تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل/ حقیقت انکارشدنی نیست به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل/ حقیقت انکارشدنی نیست  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره در آئین افتتاحیه این رویداد که امروز یکشنبه ۲۰ […]

تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل/ حقیقت انکارشدنی نیست

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل/ حقیقت انکارشدنی نیست  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره در آئین افتتاحیه این رویداد که امروز یکشنبه ۲۰ آذرماه در پریس سینمایی ملت برگزاری شد، گفت: «به نام خدای هنرآفرین خانم‌ها، آقایان مهمانان محترم با سلام، خیر مقدم عرض می‌کنم و خوشحالم که امروز و در آئین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» میزبان شما هستیم. تجربه چهار دوره حضور در جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان دبیر، برای من سرشار از تجربه‌ها و خاطرات است. روزهای سخت و لحظاتی شیرین را در این جشنواره پشت سر گذاشته‌ام و بیش از همیشه به این باور رسیده‌ام که ورای همه رخدادها و مشکلات، این سینما و هنر است که زنده می‌ماند.
وی ادامه داد: جشنواره‌ها از جمله جشنواره «سینماحقیقت» فرصت‌هایی برای گفتگو کردن، فاصله گرفتن از روزمرگی و درگیر شدن در فضایی است که به شکل روزمره کمتر می‌توان از آن سراغ گرفت. ما از امروز تا جمعه به بهانه این جشنواره، کنار هم خواهیم بود تا از سینمای مستند ایران صحبت کنیم و به تماشای آثاری بنشینیم که بسیاری از آنها امیدبخش و باطراوت هستند و در ستایش زندگی ساخته شده‌اند. در بخش بین‌الملل میزبان مستندهایی هستیم متنوع و متکثر که پنجره‌هایی تازه مقابل دیدگانمان باز خواهند کرد. آنچه از سینمای مستند ایران، در این دوره خواهید دید، آثاری زیبا و جذاب درباره اقلیم، سنت‌ها، آئین‌ها، طبیعت و زنان و مردانی است که در این سرزمین پهناور و کهن زندگی می‌کنند و مستندهای جشنواره شانزدهم، سیمای آنان را برای شما و آیندگان به یادگار خواهد گذاشت. وجه تمایز جشنواره شانزدهم با ادوار قبلی، توجه ویژه به مستندسازان و جوانانی است که در استان‌ها زندگی می‌کنند و پیش از این، با برگزاری آنلاین جشنواره توانسته بودیم سهیم شدن آنان در این رخداد را جدی تر و پررنگ‌تر کنیم. امسال میزبان مستندسازان جوانی هستیم که خارج از پایتخت فعالیت می‌کنند و تعدادی از آنها در این سال‌ها در قالب مستندساز، درخشیده و آثارشان در جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی تحسین شده‌اند.
دبیر این جشنواره افزود: جشنواره شانزدهم ضیافتی بزرگ است تا این مستندسازان علاوه بر تماشای آثار، در کارگاه‌ها شرکت کرده و گنجینه‌ای از دانش و تجربه را با خود همراه ببرند تا در آثار دیگرشان، از آن بهره بگیرند. به این نسل جوان و نوجو و به این میهمانان ویژه، سلام می‌گویم و امیدوارم این جشنواره، از خاطرات به یادماندنی زندگی حرفه‌ای آنها باشد.
وی گفت: با صراحت می‌گویم که کشف استعداد تنها هدف ما نیست و خود را متعهد می‌دانیم که سینماگران جوان را حمایت کرده و زمینه فعالیت مستمر آنها را فراهم کنیم. سینمای مستند، همیشه رویکردی خردمندانه و اندیشه محور داشته است. نمی‌توان از جشنواره «سینماحقیقت» سخن گفت و به کارگاه‌های انتقال تجربه و گپ و گفت های تخصصی با سینماگران در این فضا اشاره نکرد. امسال در این بخش، برایتان تدارک ویژه دیده‌ایم و شما دوستداران هنر سینما و سینمای مستند را در معرض تجربه‌های اساتیدی قرار داده‌ایم که صاحب نام و با دانش هستند. حضور در کلاس درس آنها به بهانه این جشنواره، هدیه‌ای است که قطعاً از آن استقبال خواهید کرد. نکوداشت زنده یاد نادر طالب زاده، مستندساز و سیدمحسن طباطبایی‌پور مستندساز باسابقه یکی دیگر از مهمترین بخش‌های جشنواره امسال خواهد بود.
حمیدی‌مقدم تأکید کرد: می‌خواهم در آخر این صحبت‌های کوتاه باز هم از امید بگویم، نورِ روشنی که ما را در پناه خود خواهد گرفت تا از دشوارترین بخش‌های زندگی عبور کرده و به روزهای پرفروغ آینده برسیم. هنر، همان امیدی است که در قلب ما، شعله حرکت، تلاش و پیش آمدن را روشن نگاه می‌دارد. سینمای مستند هنوز ما را امیدوار می‌خواند و جشنواره «سینماحقیقت» پاسخی به این نداست. امیدوارم روزهایی خوب در جشنواره «سینماحقیقت» داشته باشیم.
حمیدی مقدم در بخش دیگر صحبت‌های خود بیان کرد: فکر نمی‌کردم این تعداد علاقه‌مند، دوستان مستندساز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کنند. چون معمولاً افتتاحیه‌های بسیار جمع‌وجور برگزار می‌کردیم و این حضور شما شور مضاعفی را به جشنواره می‌دهد.
وی افزود: همان‌طور که در جلسه مطبوعاتی گفتم، جشنواره حقیقت و حقیقت انکارشدنی نیست و ما جشنواره را برای گفتگو کردن و دیدن و تعامل برگزار می‌کنیم. باز هم از شما حاضران، مدیران و معاونت‌های سازمان سینمایی، مدیران کل و همه فیلمسازان که امروز اینجا هستند سپاسگزارم. سینماحقیقت روزهای مهمی را پشت سر گذاشت و این مهم است که این پرچم بالاست و ما امروز شاهد این مراسم خواهیم بود و ان‌شالله پنج روزی پرشور را باهم بگذرانیم.
دبیر جشنواره سینماحقیقت با اشاره به فیلم افتتاحیه این دوره گفت: امروز فیلم مهمی را نمایش می‌دهیم. درواقع قسمتی از ژانری که در سینمای مستند مورد غفلت قرار گرفته است، سینمای مستند حیات وحش. مستندی که هزینه‌بر است و زمان زیادی می‌گیرد و رنج بسیاری برای مستندساز به همراه دارد. با این هدف افتتاحیه را براساس یک گونه مهم سینمای مستند قرار دادیم تا ان‌شالله مدخلی برای توجه در بودجه و برنامه‌ریزی شود تا زیبایی‌های کشور را بیش از گذشته به نظر هم هم‌وطنان و بینندگان بین‌المللی به نمایش بگذارد.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود. امیدوارم براتون خبر   تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل/ حقیقت انکارشدنی نیست براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-13 09:12:11