از موارد تفاوت نمای ترموود با نمای چوب مصنوعی می‌توان به تفاوت در قیمت آن‌ها اشاره کرد. برای آشنایی با سایر تفاوت‌ها کلیک کنید.

چوب مصنوعی و ترموود؛ دو متریال پرکاربرد برای ساخت نما

فرآیند گرم کردن چوب تا دمای بالا را ترموسازی می‌گویند. در این فرآیند چوب در محفظه بدون اکسیژن گرم می‌شود و استحکام بیشتری پیدا می‌کند. حاصل این فرآیند، محصولی کاربردی به نام ترموود است. در مقابل چوب‌‍‌های مصنوعی حاصل فشرده‌سازی مخلوطی از خرده‌چوب‌ها و موادی مانند چسب و رزین هستند. از هر دو این چوب‌ها در ساخت نما استفاده می‌شود اما عمر نمای ترموودی بسیار بیشتر است. در واقع مهندسان ساختمان امروزه استفاده از چوب مصنوعی برای نماسازی را کاملا نادرست می‌دانند. در این مطلب با تفاوت نمای ترموود با نمای چوب مصنوعی آشنا می‌شوید.

چوب مصنوعی چه نوع چوبی است؟

چوب ساخته شده از کامپوزیت را چوب مصنوعی می‌گویند. مواد کامپوزیت چوب مصنوعی شامل الیاف چوب، مانند خاک اره یا ذرات چوب می‌شوند. آن‌ها معمولاً با پلاستیک در یک کامپوزیت چوب ترکیب می‌شوند. اگرچه می‌توانند کامپوزیت‌های چوب – سیمان نیز باشند یا از چسب‌ها و رزین‌ها ساخته شوند. یکی از مزایای چوب مصنوعی این است که خاصیت عایق در برابر امواج رادیویی و مغناطیسی و همچنین سرما و گرما دارد. اما این متریال در برابر رطوبت بسیار حساس و آسیب‌پذیر است.

ترموود چیست؟

در تولید ترموود از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و این چوب کاملاً سازگار با محیط‌زیست است. ترموود یکی از بهترین محصولات فرآیندهای تکنولوژیک مدرن است و از آن برای تولید پارکت، مبلمان، اجرای نمای ساختمان‌ و موارد دیگر استفاده می‌شود. همچنین ترموود امکان رقابت با بسیاری از مصالح تکمیلی و ساختمانی گران‌قیمت را دارد.

از ترموود می‌توان در ساخت این موارد استفاده کرد:

  • نمای ساختمان
  • پرگولا
  • اتاقک سونا
  • دکینگ کنار استخر
  • آلاچیق
  • فلاورباکس
  • روف‌گاردن

تفاوت ترموود با چوب مصنوعی؛ راهنمای تفاوت نمای اجرای شده با آن‌ها

برای شناخت تفاوت نمای ترموود با نمای چوب مصنوعی پیش از هر چیز باید با تفاوت این دو چوب از نظر ویژگی‌ها آشنا باشیم. همزمان با شرح این ویژگی‌ها، مسئله تفاوت کاربرد آن‌ها برای نما را نیز بررسی می‌کنیم. چوب ترموود از زمان پیدایش خود جایگاه خود را در میان مصالح سنتی و قدیمی پیدا کرده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مصالح ساختمانی دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند.

یکی از مواد دیگری که برای نمای ساختمان به کار می‌رود چوب مصنوعی است که این متریال نیز محبوبیت خاص به خود را دارد. اما برای انتخاب یک متریال مناسب به‌منظور ساخت نمایی کاربردی و زیبا نیاز به شناخت تفاوت نمای ترموود با نمای چوب مصنوعی داریم. در ادامه به برررسی این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت اما ذکر این نکته ضروری است که بدانیم این دو متریال ویژگی و کاربردهای نزدیک به یکدیگر دارند.

تفاوت در کاربرد

چوب مصنوعی کاربردهای فراوانی در دکوراسیون داخلی دارد. اما این چوب برای نما چندان مناسب نیست. برای مثال این چوب مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد و در زمان سوختن آن نیز گازهایی خطرناک منتشر می‌شوند؛ بنابراین برای ساخت نمای ساختمانی که نیاز به استحکام بیشتر است چوب ترموود انتخابی هوشمندانه‌تر می‌باشد.

تفاوت روش تولید ترموود و چوب مصنوعی و تاثیر آن در کیفیت نمای ساختمان

کامپوزیت چوب پلاستیک کلاس جدیدی از مواد کامپوزیت است. این محصول از ترکیب منحصربه‌فردی از چوب طبیعی و الیاف پلاستیکی ساخته شده است. خاک‌اره، خمیرکاغذ، بامبو، پوسته بادام‌زمینی و مواد استفاده نشده نجاری از پروژه‌های مختلف، با پلی اتیلن، پلی پروپیلن، و پلی وینیل کلراید و … ترکیب می‌شوند تا این ماده جدید را تشکیل دهند. فرآیند تولید چوب مصنوعی کاملاً شیمیایی است و برای استفاده در نمای ساختمان باید به این نکته توجه داشت که این متریال در برابر عواملی مانند اشعه فرابنفش خورشید واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد. اما ترموود با توجه فرآیند ساخت بدون مواد شیمیایی، این واکنش‌ها را نشان نخواهد داد و مقاومت بهتری نسبت به این اشعه دارد.

