انتقادشهاب حسینی ازیک کم‌کاری درسینما/حسین (ع) شاه‌راه هدایت است به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری انتقادشهاب حسینی ازیک کم‌کاری درسینما/حسین (ع) شاه‌راه هدایت است  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، پنجمین شب از محفل عاشورایی بنیاد سینمایی فارابی با عنوان «سینماتکیه»، با حضور علی بهادری جهرمی […]

انتقادشهاب حسینی ازیک کم‌کاری درسینما/حسین (ع) شاه‌راه هدایت است

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری انتقادشهاب حسینی ازیک کم‌کاری درسینما/حسین (ع) شاه‌راه هدایت است  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، پنجمین شب از محفل عاشورایی بنیاد سینمایی فارابی با عنوان «سینماتکیه»، با حضور علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت، شهاب حسینی و داریوش یاری به اکران فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و قدردانی از عوامل آن، شهاب حسینی راوی قصه و داریوش یاری کارگردان اثر اختصاص داشت.
علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت با بیان اینکه صحنه کربلا هنرمندانه‌ترین صحنه تاریخ است، یکی از دلیل مانایی واقعه کربلا را هنری بودن آن خواند و ادامه داد: به‌واقع در واقعه کربلا به این فرموده حضرت زینب (س) پی می‌بریم که در عاشورا جز زیبایی ندیدم. حقیقتاً اینگونه است که اگر با چشم دل نگاه کنیم، هیچ چیز جز زیبایی در کربلا وجود ندارد، چون تمام نور در مقابل ظلمت قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه عاشورا عاشقانه‌ترین صحنه تاریخ است، اظهار کرد: هرچه در این واقعه رخ می‌دهد فقط عشق است و این عشق است که باعث شده تا در طول سال‌ها، انسان‌های متمادی عاشق و شیدای امام حسین (ع) باشند.
امیدوارم «سینماتکیه» ادامه‌دار باشد
سخنگوی دولت در ادامه صحبت‌های خود گفت: هر هنری که با عاشورا خود را پیوند داده، ماندگار شده است و هنرمندانی که با این واقعه بزرگ خود را به‌گونه‌ای پیوند زدند، بسیار زیرک و دانا بودند که در زمینه عاشورای حسینی کاری انجام داده‌اند و نقش‌آفرین بودند.
وی اظهار کرد: واقعاً از صمیم دل می‌گویم که به تمام هنرمندان و افرادی که در راه حسین‌بن علی (ع) گام برداشته‌اند، حسادت می‌کنم و امیدوارم این هنرمندان به مدد آقا امام حسین (ع) شفیع ما در دنیا و آخرت باشند. برگزاری این محفل عاشورایی تحت عنوان «سینماتکیه» که به مرور و اکران این‌دست آثار می‌پردازد می‌تواند ادای دینی نو و متفاوت به آستان اباعبدالله الحسین (ع) باشد که انتظار می‌رود نه به مثابه یک جریان، که به شکل یک فرایند ادامه‌دار به آن نگاه و پرداخته شود.
شاه‌راه هدایت آدمی، امام حسین (ع) است
شهاب حسینی که افزون بر «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، سابقه بازی در ۲ فیلم عاشورایی دیگر «من و زیبا» و «دل‌شکسته» را هم در کارنامه فعالیت‌های هنری‌اش دارد، گفت: خیلی کوتاه عرض می‌کنم، در کلام‌الله مجید ما بارها با فرموده حضرت پروردگار مواجه می‌شویم که خداوند هر آنکه را که بخواهد هدایت خواهد کرد. این جمله همواره خیلی من را به فکر فرو برده و احساس می‌کنم ممکن است آدم در طول زندگی تمام اوقات خودش را به عبادت بگذراند، اما مشیت پروردگار در هدایت او نباشد.
فکر کردن به حضرت آقا امام حسین (ع)، همیشه این نور امید را در دل من روشن کرده است که شاه‌راه هدایت، این امام بزرگوار هستند. با عشق به امام حسین (ع) می‌توان امیدوار بود که مشیت خداوند بر هدایت آدم قرار گرفته است شهاب حسینی در این‌باره ادامه داد: فکر کردن به حضرت آقا امام حسین (ع)، همیشه این نور امید را در دل من روشن کرده است که شاه‌راه هدایت، این امام بزرگوار هستند. با عشق به امام حسین (ع) می‌توان امیدوار بود که مشیت خداوند بر هدایت آدم قرار گرفته است. خوشحالم اگر قابل بودم در اثر «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ایفاگر نقشی هرچند تنها با صدا باشم. همیشه به این جمله فکر می‌کنم که خداوندا چگونه زیستن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت. اما راه امام حسین (ع) این دیدگاه را در ذهن من برعکس کرد، اینگونه که امام حسین (ع) به ما یاد داد که خداوندا چگونه مردن را به من بیاموز، چگونه زیستن را خود خواهم آموخت.
