تصاویری از «انقلاب۵۷» که برای اولین‌بار منتشر شد/ثبت خودجوش لحظات به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری تصاویری از «انقلاب۵۷» که برای اولین‌بار منتشر شد/ثبت خودجوش لحظات  به گزارشهاریکا خبر، مستند بازسازی «روزهای انقلاب» به کارگردانی حامد کاظم‌زاده تولید گروه تاریخ و فرهنگ و هنر شبکه یک سیما است که در ایام دهه […]

تصاویری از «انقلاب۵۷» که برای اولین‌بار منتشر شد/ثبت خودجوش لحظات

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری تصاویری از «انقلاب۵۷» که برای اولین‌بار منتشر شد/ثبت خودجوش لحظات  به گزارشهاریکا خبر، مستند بازسازی «روزهای انقلاب» به کارگردانی حامد کاظم‌زاده تولید گروه تاریخ و فرهنگ و هنر شبکه یک سیما است که در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی هر شب ساعت ۲۰ از آنتن شبکه یک سیما پخش می‌شود.
حامد کاظم زاده، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند با اشاره به ایده اولیه‌ای این اثر بههاریکا خبر گفت: ما تصاویر ویدئویی و عکس‌هایی را از افرادی پیدا کرده بودیم که تاکنون در هیچ جایی منتشر نشده بود؛ جوانانی که خودخواسته و خودجوش با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری خود برای ثبت لحظات انقلاب ۵۷ اقدام کرده بودند. البته در بین این سوژه‌ها افرادی هم حضور داشتند که با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای به ثبت تصاویر پرداخته بودند.
وی افزود: آنچه برای ما در درجه اول اهمیت و اولویت قرار داشت و در تولید ساخت این برنامه به آن توجه کردیم حضور جوانان دهه ۵۰ بود. جوانانی که بدون اینکه عکاس باشند به صورت خودجوش برای ثبت لحظات به خیابان‌ها رفته بودند.
این کارگردان تلویزیونی با اشاره به اینکه فیلم‌های این افراد تاکنون جایی پخش نشده بود، ادامه داد: کاملاً مطمئن هستیم که هیچیک از این تصاویر پیش از این در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است؛ چراکه قبل از ما اتفاق چاپ و ظهور این فیلم‌ها انجام نشده بود.
کارگردان «روزهای انقلاب» گفت: ما در اولین مواجهه با این سوژه لیستی از افرادی داشتیم که از وقایع منتهی به انقلاب ۵۷ تصاویری داشتند. این لیست شامل تعداد زیادی از افراد می‌شد. در زمان تماس با این افراد دوستان و همراهان دیگری نیز به ما معرفی شدند.
وی ادامه داد: پیدا کردن این سوژه‌ها کار سختی بود ما باید از بین ۱۶۰ نفر دست به انتخاب می‌زدیم. برخی از این افراد به علت کهولت سن امکان حضور در برنامه را نداشتند، برخی از دنیا رفته بودند و بعضی دیگر تمایلی برای حضور نداشتند. با این وجود بر اساس چند مورد انتخاب سوژه‌ها برای رسیدن به ۱۰ نفر نهایی انجام شد.
این تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون توضیح داد: برای ما مهم بود که کاراکترها از لحاظ بصری جذابیت داشته باشند. قصه و تصاویری که ثبت کرده‌اند بار و مفهوم دراماتیک خوبی داشته باشد و از لحاظ تاریخی به ثبت اتفاقات مهمی پرداخته باشند.
کاظم زاده با اشاره به روند پیش تولید کار گفت: ما از اواخر مرداد و اوایل شهریورماه پیش تولید کار را آغاز کردیم و از دی ماه همزمان با فرآیند پیش تولید مراحل تولید بخش‌های گوناگون را ادامه دادیم.
وی افزود: تولید اثر در ۳ بخش صورت گرفت. بخش اول با آماده‌سازی یک لوکیشن به عنوان دفتر یک مستندساز در استودیو انجام شد. ما با آماده‌سازی یک استودیو از سوژه‌ها دعوت کردیم تا به تعریف خاطره خود بپردازند. در بخش دوم به منزل و محل کار آنها رفتیم تا با حال و هوای شرایط کنونی آنها آشنا بشویم. بخش سوم هم بازسازی از زندگی این عزیزان بوده است و تصاویری که خودشان ثبت کرده‌اند به صورت تصاویر آرشیوی در کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تهیه‌کننده و کارگردان «روزهای انقلاب» با بیان اینکه تدوین این مستند بازسازی همچنان ادامه دارد، توضیح داد: رفتن به سراغ این سوژه‌ها با نیت اینکه کار متفاوتی تولید شود، بسیار سخت است. به ویژه در زمان کوتاهی که ما داشتیم. ما تمام تلاشمان این بود تا بتوانیم کاری نو و جدید در این حوزه ارائه دهیم. به همین دلیل نیز با زاویه دید متفاوتی به سراغ سوژه‌ها رفتیم.
وی افزود: ما به جای عکس و فیلم‌ها به سراغ سختی‌ها و مشقت‌هایی که عکاسان و فیلمبرداران در آن بازه زمانی برای تهیه دوربین، ثبت تصاویر و نحوه ظهور و چاپ آنها داشتند، رفتیم. در واقع بیشتر از فیلم‌ها و عکس‌های تهیه شده نحوه و چگونگی عکاسی در یک برهه زمانی آن هم انقلاب ۵۷ مدنظر بود.
کارگردان مستند بازسازی «روزهای انقلاب» گفت: هر قسمت از این برنامه مربوط به یک سوژه متفاوت است. به طور مثال ما در اکثر قسمت‌ها ماجرای ۱۷ شهریور را داریم اما پرداخت به این واقعه در شهرهای متفاوت با ثبت از زوایای مختلف اتفاق افتاده است. سعی کردیم همراه با حضور عکاسان و فیلمبرداران از شاهدان عینی که در آن واقعه حضور داشتند نیز بهره ببریم تا از زاویه دیگری نیز به این ماجرا پرداخته باشیم.
کاظم زاده توضیح داد: بخش بازسازی برای ما از نظر بصری و محتوایی اهمیت بسیار ویژه‌ای داشت. به همین دلیل سعی کردیم در مدت زمان کوتاهی که داشتیم انتخاب بازیگران این بخش با نهایت دقت انجام شود و انتخاب بازیگران براساس تشابه ظاهری صورت بگیرد. بخش اعظمی از کار بازسازی وقایع بود. تلاش کردیم تا این بخش را با توجه به محدودیت‌های مالی و زمانی که برای تولید اثر وجود داشت، به خوبی به انجام برسانیم. قطعاً توان برنامه‌های مستند در آن حد نیست که بتوان در آنها به بازسازی وقایع تاریخی به صورت جزئی پرداخت اما سعی مان بر این بود تا بازسازی‌ها به صورت واقع‌گرا و بر اساس جزئیات باشد.
کاظم زاده در پایان گفت: در نظر داشتیم تا هیچیک از این ۱۰ قسمت تولید شده از نظر محتوایی و بصری شبیه به یکدیگر نباشد. در واقع از زوایای مختلف به یک واقعه نگاه کردیم و دید آدم‌های متفاوت را درباره وقایع به تصویر کشیدیم. امیدوارم براتون خبر   تصاویری از «انقلاب۵۷» که برای اولین‌بار منتشر شد/ثبت خودجوش لحظات براتون مفید بوده باشه

 
2023-02-10 14:01:36