افزایش مراقبت‌های پرستاری با اجرای طرح بیمارستان الگو به گزارش هاریکا خبر , در بخش خبری سلامت ,به گزارش خبرگزاری هاریکا، عباس عبادی افزود: به منظور مدیریت چالش‌های پیش رو در حوزه مراقبت پرستاری، ضروری است به بررسی و امکان سنجی اجرای راهکارهای جدید مبتنی بر شواهد پرداخته شود. وی با تاکید بر اینکه برخی […]

افزایش مراقبت‌های پرستاری با اجرای طرح بیمارستان الگو

به گزارش هاریکا خبر , در بخش خبری سلامت ,به گزارش خبرگزاری هاریکا، عباس عبادی افزود: به منظور مدیریت چالش‌های پیش رو در حوزه مراقبت پرستاری، ضروری است به بررسی و امکان سنجی اجرای راهکارهای جدید مبتنی بر شواهد پرداخته شود.
وی با تاکید بر اینکه برخی چالش‌ها نظیر کمبود نیروی پرستاری مشکل جهانی تلقی شده و بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این کمبودها اذعان دارند، ادامه داد: معاونت پرستاری ضمن تلاش جهت مدیریت اینگونه مشکلات از طریق روش‌های مستقیم، در صدد است تا با بهره گیری از تجربیات سایر کشورها، ارزیابی‌های میدانی، نظرخواهی از صاحبنظران و ساز و کارهای مبتنی بر شواهد، راهکارهای غیر مستقیم را نیز مورد استفاده قرار دهد.
عبادی افزود: در این راستا، طرح بیمارستانِ الگو که با هدف ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری از سال گذشته شکل گرفت، در تلاش است تا با حذف فرآیندهای غیر مرتبط با شرح وظایف پرستاران، الکترونیک سازی ثبت و گزارش نویسی مراقبت‌های پرستاری و تدوین دستورالعمل‌های بالینی مبتنی بر فرآیند پرستاری، زمان مراقبت‌های مستقیم در بالین بیمار را افزایش داده و تا حد امکان، مداخلات غیر پرستاری را کاهش دهد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت بیان کرد: در طرح بیمارستانِ الگو که برگرفته از طرح بیمارستان‌های مگنت (بیمارستان‌هایی با محیط‌های کاری مبتنی بر تصمیم گیری غیرمتمرکز، استقلال، کنترل بر عملکرد، کفایت پرستار به لحاظ کیفی و کمی، مدیریت حمایتی، ارتباطات بین حرفه‌ای اثربخش و توسعه حرفه‌ای) است، ضمن کارسنجی مراقبت‌های پرستاری در بخش‌های مختلف، تلاش می‌شود تا برآورد دقیقی از میزان نیاز به کارکنان پرستاری صورت گیرد.
عبادی ادامه داد: این اقدام می‌تواند از یک سو منجر به شناسایی فرآیندهایی شود که انجام آن خارج از شرح وظایف مصوب برای پرستاران است و از سوی دیگر، ضمن تفکیک وظایف رده‌های مختلف، برآورد دقیقی از تعداد کارکنان پرستاری مورد نیاز برای فعالیت‌های مختلف در بخش‌های مختلف صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: از آنجا که مدیران پرستاری خلاق و نوآور در طرح بیمارستان الگو، از ارکان اصلی محسوب می‌شوند، پودمان های آموزشی توسعه مهارت‌های مدیریتی مدیران رده‌های مختلف از تابستان سال ۱۴۰۱ با برگزاری چهار پودمان برای تمامی مدیران خدمات پرستاری و کارشناسان ستادی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور آغاز شد و با برگزاری ۱۱ پودمان در تمامی کلان مناطق آمایشی (دو پودمان در کلان منطقه ۱۰) در پایان دی ماه سال جاری خاتمه یافت.
عبادی با تاکید بر نقش ویژه مدیران خدمات پرستاری بیمارستان‌ها، اضافه کرد: تمامی مدیران خدمات پرستاری بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و حداقل یکی از سوپروایزرهای این بیمارستان‌ها در این دوره‌های سه روزه شرکت کرده اند که تداوم آموزش‌ها به شکل آبشاری برای تمام مدیران رده‌های دیگر در دست برنامه ریزی است. امیدوارم خبر  افزایش مراقبت‌های پرستاری با اجرای طرح بیمارستان الگو براتون مفید بوده باشه