تیر بروجن، اولویت راه‌اندازی سالن نمایش در اردل و لردگان و تقویت فرهنگسراهای موجود تا زمان ایجاد سالن، همکاری شهرداری در واگذاری زمین برای ساخت ساختمان انجمن سینمای جوانان استان و تجهیز این دفتر را از جمله موارد مهم در حوزه ارتقای زیرساخت‌های سینمایی در استان بیان کرد و ادامه داد: در زمینه تولید محتوا نیز سازمان سینمایی آمادگی حمایت از تولید ۲ فیلم بلند با موضوعات برگرفته از فرهنگ بومی و دفاع مقدس را دارد.
رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین، تجربه همراهی شهرداری تهران در ارائه تخفیف ویژه به سرمایه‌گذار ساختمانی برای اختصاص بخشی از ساختمان در حال ساخت به مباحث فرهنگی را متذکر شد و گفت: این نمونه کار را می‌توان در استان‌ها نیز دنبال کرد تا مشکلات زیرساختی حوزه فرهنگ به نحوی کاهش یابد.
باید درجهاد تببین به مظلومیت هنر انقلاب توجه کرد
در ادامه این دیدار غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، زبان هنر از موثرترین زبان‌ها است و لازم است با ایجاد فرصت‌های مناسب از این زبان برای جهاد تبیین به خوبی استفاده شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از علل کاهش مخاطبان سینما و تعطیلی برخی از سالن‌های نمایش کم‌توجه‌ای در پرداختن به فرهنگ ایرانی اسلامی و تولید آثار فاخر است.
حیدری با بیان اینکه هنر سینما اثرگذارترین هنر در عرصه جهاد تبیین است، تصریح کرد: خدمات بی‌شماری از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در کشور و به ویژه مناطق کمتر برخورداری چون چهارمحال و بختیاری ارائه شده است و وضعیت کنونی قابل مقایسه با قبل نیست اما به دلیل مظلومیت هنر انقلاب، کمتر به این خدمات در عرصه تصویر و سینما پرداخته شده است که باید در جهاد تبیین این موضوعات مدنظر قرار گیرد.
حیدری یادآور شد: با وجود آنکه کارهای مهمی در سینما در دوران پس از انقلاب انجام و آثار مهمی نیز تولید شد اما همچنان مظلومیت هنر انقلاب پا برجاست و آنطور که باید به هنرمندان انقلابی و این هنر بها داده نشده است.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: کم‌توجه‌ای به هنر انقلاب باعث شکل‌گیری برخی بدسلیقگی‌ها همانند جسارت به ساحت مقدس امام رضا (ع) و نادیده گرفتن عشق و ارادت مردم می‌شود و باید به نفوذ برخی جریان‌های غیرفرهنگی به هنر سینمای کشور، دقت بیشتری صورت گیرد و این‌گونه مسایل به صورت ویژه دنبال شود تا امکان تکرار آن‌ها از بین برود.

زندگی شیرعلی مردان خان سریال می شود
وی با اشاره اینکه در سال‌های اخیر در حوزه سینمای کشور بیشتر به ارائه سبک زندگی غربی و بیگانه با فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخته شده است، گفت: این مسائل همگی ناشی از مظلومیت هنر انقلاب است که امید می‌رود با تیم مدیریتی دولت سیزدهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحولات قابل‌توجه‌ای در این حوزه به وجود آید و هنر مظلوم انقلاب احیا شود.
حیدری در ادامه الگوسازی در عرصه سینما را مهم خواند و افزود: در این حوزه می‌توان به شخصیت‌های برجسته ملی، چهره‌های شاخص فرهنگی و سرداران دوران دفاع مقدس و همچنین مبارزان با استکبار جهانی و آداب و فرهنگ بومی مناطق پرداخت و نسل سوم و چهارم انقلاب را با این مفاخر و ارزش‌ها آشنا ساخت و در قالب تصویر نشانه‌های ظلم استکبار به مردم در دوران مختلف را به عموم ارائه کرد.
وی با اشاره به تصویب اعتبار لازم برای ساخت سریال شیرعلی مردان در جریان سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: زندگی‌نامه این مبارز به عنوان یکی از چهره‌های محبوب مردمی با کمک صداوسیما انجام خواهد شد.
انتظار آقای استاندار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
استاندار چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مردم همواره از ساخت و نمایش آثاری که به فرهنگ ایرانی در ابعاد مختلف پرداخته شده است، استقبال کرده و سریال‌های مذهبی و ملی را با تمایل بیشتری دنبال می‌کنند از این رو لازم است در الگوسازی تولید این‌گونه آثار اهتمام بیشتری صورت گیرد.
استاندار چهارمحال و بختیاری: یکی از علل کاهش مخاطبان سینما و تعطیلی برخی از سالن‌های نمایش کم‌توجه‌ای در پرداختن به فرهنگ ایرانی اسلامی و تولید آثار فاخر است وی ارائه کارهای ارزشمند در حوزه سینما را پاسخی محکم برای مقابله با آثار کم‌ارزش و توهین‌کننده به مقدسات، اعتقادات و فرهنگ مردم بیان کرد و ادامه داد: در توسعه فرهنگی و تولید آثار هنری باید به بحث آمایش نیز توجه شود و امکانات و تجهیزات به صورت عادلانه در تمامی مناطق توزیع شود.
حیدری با تاکید بر لزوم تمرکززدایی در حوزه فرهنگی یادآور شد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در فراهم کردن عادلانه امکانات در تمامی مناطق به ویژه مناطق کمتر برخوردار این انتظار وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تداوم این رویه، فرصت ظهور و بروز استعدادهای فیلم‌سازی و هنری را در استان‌هایی چون چهارمحال و بختیاری بیش از گذشته فراهم کند.
وی تجهیز سالن‌های سینمایی استان به ویژه سالن غدیر، حمایت از هنرمندان فیلم‌ساز استان برای تولید فیلم‌های مستند و بلند سینمایی و توزیع امکانات در دفتر انجمن سینمای جوانان استان را از جمله خواسته‌های جامعه هنری و اصحاب فرهنگ چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: در این حوزه انتظار کار جهادی و جهشی از سمت وزارت خانه وجود دارد.
حیدری با تاکید بر اینکه باید در عرصه هنر فرصت تاخت‌وتاز از دشمن و ترویج‌دهندگان فرهنگ‌های ناپسند غربی گرفته شود، اظهار کرد: در این زمینه لازم است نیروهای جوان و انقلابی و هنرمند شناسایی و با کنار هم قرار دادن آن‌ها و برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت به اهداف مهم فرهنگی دست یافت.
امضای یک تفاهم نامه با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سفر به چهارمحال و بختیاری که در راستای برنامه‌های کلان وزارتخانه و با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی و رفع مشکلات و موانع حوزه سینما انجام شد، آخرین وضعیت طرح‌های فرهنگی و سینمایی این استان را نیز از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
همچنین در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌ای میان استاندار چهارمحال و بختیاری و سازمان سینمایی با هدف توسعه ابعاد هنری و تقویت حمایت‌ها در راستای پرورش استعدادها و هنرمندان و تولید آثار به امضا رسید.
در این سفر حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، محمدرضا سوقندی مدیرکل استان ها و حقوقی سازمان سینمایی، مهدی اذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند. امیدوارم براتون خبر   حمایت ارشاد از تولید فیلم‌های ارزان/ تلاش برای احیای هنر انقلاب براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-07 14:09:29