به جرم جعل دعوتنامه غذای حضرتی دادگاهی شدم/گریه بازیگر برای حمایت به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری به جرم جعل دعوتنامه غذای حضرتی دادگاهی شدم/گریه بازیگر برای حمایت  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی برنامه «شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)»، در ششمین […]

به جرم جعل دعوتنامه غذای حضرتی دادگاهی شدم/گریه بازیگر برای حمایت

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری به جرم جعل دعوتنامه غذای حضرتی دادگاهی شدم/گریه بازیگر برای حمایت  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی برنامه «شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)»، در ششمین شب برنامه «شصت سال سینمای ایران و عرض ارادت به پیشگاه امام رضا (ع)» فیلم «دعوتنامه» ساخته هاریکاداد فرید در پردیس هاریکا کوهسنگی به نمایش در آمد و در ادامه با حضور هاریکاداد فرید نشست پرسش و پاسخ فیلمش برگزار شد.
هاریکاداد فرید در این نشست گفت: بسیار لذت بردم که پس از هفت سال این فیلم را در کنار تماشاگران دیدم. هرچند ممکن است برخی از مضامین آن قدیمی شده باشد، به خاطر اینکه سیر شتاب حرکت اجتماع ما خیلی بالاست و اگر بخواهم فیلم را بسازم شرایط جدید اجتماع را در آن لحاظ می‌کنم.
وی افزود: داستان این فیلم داستان یک جیب‌بری است که جیب‌بری جیب زائران امام رضا (ع) را می‌کند، ایده جذابی بود که فقط در شهر مقدس مشهد می‌توانست روی بدهد یعنی یک اتفاق نامقدس در شهر مقدس. قاعدتاً این قصه در شهری غیر از مشهد نمی‌توانست جذابیت داشته باشد.
این کارگردان سینما اظهار کرد: نخ پیوند این سه ماجرا، حضور معنوی امام رضا (ع) در شهر مشهد است و یک جور تصادفی بودن این اتفاقات را منتفی می‌کند و ما را به این اعتقاد می‌رساند که ظاهراً یک دستی فرای واقعیت‌های روزمره وجود داشته است.
فرید بیان کرد: وقتی می‌خواستیم در حرم کار کنیم به ما اجازه ورود به حرم نمی‌دانند و خدام حرم می‌گفتند که حتی روی سنگفرش بیرون حرم حق ندارید فیلمبرداری کنید و بروید روی آسفالت کار کنید. حتی تصاویر داخل حرم را با ترس و لرز و با دوربین موبایل گرفتیم. آن سال‌ها به گروه‌های فیلمسازی بدبین بودند و فکر می‌کردند که اگر با گروه‌های فیلمسازی همکاری کنند احتمالاً گناهی انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: در سکانسی از فیلم که دعوتنامه غذای حضرتی داده می‌شد، عوامل فیلم ما از دعوتنامه‌ها کپی گرفته بودند و با اینکه به هنروران آن سکانس گفته بودیم که دعوتنامه‌های غذای حضرتی واقعی نیست، با این حال یکی دو نفر، این دعوتنامه‌ها را برده بودند تا غذای حضرتی بگیرند ولی آنها را به جرم جعل دعوتنامه گرفته بودند و حتی من را به دادگاه احضار کردند که البته تبرئه شدیم.
این فیلمساز تاکید کرد: فیلم ساختن در کشور ما خیلی راحت نیست، موانع زیادی دارد و تمرکز فیلمساز را با هم می‌زند. بعد از ۷ سال که فیلم را می‌بینم خودم را جزو منتقدان فیلم می‌دانم. اقتضائات تولید نمی‌گذارد که آدم کمال‌گرایی باشیم. من ادعای ساختن فیلمی شاهکار ندارم. با توجه به شرایط فیلمسازی در سینمای ایران اگر فیلمسازی فیلم متوسط رو به بالا بسازد خودم از او تشکر می‌کنم.
وی افزود: ما خیلی دست‌مان برای انتخاب بازیگران مشهور و ستاره‌های سینما باز نیست. چون اکثر بازیگران درگیر پروژه‌های دیگر هستند. ما خوش شانس بودیم که از حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار و شقایق فراهانی استفاده کردیم. خیلی مواقع دستمزد بازیگران مشهور با چرخه اقتصادی سینما تناسبی ندارد. قاعدتاً برای چنین فیلمی مثلاً از بازیگری مثل گلزار نمی‌توانیم استفاده کنیم چون دستمزد او بسیار بالاست.
این کارگردان سینما در پاسخ به پرسش مجری برنامه که پرسید آیا سینمای ایران دین خود را به امام رضا (ع) ادا کرده است؟ گفت: فقط فیلمسازان نیستند که باید از این موضوعات حمایت کنند بلکه باید خود مسئولان کمک کنند. از یک طرف بنیاد فارابی حمایت کرد ولی مسئولان آستان مانع‌تراشی کردند. حتی در نشستی با مسئولان آستان قدس با حضور بازیگران شرکت کردیم و حتی یکی از بازیگران زد زیر گریه که چرا حمایت نمی‌کنید؟ این در حالی است که وعاظ و روحانیون در سخنرانی‌های خود، همیشه از سینمای ایران انتقاد می‌کنند که چرا از مضامین مذهبی حمایت نمی‌کنید؟
فرید افزود: به مسئولان آستان قدس می‌گفتیم که چرا حمایت نمی‌کنید مثلاً بهانه می‌آوردند که شقایق فراهانی خواهری دارد که در خارج از کشور فیلم بازی می‌کند، گاهی استدلال‌های این‌چنینی می‌آورند. تا وقتی آشتی و دوستی بین نهادهای حمایت‌گر و اهل سینما اتفاق نیافتد، قاعدتاً این چرخ تسهیل نمی‌شود. اگر شرایط مناسب ایجاد شود، خیلی از فیلمسازان مایل هستند در این زمینه کار کنند
در ادامه، مراسم تقدیر از هاریکاداد فرید با حضور حجت الاسلام قاسم‌پور قائم مقام بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع)، برگزار شد.
اجرای این برنامه را مسعود نجفی برعهده داشت.
این برنامه توسط بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلمخانه ملی ایران، مؤسسه تصویر شهر و مدرسه اسلامی هنر برگزار می‌شود.
امشب نیز فیلم «به آهستگی» با حضور مازیار میری کارگردان فیلم، به نمایش درمی‌آید. امیدوارم براتون خبر   به جرم جعل دعوتنامه غذای حضرتی دادگاهی شدم/گریه بازیگر برای حمایت براتون مفید بوده باشه

 
2023-05-29 23:07:09