این یک واقعیت تلخ است که بیشتر خودروهایی که در بازار وجود دارند به راحتی و در عرض کمتر از ۳۰ ثانیه توسط سارقان به سرقت برده می‌شوند. اگرچه بیشتر خودروهایی که امروزه وارد بازار می‌شوند، دارای دزدگیر داخلی هستند. اما بسیاری از افراد به این دزدگیرهای داخلی اکتفا نمی‌کنند و به سراغ دزدگیرهایی که […]

این یک واقعیت تلخ است که بیشتر خودروهایی که در بازار وجود دارند به راحتی و در عرض کمتر از 30 ثانیه توسط سارقان به سرقت برده می‌شوند. اگرچه بیشتر خودروهایی که امروزه وارد بازار می‌شوند، دارای دزدگیر داخلی هستند. اما بسیاری از افراد به این دزدگیرهای داخلی اکتفا نمی‌کنند و به سراغ دزدگیرهایی که مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شده‌اند، می‌روند. بازار دزدگیر ماشین بسیار وسیع است. همین موضوع نیز انتخاب دزدگیر مناسب را برای افراد با مشکل مواجه کرده است. در این مقاله قصد داریم به‌ طور کامل در خصوص دزدگیر صحبت و شما را با انواع دزدگیر ماشین موجود در بازار آشنا کنیم.

انواع دزدگیر خودرو

قدمت استفاده از دزدگیرها به بیش از یک قرن می‌رسد. این وسیله کاربردی سال‌های سال است که بر روی خودرو نصب می‌شود و به مالکان این اجازه را می‌دهد تا از خودروی خود در برابر سرقت محافظت کنند. در طول این صد سال دزدگیرهای خودرو مدام تغییر کرده‌اند و از شکل ساده و ابتدایی خود فاصله گرفته‌اند. از جمله انواع دزدگیر ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دزدگیرهای ساده

دزدگیرهای ساده را می‌توان به عنوان ارزان‌ترین و قدیمی‌ترین دزدگیرهای موجود در بازار معرفی کرد. این دزدگیرها در ساختار خود دارای سنسورهای مختلفی مانند شوک سنسور (سنسور ضربه)، سنسور باز شدن درب خودرو و سنسور شکستن شیشه هستند. به محض اینکه این سنسورهای کار گذاشته شده بر روی دزدگیر چیزی را احساس کنند، آژیر به صدا درمی‌آید و مالک خودرو از حضور سارق مطلع می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت این دسته از دزدگیرها نسبت به سایر انواع دزدگیر خودرو، قیمت مناسب و پایین آن‌ها است. اما اگر بخواهیم با شما رو راست باشیم، این دزدگیرها نسبت به دیگر دزدگیرهای موجود در بازار عملکرد به مراتب پایین‌تری دارند. همچنین این امکان وجود دارد که سارقان بتوانند زیر یک دقیقه این نوع از دزدگیرها را از کار بیاندازند.

دزدگیرهای تصویری

دزدگیرهای تصویری در سال‌های اخیر به بازار معرفی شده‌اند. این دزدگیرها در همین مدت زمان کوتاه به واسطه کارایی و امکانات بسیار زیادی که دارند، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده‌اند. بزرگ‌ترین تفاوت این دزدگیرها با دزدگیرهای ساده در نوع ریموت کنترل آن‌ها است. ریموت کنترل دزدگیرهای ساده تنها چند کلید عملکرد دارند. در حالی که ریموت دزدگیر تصویری علاوه بر کلیدهای عملکرد، یک صفحه نمایشگر نیز دارد که اطلاعات مختلف بر روی آن به نمایش گذاشته می‌شود. مهم‌ترین مزایای دزدگیر تصویری عبارتند از:

  1. برد ریموت این دزدگیرها بسیار زیاد است. به گونه‌ای که در برخی از مدل‌ها برد ریموت به بیش از یک کیلومتر هم خواهد رسید. برد بالای این ریموت کنترل‌ها راحتی و کنترل بهتر را برای مالکان به همراه خواهد آورد.

  2. تمامی اتفاقات پیرامون خودرو مانند باز بودن درب، پایین بودن شیشه، وارد شدن ضربه به خودرو و .. بر روی صفحه نمایش ریموت کنترل قابل مشاهده است.

  3. ریموت کنترل دزدگیرهای تصویری معمولا شارژی هستند و نیازی به تعویض باتری وجود ندارد.

  4. این دزدگیرها از خروجی‌های مختلف مانند صندوق پران، چشمی آلتراسونیک و .. پشتیبانی می‌کنند.

  5. برخی از دزدگیرهای تصویری با سیستم ضد سرقت طراحی می‌شوند. این سیستم به مالک این اجازه را می‌دهد تا خودروی خود را تا یک شعاع مشخص با استفاده از ریموت خاموش کند.

دزدگیرهای سیم کارتی

یکی دیگر از انواع دزدگیر حرفه‌ای موجود در بازار، دزدگیر سیم‌کارتی است. این دسته از دزدگیرها برای فعال شدن به یک سیم‌کارت نیاز دارند. عملکرد این دزدگیر به این صورت است که اگر یک شخص به صورت غیر مجاز وارد خودروی شما شود، با یک شماره از پیش تعیین شده تماس گرفته و موضوع را به آن‌ها گزارش می‌دهد. قیمت این دزدگیرها نسبت به دزدگیرهای تصویری ارزان‌تر است. در مناطقی که پوشش شبکه و آنتن‌ دهی سیم‌کارت ضعیف است، این محصول کاربرد بسیار زیادی ندارد.

