تدوین دستورالعمل استفاده از مصادیق پژوهش‌های کاربردی علوم پزشکی به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری  تدوین دستورالعمل استفاده از مصادیق پژوهش‌های کاربردی علوم پزشکی , به گزارش هاریکا خبر، دکتر احسان ابوطالب مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه در چهارمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه […]

تدوین دستورالعمل استفاده از مصادیق پژوهش‌های کاربردی علوم پزشکی

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری  تدوین دستورالعمل استفاده از مصادیق پژوهش‌های کاربردی علوم پزشکی , به گزارش هاریکا خبر، دکتر احسان ابوطالب مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه در چهارمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، گفت: مصادیق پژوهشهای کاربردی در دانشگاه های علوم پزشکی تهیه شده است.
مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: درست است که ارتباط با صنعت بحث مهمی است و دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت علوم مقایسه می شوند اما باید در نظر گرفت که خروجی دانشگاه های وزارت علوم در صنایع دیده می شود ولی در دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به فرآیند درمان، مصرف کننده دانش فنی، بیمارستان ها هستند.
وی افزود: یکی از مسائل مهم در رویکرد ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه در دانشگاه های علوم پزشکی این است که منظور از صنایع، در اینجا بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.
ابوطالب از تهیه مصادیق پژوهش های کاربردی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: با توجه به ماموریتی که به دانشگاه علوم پزشکی گیلان داده شده این مصادیق تهیه شده اند ولی در نهایت می توان با نظرخواهی از دانشگاه ها درباره آنها تصمیم گرفت.
وی اظهار داشت: «توسعه و ثبت دانش فنی، فناوری و طرح های نوآورانه و خلاق» با بیشترین وزن دهی در بالاترین سطح اهمیت قرار دارد. پس از آن «تجاری سازی دستاورهای علمی و جذب منابع»، «ثبت دستاوردهای کاربردی علمی در حیطه علوم پزشکی»، «طراحی و تولید محتواهای کاربردی آموزشی، علمی و تحقیقاتی در راستای رفع یک نیاز یا تقاضا» از دیگر مصادیق هستند.
مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: همچنین «سایر فعالیت های شاخص و اثربخش در حوزه فناوری ، نوآوری و توسعه پژوهش های تقاضامحور» و «پروژه های تقاضامحور در ارتباط با نهادهای کارفرما از جمله صنعت و جامعه و …» از دیگر مصادیق پژوهشهای کاربردی در دانشگاه های علوم پزشکی است.
همچنین در ادامه این نشست دکتر محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: تهیه مصادیق پژوهشهای کاربردی در دانشگاه های علوم پزشکی کار بسیار مهمی است اما مهمتر از آن این است که کجا باید از امتیازات ناشی از این مصادیق استفاده کرد.
منظم خاطرنشان کرد: مهم این است که آیا این امتیازات در ارتقاء یا ترفیع اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی استفاده می شود. آیا این امتیازات در جشنواره ها و یا اعطای جوایز موثر است و یا این امتیازات را می توانیم در اعطای گرنت بکاربگیریم.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: برای استفاده از امتیازات ناشی از پژوهش های کاربردی باید یک دستورالعمل تهیه شود. چرا که دغدغه اصلی معادل سازی و جایگزینی این امتیازات با امتیاز مقاله در آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی است.
وی یادآور شد: همچنین هرچه امتیازات یک فرد بالاتر باشد نشان می دهد که محققان و فناوران برتری هستند به همین منظور باید دستورالعمل حمایتی از این دسته از محققان هم تهیه شود. به هر حال نمی توان مقاله را از ارتقاء حذف کرد اما جامعه هدف ما اعضای هیات علمی جوان هستند که در ۵ سال اول رشد کاری هستند و به این ترتیب می توانند به حوزه فناوری جذب شوند.
منظم گفت: پیشنهاد می شود امتیازات حوزه پژوهش های کاربردی بیشتر شود که با سختی کار فناوری و پژوهش کاربردی هماهنگ باشد.
وی اظهار داشت: پیشنهاد می شود مصادیق پژوهشهای کاربردی در دانشگاه های علوم پزشکی که تهیه شده در یک بازه زمانی در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد و دانشگاه ها پیشنهاد خودشان را ارائه دهند و با تشکیل یک کارگروه ضمن بررسی پیشنهادها، دستورالعمل نهایی شود.