تفاوت نمای ترموود و چوب مصنوعی از نظر شرایط نگهداری و تعمیر

چوب ترموود دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت، آسیب حشرات، تغییرات دما و… است. بااین‌حال نمای ترموودی نیز ممکن است در درازمدت نیاز به تعمیر داشته باشد. خوشبختانه امکان تعمیر این نوع از نما وجود دارد و می‌توان از راهکارهایی نیز برای نگهداری بهینه و افزایش طول عمر این نما استفاده کرد. اما چوب مصنوعی در صورت آسیب‌دیدن دارای امکان تعمیر نیست و تنها راهکار این است که قطعات آن تعویض شوند.

تفاوت نمای ترموود با نمای چوب مصنوعی از نظر عملکرد در شرایط مختلف آب‌وهوایی

نمای ساختمان‌ها همیشه در معرض انواع عوامل آسیب‌زننده خارجی قرار دارد؛ بنابراین متریال مورداستفاده برای نمای ساختمان باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که بتواند در انواع شرایط جوی از خود مقاومت و استحکام خوبی نشان دهد. چوب ترموود بیشتر در نمای چوبی ساختمان به کار گرفته می‌شود زیرا این چوب در برابر شرایط جوی مختلف بسیار بادوام و مناسب است. چوب مصنوعی نیز درجاتی از استحکام را در برابر عوامل محیطی متنوع دارد اما رطوبت و دمای بالا استحکام این چوب را کاهش می‌دهد.

تفاوت ترموود و چوب مصنوعی از نظر زیبایی‌شناختی

چوب مصنوعی یک قابلیت بسیار خوب دارد و آن تنوع بالا در طرح‌ها و رنگ‌ها است که به‌واسطه فرآیندهای شیمیایی در آن ایجاد می‌شود. همان‌طور که اشاره شد چوب ترموود یک چوب طبیعی است که در یک پروسه گرمادهی ساخته شده است. این چوب نیز از نظر زیبایی بسیار خاص و جذاب می‌باشد. وجود گره‌ها و خطوط چوب طبیعی این متریال را به یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای ساخت نما تبدیل کرده است.

تفاوت نمای ترموود با نمای چوب مصنوعی از نظر قیمت

چوب مصنوعی با کامپوزیت‌های شیمیایی ساخته می‌شود این فرآیند ساخت از نظر هزینه کمتری نسبت به تولید ترموود برخوردار است. چوب‌های ترموود از درختان مقاوم و قطور تهیه شده‌اند و هزینه خرید چوب خام این درختان در کنار فرآیند تولید، قیمت آن را افزایش می‌دهد.

سازگاری چوب و نمای ترموود و چوب مصنوعی با محیط‌زیست

همان‌طور که می‌دانید پلاستیک و محصولات مشابه با آن برای محیط‌زیست بسیار مضر هستند. در تولید چوب مصنوعی نیز از انواع پلیمر، رزین، چسب و مواد شیمیایی استفاده می‌شود؛ بنابراین این چوب ضررهای زیادی برای محیط‌زیست دارد؛ اما ترموود متریال زیست‌تجزیه‌پذیر و بدون مواد شیمیایی است.

پارس آرای کوهستان؛ مجری برتر پروژه‌های نمای ترموودی

در این مطلب با تفاوت‌های نمای ترموود و نمای چوب مصنوعی آشنا شدیم. با توجه به موارد ذکر شده شما باید متریالی را انتخاب کنید که برای نمای ساختمان بیشترین کاربرد و مزیت را داشته باشد. براین‌اساس ترموود قطعاً متریالی بهتر از چوب مصنوعی برای اجرای نمای ساختمان است.

شرکت پارس آرای کوهستان برترین شرکت واردات چوب ترموود در ایران است. ما در این شرکت انواع ترموود کاربردی برای اجرای پروژه‌های نما را تأمین می‌کنیم. همچنین تیم اجرایی پارس آرای کوهستان، اجرای حرفه‌ای ده‌ها پروژه نما در تهران و شهرهای دیگر را در کارنامه خود دارد. برای دریافت این خدمات یا تضمین ترموود کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ترموود از استحکام کافی برای اجرای نما برخوردار است؟

بله، ترموود بادوام‌ترین مصالح چوبی برای ساخت نمای ساختمان است.

آیا نمای ترموودی قابل‌تعمیر است؟

بله، متخصصان تعمیر نما و سازه‌های ترموودی می‌توانند با راهکارها و ابزارهای مختلف این نوع از نما را در کمترین زمان ممکن تعمیر کنند.