این بازیگر در پایان صحبت‌های کوتاه خود با تاکید بر اینکه امیدوارم در تصویر کردن و القای اندیشه شخصیت بزرگی چون امام حسین (ع) به سایر مردم جهان موفق باشیم، گفت: اگر چنین شخصیت عظیمی در هر قوم و ملتی وجود داشت، مطمین باشید تا به حال صدها اثر ارزشمند درباره چنین شخصیت بزرگواری تولید شده بود، اما متأسفانه ما هنوز هیچ‌کار بزرگی درباره این امام بزرگوار انجام نداده‌ایم. امیدوارم به مدد خود آقا امام حسین (ع) اراده‌ای مبنی بر این مهم شکل بگیرد.
«کربلا جغرافیای یک تاریخ» را در ۲۱ روز ساختیم
داریوش یاری کارگردان فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» نیز درباره ساخت این فیلم گفت: خداوند لطف کرد و حسین‌بن علی (ع) نظری عطا کرد تا فیلم را اصولی و حرفه‌ای جلو ببریم. تمام جزئیات کار به صورت استوری‌برد جلوی دوربین رفت و این لطف خود امام حسین بود که باعث شد تا این فیلم کاملاً اصولی و حرفه‌ای ساخته شود.
وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» با اقتصاد مقاومتی ساخته شده و سعی کردیم در راه ساخت این فیلم به بیراهه نرویم. ۳۷۵ پلان در این فیلم وجود دارد که تماماً طراحی شده است. در زمینه ساخت این فیلم با عوامل صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که چگونه این فیلم را بسازیم تا بتواند در کنار ادای دین به حضرت اباعبدالله (ع) از نظر هنری و پیام یک فیلم مستند نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد.
یاری درباره چگونگی به تصویر درآوردن وقایع و شخصیت‌های کربلا گفت: برای نشان دادن شخصیت‌های کربلا و رشادت‌هایی که داشتند به سراغ مفاهیم رفتیم و از نشانه‌گذاری‌ها برای به تصویر کشیدن آل‌الله استفاده کردیم. مفهومی که از حضرت عباس در ذهن من وجود داشت، آب و مشک و وفای به عهد بود، از این‌رو با المان‌هایی که طراحی شد سعی کردیم به حضرت عباس اشارات متقنی داشته باشیم.
این کارگردان با بیان اینکه ساخت این نوع صحنه‌ها زمان‎بر است، افزود: با این همه باتوجه به نقشه راهی که از ابتدا برای این فیلم داشتیم توانستیم در کوتاه‌ترین زمان این فیلم را به سرانجام برسانیم. راهی که تنها در طول ۲۱ روز به انتهای آن رسیدیم. خدارا شاکرم که ساخت فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» را روزی ما کرد و امیدوارم که جدی‌تر از گذشته پای وعده‌های خود بایستیم و بتوانیم بیش از گذشته درباره واقعه کربلا فیلم بسازیم.
واقعاً نمی‌دانم در پل صراط چه جوابی دارم که به آقا امام حسین (ع) بدهم. امیدوارم که دست‌به‌دست هم بدهیم و کمک حال یکدیگر باشیم تا بتوانیم خدمت‌گزار آقا اباعبدالله باشیم و فیلم‌ها و سریال‌هایی بسازیم که حق مطلب درباره امام سوم شیعیان در آن ادا شود هنوز حق مطلب را ادا نکرده‌ایم
یاری با اشاره به اینکه در روزها و ماه‌های گذشته فیلمی کار می‌کردم که رسیدم به شهید زرینی که با ۳۰۰ هزار تیر برترین تک‌تیرانداز جهان است، اذعان کرد: آمریکایی‌ها یک تک‌تیراندازی دارند که ۱۷۵ نفر را نشانه گرفته که نیمی بیش از آن‌ها هم غیر نظامی و تعداد زیادی هم از این افراد بانوان و زنان و کودکان بوده‌اند. از این تک‌تیرانداز ۷ فیلم هالیودی ساخته شده است، اما ما برای اسطوره و امامی چون حسین‌بن علی (ع) چه کار کرده‌ایم؟
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه به شخصه خیلی شرمنده امام حسین (ع) هستم، گفت: واقعاً نمی‌دانم در پل صراط چه جوابی دارم که به آقا امام حسین (ع) بدهم. امیدوارم که دست‌به‌دست هم بدهیم و کمک حال یکدیگر باشیم تا بتوانیم خدمت‌گزار آقا اباعبدالله باشیم و فیلم‌ها و سریال‌هایی بسازیم که حق مطلب درباره امام سوم شیعیان در آن ادا شود.
قدردانی از عوامل فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در حضور سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت و کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر، پایان پنجمین شب از مراسم «سینماتکیه» در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی بود. امیدوارم براتون خبر   انتقادشهاب حسینی ازیک کم‌کاری درسینما/حسین (ع) شاه‌راه هدایت است براتون مفید بوده باشه

 
2022-08-07 14:13:05