تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ممنوع‌الکار نمی‌کنیم به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ممنوع‌الکار نمی‌کنیم  محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» در گفتگو با خبرنگار هاریکا درباره آخرین وضعیت پیگیری سینماگران بازداشتی در حوادث اخیر گفت: در جلسه مشترکی […]

تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ممنوع‌الکار نمی‌کنیم

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ممنوع‌الکار نمی‌کنیم  محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» در گفتگو با خبرنگار هاریکا درباره آخرین وضعیت پیگیری سینماگران بازداشتی در حوادث اخیر گفت: در جلسه مشترکی که با حضور نماینده سازمان سینمایی، نماینده دادستان و نماینده خانه سینما تشکیل شد، در پی آن بودیم مشکلاتی که برای تعدادی از سینماگران در حوادث اخیر به‌وجود آمده است، مرتفع شود. با پیگیری این کمیته مشترک، بخشی از این مشکلات به‌صورت موقت و با آزادی افراد مرتفع شده اما بخشی از تصمیمات مربوط به حوزه قضایی است که مشخصاً به حیطه اختیارات قوه قضاییه مربوط می‌شود و از حوزه اختیارات ما خارج است.
وی افزود: قطعاً این دسته از پرونده‌ها باید مسیر قضایی خود را طی کنند که این مسیر در اختیار ما نیست. در عین حال ما رایزنی‌های خود را خواهیم داشت و خود آقای اسماعیلی وزیر ارشاد جلسات مکرری در این زمینه داشتند. با دیگر دستگاه‌های مسئول هم مذاکراتی داشتیم تا پرونده افرادی که به هر دلیلی و ناآگاهانه در صحنه اغتشاشات به صورت میدانی حضور داشته‌اند و دچار مشکل شده‌اند مورد رسیدگی سریع‌تر قرار گیرد تا مشکلات آنها چنانچه قانون‌شکنی و تخلفات گسترده نداشته‌اند حل و فصل شود.
خزاعی تاکید کرد: خیلی از افرادی که ما در حال پیگیری پرونده آن‌ها هستیم در تهران نبوده‌اند و از هنرمندان شهرستانی و بعضاً شناخته‌نشده هستند. مشکل دیگر این بود که برخی از این هنرمندان شهرستانی نامشان در لیست ما هم وجود نداشت اما خوشبختانه پیگیری‌ها نتیجه داشته و به صورت روزانه هم شاهد انتشار اخبار مرتبط با آزادی برخی از این هنرمندان قرار می‌گیرید.
خزاعی درباره اینکه مشخصاً کدام هنرمندان تا کنون با پیگیری سازمان سینمایی آزاد شده‌اند هم تاکید کرد: هیچ تفاوتی ندارد و همه این آزادی‌ها حاصل یک کار و پیگیری گروهی است، جلساتی زیادی با نهادهای مختلف داشته‌ایم که تصمیم نهایی این شده است که همه کارها توسط همین کمیته واحد پیگیری شود. در مجموع اراده و خواست سازمان سینمایی و وزارت ارشاد این است که وضعیت همه هنرمندانی که در این روزها دچار مشکل شده‌اند و تخلفات و جرائم خاصی ندارند، زودتر روشن شود.
مواضع هنرمندان بر حضورشان در پروژه‌های سینمایی تأثیر دارد؟
رئیس سازمان سینمایی درباره تاثیر مواضع برخی هنرمندان در حوادث اخیر بر وضعیت حضورشان در پروژه‌های سینمایی و سرنوشت آثاری که در آنها ایفای نقش داشته‌اند هم گفت: واقعیت این است که این موضوع به قوه قضاییه مربوط می‌شود. ما در سازمان سینمایی و حتی بالاتر از آن در وزارت ارشاد قانونی مبنی بر ممنوع‌الکاری کسی را نداریم و از این منظر صدور حکم ممنوع‌الکاری هم، دست ما نیست و نهایتاً باید حکمی را که قوه قضاییه صادر کرده است، عمل کنیم.
وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری درباره وضعیت فعالیت این هنرمندان در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست و باید منتظر بمانیم. برخی دوستان ممکن است مشکل خاصی نداشته باشند و خیلی زود مشکلشان مرتفع شود اما برخی شاید مشکلات عمیق‌تری داشته باشند. من در جریان پرونده این گروه نیستم و قطعاً قوه قضاییه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. همه ما موظف به رعایت قوانین هستیم، اما اگر بتوانیم تلاشی کنیم تا حکم برخی از هنرمندان تعدیل شود، قطعاً سازمان سینمایی و شخص وزیر محترم ارشاد ورود خواهد کرد و تلاش می‌کند تا احکام تعدیل شود. تصمیم‌گیر در این زمینه قوه قضاییه است و هر تصمیمی بگیرند ملزم به اجرای آن هستیم.
هیچ‌کس نمی‌تواند فرهنگ و هنر را تحریم کند
خزاعی درباره واکنش سازمان سینمایی به تحریم کنندگان جشنواره‌های سینمایی هم گفت: از نظر من تحریم معنایی ندارد چراکه معتقدم هنر و فرهنگ تحریم شدنی نیست. شاید در مقطعی و به دلایلی فیلمسازی دوست نداشته باشد در یک رویداد شرکت کند اما معنای این دوست نداشتن، با تحریم متفاوت است. به نظرم همه فیلمسازان جشنواره‌های سینمایی را جشنواره حقیقی خود می‌دانند و شاید در برهه‌ای و تحت شرایطی بگویند دوست ندارند در رویدادی حضور داشته باشند. اساساً واژه تحریم در عرصه فرهنگ و هنر، بی معنی است. نه ما که هیچکس نمی‌تواند فرهنگ را تحریم کند و این واژه‌ای که به اشتباه باب شده است.
وی در عین حال تاکید کرد: رویدادهای هنری و حرکت‌های فرهنگی در کشور دارند مسیر خودشان را طی می‌کنند و در این مدت شاهد تعطیلی هیچ حرکتی نبودیم. تمام رویدادها باشکوه‌تر از هر سال برگزار شده و می‌شوند. مسیر ما مشخص و شفاف است و باید به وظایف خود عمل کنیم.
خزاعی گفت: خاطرم هست در جشنواره فیلم کوتاه تهران خیلی از عزیزانی که جشنواره را تحریم کرده بودند، آمدند و به تماشای فیلم‌های خود نشستند و این به نظرم بسیار زیبا بود. من هم به همه دوستان گفتم از این فیلمسازان استقبال کنید چرا که این جشنواره خانه آن‌ها است. ما در سازمان سینمایی معتقدیم درها به روی هیچ فیلمسازی نباید بسته باشد. تا این لحظه هم درهای وزارت ارشاد به روی هیچ هنرمندی بسته نبوده است. مگر اینکه مبنای حقوقی داشته باشد که جای دیگری باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.
خزاعی درباره موضع سازمان سینمایی درباره هنرمندان کشف حجاب کرده و وضعیت حضور آن‌ها در پروژه‌های سینمایی و سرنوشت فیلم‌های‌شان هم گفت: این موضوعی است که در جلسات آتی شورای مدیران سازمان سینمایی درباره آن صحبت و تصمیم‌گیری خواهیم کرد. امیدوارم براتون خبر   تلاش سازمان سینمایی برای تعدیل حکم سینماگران/ممنوع‌الکار نمی‌کنیم براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-15 17:17:42