گرایش مردم به غذاهای بیرون بر/آثار زیانبار آلودگی های غذایی به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  گرایش مردم به غذاهای بیرون بر/آثار زیانبار آلودگی های غذایی  به گزارش خبرگزاری هاریکا، تفاهمنامه همکاری‌های مشترک انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با محوریت تشدید نظارت‌ها […]

گرایش مردم به غذاهای بیرون بر/آثار زیانبار آلودگی های غذایی

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله سلامت  گرایش مردم به غذاهای بیرون بر/آثار زیانبار آلودگی های غذایی  به گزارش خبرگزاری هاریکا، تفاهمنامه همکاری‌های مشترک انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با محوریت تشدید نظارت‌ها بر اماکن تولید اغذیه و ارائه آموزش‌های مشترک، با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی از مسئولان معاونت بهداشت وزارت بهداشت امضا شد.
علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به وظایف و رسالت‌های مهم انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در حوزه غذا، اجرای این تفاهم نامه را از مهم‌ترین اقدامات در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی این مرکز دانست.
وی در ادامه غذا را در کنار دارو، کالایی شبه استراتژیک خواند و افزود: آلودگی‌های غذایی می‌تواند آثار زیانبار امنیتی و اجتماعی به همراه داشته باشد و با اقداماتی نظیر گسترش اینگونه همکاری‌ها باید به سمتی حرکت کرد تا این مسئله فراملی، بیش از هر زمان دیگر استانداردسازی شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ترسیم نقشه راه علمی و استاندارد را در نظام صنفی از مهم‌ترین اهداف انعقاد این تفاهم نامه دانست و اظهار کرد: تأمین امنیت غذا از مزرعه تا سفره، گزاره‌ای جهانی است که بارها شنیده ایم و نشان از اهمیت مسیر تولید، توزیع و تهیه غذا از حوزه کشاورزی تا سفره مردم دارد.
به گفته وی، تغییر الگوی غذایی و سبک زندگی مردم تنوع بسیاری پیدا کرده و شاید بیشترین تعداد صنوف در همین حوزه مواد غذایی در حال فعالیت هستند.
زالی تصریح کرد: تا سه دهه گذشته فرهنگ غذای بیرون بر در کشور تعریف نشده بود اما اکنون مردم برای تأمین بخش زیادی از مواد غذایی مورد نیاز خود از این ظرفیت بهره می‌برند.
وی با تاکید بر اهمیت بالا بردن سطح دانش مردم و اصناف در زمینه تأمین مواد غذایی سالم، اظهار کرد: از مهم‌ترین ابعاد این تفاهم نامه ایجاد فرآیندها و تهیه بروشورها و راهنماهای سمعی و بصری برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و صنوف مواد غذایی است و با این اقدامات وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انستیتو تغذیه تا حد زیادی نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه با اشاره به تراکم بالای صنوف و اتحادیه‌های صنفی در پایتخت، عنوان کرد: بخش بسیاری از این صنوف در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کنند و از آنجا که غذا نیازی برای تأمین انرژی، کالری و سلامت است، نباید تبدیل به عاملی برای تهدید سلامت جامعه باشد.
زالی از افزایش بار بیماری‌ها در دنیا و کشور با گسترش بیماری‌های منتقله از غذا خبر داد و افزود: القای نگاه آکادمیک و طراحی پروتکل‌ها و استانداردسازی مواد غذایی و مصون سازی آنها بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای است که ظرفیت مهمی محسوب می‌شود.
