اردوهایی برای نجات سینمای ایران از «تکرار»/ ژانرها احیا می‌شوند به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری اردوهایی برای نجات سینمای ایران از «تکرار»/ ژانرها احیا می‌شوند  آرش رصافی مشاور عالی انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو باهاریکا خبر درباره برگزاری اردوی فیلمسازی در شهر کاشان گفت: این اردو از پانزدهم اسفندماه آغاز […]

اردوهایی برای نجات سینمای ایران از «تکرار»/ ژانرها احیا می‌شوند

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری اردوهایی برای نجات سینمای ایران از «تکرار»/ ژانرها احیا می‌شوند  آرش رصافی مشاور عالی انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو باهاریکا خبر درباره برگزاری اردوی فیلمسازی در شهر کاشان گفت: این اردو از پانزدهم اسفندماه آغاز شده و تا روز ۲۲ اسفند هم برگزاری آن ادامه خواهد داشت. تمرکز این دوره هم روی سه ژانر ملودرام، علمی-تخیلی و جنگی است در این اردو این سه ژانر تدریس می‌شود. آقایان رسول صدرعاملی، محمد عسگری و تیام یابنده هم به‌عنوان استاد در این دوره حضور دارند. آقای عسگری در ژانر جنگی، آقای یابنده در ژانر علمی-تخیلی و آقای صدرعاملی در ژانر ملودرام آموزش‌هایی را ارائه می‌دهند.
وی افزود: در هر یک از ژانرهایی که اشاره شد، پنج هنرجو از شهرهای مختلف در استان‌های همین منطقه انتخاب شده‌اند که انتخاب آن‌ها هم براساس طرح‌ها و نمونه‌کارهایی بوده است که خودشان ارسال کرده بودند. هر یک از این هنرجوها با حضور در این اردو با همراهی اساتیدی که نام بردم، ساخت یک فیلم از مرحله ایده‌پردازی تا تولید نهایی را تجربه می‌کنند.رصافی تأکید کرد: نکته مهم این دوره فرآیندمحور بودن آن است. به تعبیری فرآیندی که در این دوره برای هنرجویان طی می‌شود برای ما اهمیت دارد و رسیدن به محصول نهایی به‌عنوان یک فیلم، هدف ما نیست. به همین دلیل این هنرجوها در این دوره می‌توانند تجربه کارگردانی پیدا کنند. کارکرد مهم دیگر این دوره‌ها هم ایجاد تنوع در فرآیند ساخت فیلم کوتاه در راستای شعار انجمن سینمای جوان مبنی‌بر توجه به تنوع ژانر است. این شعار را می‌خواهیم در استان‌ها هم به‌صورت جدی‌تر دنبال کنیم.
مشاور عالی انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: ما کل استان‌های کشور را به پنج منطقه تقسیم کرده‌ایم و در این دوره‌ای که در کاشان در حال برگزاری است هم هنرجویانی از استان‌های مختلفی مانند قم و اصفهان و چند استان دیگر حضور دارند. این هنرجویان در بازه برگزاری اردو به‌صورت شبانه‌روزی در کنار هم هستند و فیلمسازی بر اساس ژانر را تجربه می‌کنند.

رصافی درباره قرار دادن ژانر جنگی در میان ژانرهای موردتوجه در این دوره آن هم در حالی که سینمای دفاع مقدس از ژانرهای پویا و بسیار تجربه‌شده در سینمای ایران به‌حساب می‌آید هم توضیح داد: در حوزه سینمای کوتاه ما هنوز نیاز به توجه به همه ژانرها داریم. در فضای فیلم بلند اطلاعات دقیق ندارم اما این درست است که ما در حوزه سینمای دفاع مقدس توفیقاتی داشته‌ایم اما در فیلم کوتاه هنوز همین ژانر هم جای کار دارد. کمااینکه درباره همه ژانرهای دیگر هم این رویکرد صادق است. اساس اینکه انجمن سینمای جوانان به سمت ژانر حرکت کرده است هم همین است که شاهد تنوع در شکل تولیدات باشیم.
وی افزود: تولیدات سینمای کوتاه ما در سال‌های اخیر خیلی شبیه به هم شده بودند و توجه به مقوله ژانر می‌توانست نبود تنوع در این حوزه را جبران کند. در تهران معمولاً تحولات سریع‌تر به گوش فیلمسازان می‌رسد و زودتر متوجه تأکید انجمن بر روی یک رویکرد خاص می‌شوند اما در شهرستان‌ها این اتفاق با تأخیر رخ می‌دهد. برگزاری این اردوها کمک می‌کند تا بچه‌هایی که توانایی بیشتری دارند، در همان تجربه‌های اول خود به سمت تجربه ژانر بروند.
مشاور عالی انجمن سینمای جوانان ایران درباره حمایت انجمن از ادامه فعالیت حرفه‌ای هنرجویان حاضر در این دوره‌ها هم توضیح داد: فعالیت تمام این بچه‌ها رصد می‌شود. تجربه‌ای که این هنرجویان در این دوره کسب می‌کنند به‌نوعی یک کار نیمه‌حرفه‌ای محسوب می‌شود و بیشتر جنبه آموزشی دارد. از همه آن‌ها خواسته‌ایم بلافاصله بعد از اتمام این دوره فیلمنامه‌های خودشان را در پورتال تولید انجمن ثبت کنند. ما این فیلمنامه‌ها را با اولویت بررسی خواهیم کرد. صرفاً به این دلیل که این بچه‌ها بعد از اتمام دوره آموزشی رها نشوند. از فیلمنامه‌های این بچه‌ها حمایت می‌کنیم تا بتوانند آن را به مرحله تصویر برسانند.
رصافی درباره اتفاق ویژه‌ای که در دوره اخیر رقم خورده است هم گفت: حضور در این دوره‌ها واقعاً برای همه بچه‌ها یک اتفاق ویژه است. من از سال ۶۸ در انجمن سینمای جوانان حضور داشته‌ام. در دوره‌های اولیه حال و هوایی در انجمن وجود داشت که براساس آن بچه‌ها دور هم جمع می‌شدند و فضایی صمیمی را هم تجربه می‌کردند. این فضا در سال‌های اخیر تا حدودی از بین رفته بود و حسم این است که برگزاری این جنس اردوها می‌توانند آن حال و هوا را بار دیگر زنده کند. در تمام پنج اردویی که امسال برگزار شد، من حضور داشتم و همه آن‌ها برایم همان حس و حال اوایل فعالیت انجمن در دهه ۶۰ و ۷۰ را داشت و این نکته‌ای است که همه اساتید حاضر در این دوره‌ها هم به آن اذعان داشته‌اند.
وی در پایان با اشاره به اتفاق خوبی که در زمینه تنوع ژانری آثار حاضر در دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه تهران شاهد بودیم، افزود: امیدواریم با شکل‌گیری جریان توجه به ژانرها در استان‌های مختلف در قالب برگزاری این اردوها، در جشنواره سال آینده فیلم کوتاه تهران شاهد تنوع بیشتری در آثار باشیم. امیدوارم براتون خبر   اردوهایی برای نجات سینمای ایران از «تکرار»/ ژانرها احیا می‌شوند براتون مفید بوده باشه

 
2023-03-12 16:55:37