۱۰۰ میلیارد به بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  ۱۰۰ میلیارد به بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد  به گزارش خبرگزاری هاریکا، همایش بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی، به میزبانی دانشگاه لرستان، با حضور مهدی اسلام پناه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس […]

۱۰۰ میلیارد به بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  ۱۰۰ میلیارد به بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد  به گزارش خبرگزاری هاریکا، همایش بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی، به میزبانی دانشگاه لرستان، با حضور مهدی اسلام پناه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم و علی خیرالدین معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم، توسط شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) و انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران، برگزار شد.

علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش، ضمن تبریک روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی، به نقش آزمایشگاه‌ها در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: در سطوح ملی نوآوری از TRL1 تا TRL4 باید بتوانیم در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها یک ایده را به نمونه آزمایشگاهی تبدیل کنیم؛ سپس در TRL6 تا TRL7 باید محصول به نمونه واقعی تبدیل شود و در نهایت بتوانیم در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، نمونه‌های آزمایشگاهی را به تولید انبوه برسانیم.

وی تصریح کرد: یکی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی هستند و باید توجه ویژه به این بخش داشته باشیم؛ اگر قرار است بر روی فناوری‌های پیشرفته، کار کنیم و روی لبه فناوری حرکت کنیم باید دارای تجهیزات پیشرفته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم بیان کرد: متأسفانه در دو سال گذشته از لحاظ اعتباری به بخش تجهیزات آزمایشگاهی توجهی نشده است ولی خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به این امر تخصیص داده شد که امیدواریم در سال جدید در این راستا حرکت‌های خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به گرنت فناوری، خاطرنشان کرد: این گرنت به دانشجویان و اساتیدی که در حوزه فناوری فعالیت دارند تعلق می‌گیرد؛ بین ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان به هر دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد اختصاص می‌یابد که پارک‌های علم و فناوری، متولیان هستند و بسیاری از دانشگاه‌ها نیز از این گرنت استفاده کرده‌اند.

خیرالدین افزود: مدت سه ماه است که گرنت «جوانه»، «شکوفایی» و «رشد» نیز پرداخت می‌شود که گرنت جوانه برای پایان‌نامه‌ها و گرنت شکوفایی و رشد نیز برای بحث‌های دانش‌بنیانی و سطوح فناوری بالاتر است.

وی اظهار امیدواری کرد با ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی در راستای «شاعا»، فعالیت‌های بهتری را به سرانجام برسانیم.

گفتنی است آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان که زیر نظر معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فعالیت می‌کند در فهرست برترین آزمایشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم در سطح کشور قرار گرفته است. امیدوارم براتون خبر   ۱۰۰ میلیارد به بخش تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها تخصیص داده شد براتون مفید بوده باشه

 
2022-04-22 03:28:52