اشک‌های پدرم برای «موقعیت مهدی»/ قلق فیلم جنگی دستم آمده است به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری اشک‌های پدرم برای «موقعیت مهدی»/ قلق فیلم جنگی دستم آمده است  مسیح حدپور سراج که سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر از چهلمین جشنواره فیلم فجر شکار […]

اشک‌های پدرم برای «موقعیت مهدی»/ قلق فیلم جنگی دستم آمده است

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری اشک‌های پدرم برای «موقعیت مهدی»/ قلق فیلم جنگی دستم آمده است  مسیح حدپور سراج که سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر از چهلمین جشنواره فیلم فجر شکار کرد، در گفتگو با خبرنگار هاریکا درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: در حال حاضر مشغول کار روی یک فیلم کوتاه هستم. در کارنامه حرفه‌ای خود کار روی فیلم‌های کوتاه بسیاری را دارم و اینگونه نیست که کار کوتاه را به دلیل زمان کمش، کوچک در نظر بگیرم. همان انرژی‌ای که برای یک کار بلند می‌گذارم، سال‌هاست روی فیلم‌های کوتاه هم گذاشته‌ام.
وی درباره تأثیر دریافت سیمرغ بر پیشنهادات و همکاری‌های پیش روی خود گفت: تا امروز که اتفاق ویژه‌ای رخ نداده و بعضاً امکان دارد دریافت سیمرغ به کم‌کارتر شدن هم منجر شود! این تجربه افرادی است که پیش‌تر سیمرغ دریافت کرده‌اند و امیدوارم درباره من اینگونه نباشد.
این صدابردار سینما درباره امکان مواجه شدن با پیشنهادهای مشابه پس از دریافت سیمرغ هم بیان کرد: اگر کاری به خوبی «موقعیت مهدی» پیشنهاد شود، حتماً می‌پذیرم به خصوص که قلق فیلم جنگی را تازه به دستم آمده است. صدابرداری فیلم جنگی بسیار سخت است اما چالش‌های آن برایم عیان شده است. به همین دلیل اگر پیشنهاد فیلم جنگی خوب داشته باشم، قطعاً آن را رد نمی‌کنم.
هادی حجازی‌فر بسیار سخت‌گیر بود
وی درباره ویژگی‌های «موقعیت مهدی» نسبت به تجربه‌های قبلی خود گفت: این تجربه نسبت به کارهایی که در این حوزه کار کرده بودم، تجربه متفاوتی بود. هادی حجازی‌فر هم بسیار در این زمینه سخت‌گیر بود، او تلاش می‌کرد کار همه ما در اندازه فیلم باشد و از قالب کلی آن بیرون نزند. بارها من را کنار می‌کشید و می‌گفت نمی‌خواهم صداها این اندازه شارپ باشد. در همه حوزه‌ها این حساسیت را داشت و خیلی جاها سعی می‌کردیم از ایده‌آل‌های خود کوتاه بیاییم تا کارمان از فیلم بیرون نزند. از این منظر این کار یکی از چالش‌های جدی من بود. من آدم ایده‌آل گرایی هستم اما در مواردی زلال بودن بیش از اندازه صدا می‌توانست به فیلم آسیب برساند. این جزو مواردی بود که هادی حجازی‌فر روی آن تأکید داشت، همان‌طور که گاهی باید جلوی شارپ بودن تصاویر را می‌گرفت.
حدپور سراج درباره حس و حال خود نسبت به فیلم «موقعیت مهدی» هم گفت: امروز بحث سینمای دفاع مقدس و جنگ که می‌شود، فارغ از ارتباط آدم‌ها با خود جنگ، موضعی نسبت به آن دارند. خانواده خود من کامل با جنگ درگیر بوده، پدرم تمام ۸ سال جنگ را در میدان بوده است و لمس این اتفاق برای آدم‌های هم‌نسل من تجربه دوری نیست. بالاخره آن نسل به یک اصولی اعتقاد داشتند و امروز هم اگر اتفاقی رخ دهد، احتمال دارد خیلی‌ها که شاید به ظاهر قضاوت دیگری از آن‌ها داشته باشیم به میدان بیایند و از ایران دفاع کنند.
وی افزود: وقتی نام سینمای دفاع مقدس می‌آید، گروهی نسبت به آن دافعه دارند اما یکی از ویژگی‌های مهم «موقعیت مهدی» همین بود که طیف وسیعی از افراد از گروه‌های مختلف را راضی نگه داشت. گاهی آدم تا زمانی که خودش در وسط میدان است، نمی‌داند چه کرده است و به همین دلیل ما چنین انتظاری از واکنش‌ها نداشتیم اما با نکاتی مخاطبان فیلم مطرح کردند، متوجه شدیم ما حرف‌های شعارزده نداشته‌ایم. این فیلم لحظات حسی خوبی دارد و به دور از شعارزدگی است. به همین دلیل قشر جوان هم با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.
جنگی که در کنار پدر تجربه کردم
مسیح حدپور سراج که فرزند مالک حدپور سراج بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون است، درباره تجربه‌های مشترک خود و پدر از سال‌های جنگ توضیح داد: در سال‌های جنگ من و خواهرم در شهری خالی از سکنه حضور داشتیم. پدرم ۵ سال مسئول تبلیغات سپاه آبادان بود و در زمان جنگ هم در شهر حضور داشتند. یک روز من که فقط ۴ سال داشتم را با خودشان به آبادان بردند. خاطرم هست شب‌ها که برای گشت‌زنی می‌رفت به‌شدت دوست داشتم با او همراه شوم اما می‌گفت الان سنت کم است و ته دلم می‌خواستم ای کاش من هم بزرگ بودم!
وی ادامه داد: هیچ‌وقت نمی‌توان گفت جنگ چیز خوبی است بلکه پدیده‌ای به‌شدت بد است اما آن روزها خیلی دوست داشتم سن و سال امروزم را می‌داشتم و می‌توانستم در خیلی از موقعیت‌ها در کنار پدرم می‌بودم. با وجود تجربه‌ای که در ساخت یک فیلم جنگی خوب داشتم اما هنوز آن حس دوران کودکی‌ام در من تخلیه نشده است. این به معنای دوست داشتن جنگ نیست چرا که من عزیزانم را در جنگ از دست داده‌ام اما نسبت به آدم‌هایی که به این میدان رفته‌اند و عمر خود را گذاشته‌ام، عرق دارم و با این کارها می‌خواهم نسبت به آن‌ها ادای دین کنم.
حدپور سراج درباره واکنش پدرش به فیلم «موقعیت مهدی» و سیمرغی که او برای این فیلم گرفته است، هم گفت: هر پدری آرزو دارد موفقیت فرزندش را ببیند و وقتی او به موفقیتی می‌رسد حتماً احساس یک پدر، وصف شدنی نیست. برادرم از پدر و مادر در لحظه اعلام این جایزه فیلم گرفته و نمی‌توانم شادی‌ای که صورت آن‌ها وجود دارد را توصیف کنم. تماشای این فیلم جایزه اصلی من بود. اینکه توانستم آن‌ها را شاد کنم بسیار برای من ارزشمند بود.
وی در پایان تأکید کرد: پدرم به‌شدت فیلم «موقعیت مهدی» را دوست دارد و هر بار درباره برخی سکانس‌های فیلم با او صحبت کرده‌ام، چشم‌هایش پر از اشک شده است. امیدوارم براتون خبر   اشک‌های پدرم برای «موقعیت مهدی»/ قلق فیلم جنگی دستم آمده است براتون مفید بوده باشه

 
2022-03-30 15:18:59