وی در پایان بر اهمیت استقرار اختیارات نظارتی وزارت بهداشت بر این‌حوزه، حتی در صورت همکاری با سایر نهادها، تاکید کرد و گفت: غذا، موضوعی سلیقه‌ای و درون صنفی نیست و ذی صلاح ترین نهاد نظارتی، وزارت بهداشت است، این نگاه باید تقویت شود و امیدواریم تمام مفاد این تفاهم نامه به صورت برنامه‌ای عملیاتی اجرا شود.
در ادامه این مراسم، جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اشاره به زیرساخت‌های موجود در انستیتو تحقیقات تغذیه کشور برای ارتقای سطح سلامت جامعه، عنوان کرد: گسترش همکاری میان معاونت بهداشت وزارت بهداشت و این مرکز، بسیاری از اهداف آموزشی، علمی، تجهیزاتی و دانشی با نحوریت ارتقای آگاهی مردم نسبت به تهیه غذای سالم را تحقق می بخشد، چراکه وزارت بهداشت جامعه هدف مورد نظر برای ارائه این خدمات را در اختیار دارد واین هم‌افزایی منجر به افزایش سطح ارائه خدمات می‌شود.
وی نکته مهم دیگر را توانایی پاسخ به نیازهای مردم اعلام کرد و گفت: نیاز به مواد غذایی با نوع تقاضای مردم تفاوت دارد، نیاز اساسی جامعه به تغذیه و دریافت غذای سالم را می‌توان با افزایش آگاهی مردم و تولید کنندگان مواد غذایی برطرف کرد.
جندقی نقش اساسی تغذیه را در حفظ سلامت جامعه کلیدی دانست و افزود: توان نظارتی و پایشی وزارت بهداشت محدود است اما هرچه بتوان سطح تعامل با نهادهای نظارتی را گسترش داد به نتایج بهتری در تحقق مفاد این تفاهم نامه خواهیم رسید.
به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افزایش دانش در سطوح کارخانه‌ها، صنوف و حتی سفره مردم در افزایش سطح سلامت جامعه بسیار مؤثر است.
وی در پایان بر اهمیت مشاوره در کنار آموزش اشاره کرد و گفت: امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مطالب غیرعلمی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فرهنگ غذایی جامعه را به سمت نادرستی سوق می‌دهد، در این زمینه نقش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی بسیار پررنگ است. همچنین در مفاد تفاهم نامه پیش بینی‌هایی برای تشویق صنوفی که به کمیت و کیفیت مواد غذایی اهمیت می‌دهند، انجام شده تا نشان‌هایی به آنها اهدا شود که افزایش اعتماد مردم و فروش آنها را در پی خواهد داشت.
سید امیرمحمد مرتضویان رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نیز در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت کارکرد صنوف و صنایع مواد غذایی به ویژه لبنیات، فست فود و رستوران‌ها در سلامت کشور، عنوان کرد: تفاهم نامه گسترش همکاری انستیتو با مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت وزارت بهداشت ابعاد مهمی را در بر می‌گیرد، چراکه علی رغم توجه ویژه به بهداشت محیط این صنوف، فرمول تهیه مواد غذایی نیاز به نظارت و استانداردسازی اساسی‌تری دارد، به ویژه در زمینه صنف لبنیات سنتی نیز باید از لحاظ کیفیت بهداشتی، نظارت و بررسی بیشتری صورت گیرد.
به گفته وی، تغذیه نامناسب بار بیماری‌های غیرواگیر و حتی بیماری‌های واگیر را افزایش می‌دهد و سهم آموزش به مردم یکی از مهمترین رسالت‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.
مرتضویان، فرمول، حجم، ارتقای فرهنگ تهیه و مصرف غذا و فرهنگ مصرف غذاهای سنتی را از ابعاد مهم آموزشی این تفاهم نامه اعلام کرد و گفت: این اهداف با ارائه آموزش‌های همگانی و برگزاری دوره‌های علمی توسط انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور، همکاری آزمایشگاه‌های این مرکز با وزارت بهداشت و طرح ممیزی این اصناف محقق می‌شود. امیدوارم براتون خبر   گرایش مردم به غذاهای بیرون بر/آثار زیانبار آلودگی های غذایی براتون مفید بوده باشه

 
2022-08-17 17:16:21