دزدگیرهای استارتی

یکی دیگر از دزدگیرهای پرطرفدار موجود در بازار، دزدگیر استارتی است. این دزدگیرها به شما این امکان را می‌دهد که از راه دور خودروی خود را روشن کنید. این دزدگیرها علاوه بر روشن شدن به مالک این اجازه را می‌دهد که از راه دور و با استفاده از ریموت کنترل، خودروی خود را خاموش کنند (البته در صورتی ‌که رله نصب کرده باشید). به این ترتیب اگر سارق خودروی شما را روشن و قصد به سرقت بردن آن را داشته باشد، می‌توانید به راحتی مانع از سرقت آن شوید.

مزایای استفاده از دزدگیر خودرو

دزدگیر مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. با نصب یک دزدگیر (فارغ از مدل) آرامش خاطر شما به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد و نگرانی‌های شما نسبت به دزدیده شدن خودرو نیز کمتر می‌شود.

  2. با نصب یک دزدگیر شما می‌توانید به راحتی خودروی خود را در پارکینگ پیدا کنید.

  3. بسیاری از دزدگیرهای جدید به همراه یک اپلیکیشن موبایل به بازار عرضه می‌شوند. با استفاده از این اپلیکیشن شما می‌توانید اتفاقات پیرامون خودروی خود را مشاهده کنید. خودرو را از راه دور خاموش یا روشن کنید. باز بودن درب‌ها را چک کنید و غیره.

  4. معمولا سارق ترجیح می‌دهد به سراغ خودروهایی برود که دزدگیر ندارند. گاهی اوقات وجود حتی لوگوی دزدگیر می‌تواند سارق را از سرقت پشیمان کند.

  5. وجود سیستم ضد سرقت در برخی از دزدگیرها به مالک کمک می‌کند تا خودروی خود را از راه دور خاموش کند.

  6. دزدگیرها معمولا بعد از خاموش کردن خودرو و پیاده شدن راننده به‌ طور اتوماتیک درب‌های خودرو را قفل می‌کنند. به این ترتیب حتی اگر راننده فراموش کند که درب خودرو را قفل کند، دزدگیر این کار را برای آن‌ها انجام می‌دهد.

  7. قیمت دزدگیر با امکانات آن رابطه مستقیم دارد. اگر به دنبال خرید یک دزدگیر با امکانات فوق‌العاده هستید، باید پی قیمت بالای آن را نیز به تن خود بمالید.

در هنگام خرید انواع دزدگیر خودرو باید به چه مواردی توجه کرد؟

مهم نیست که شما چه نوع دزدگیری برای خرید انتخاب ‌می‌کنید، مهم این است که دزدگیری متناسب با شرایط و مناسب با نیازهای خود خریداری کنید. مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید دزدگیر باید به آن توجه کنید، عبارتند از:

  1. قبل از اینکه به سراغ دزدگیر بروید، باید اول نیازهای خود را مشخص سپس به سراغ بررسی گزینه‌های خرید بروید. برای مثال اگر بودجه شما کم است و به دنبال یک دزدگیر ارزان قیمت هستید. بهترین گزینه برای شما ردیاب ساده است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که پوشش آنتن دهی آن ضعیف است، دزدگیر سیم‌کارتی گزینه خوبی برای شما نخواهد بود.

  2. به برند تولید کننده دزدگیر توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشید. معمولا برندهای برتر، دزدگیرهای باکیفیت‌تر و کارآمدتری تولید می‌کنند.

  3. اگر قصد خرید اینترنتی دارید، بهتر است بررسی تخصصی محصول و همچنین نظر کاربرانی که تجربه استفاده از دزدگیر را دارند، بخوانید.

  4. به قابلیت‌ها و امکانات ویژه دزدگیر مانند تعداد سنسورها، تعداد کلیدهای عملکردی که بر روی ریموت کنترل دزدگیر وجود دارد، برد ریموت کنترل، امکان تنظیم صدای آژیر و .. توجه کنید.

  5. برای دزدگیر بسیار مهم است که گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به ‌طور کامل در خصوص انواع دزدگیر خودرو صحبت کردیم. اما آیا دزدگیر می‌تواند مانع از سرقت خودروی شما شود؟ در خصوص اینکه دزدگیر کارایی بالایی در مراقبت از خودروی شما دارد، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. اما واقعیت قضیه این است که هر دزدگیری توانایی مراقبت از خودروی شما را نخواهد داشت. تنها دزدگیرهایی می‌توانند این رسالت را به خوبی به پایان برسانند که کیفیت ساخت بالایی داشته باشند. همچنین امکانات متنوعی در برابر سارقان داشته باشند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید دزدگیر خودرو خساست را کنار بگذارید و به سراغ برندهای معتبر در زمینه تولید دزدگیر بروید. برخی تولید کننده‌های داخلی نیز دزدگیرهای باکیفیت خود را با گارانتی و قیمت مناسب به فروش می‌رسانند.