کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی با حضور مجید […]

کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه‌ها و پایداری اجتماعی با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سیداحمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها، رسول صدرعاملی، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی‌پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.
مدیرعامل موزه سینمای ایران در ابتدای این نشست با اشاره به شعار امسال روز جهانی موزه، گفت: شعار امسال موزه‌ها «پایداری اجتماعی» است به همین مناسبت از سیداحمد محیط طباطبایی، حبیب احمدزاده، رسول صدرعاملی، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور دعوت کردیم تا گفتگویی دوستانه و صمیمی با این موضوع برگزار کنیم. هدف اصلی از تشکیل نشست این است که به صورت تخصصی به بررسی نقش موزه سینما در پایداری اجتماعی بپردازیم.
مجید اسماعیلی در ادامه ضمن خوشامدگویی به مهمانان از محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها خواست تا جلسه را با نگاهی به شعار اصلی امسال موزه‌ها آغاز کند.
محیط طباطبایی با تبریک روز جهانی موزه و اشاره به شعار امسال بیان کرد: بیش از چهل هزار موزه در دنیا عضو شورای جهانی موزه‌ها هستند و موزه‌های ایران نیز نقش پر رنگی در این شورا دارند.
وی موزه سینما را یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین موزه‌ها دانست و ادامه داد: موزه سینما به ما یادآوری می‌کند که در گذشته چگونه بودیم و در آینده چگونه باید زندگی کنیم و به دلیل ماهیت خود موزه سینما این موزه می‌تواند ارتباط بهتری با مردم، جامعه و سینماگران نسبت به موزه‌های دیگر برقرار کند.
تقویت روایت‌ها در موزه‌ها
در ادامه رسول صدرعاملی کارگردان سینما گفت: پایداری اجتماعی و استمرار این پایداری از درک و شناخت مخاطب و شهروندان نسبت به مسائل به وجود می‌آید و زمانی که مخاطب وارد موزه‌ها می‌شود دورانی را مرور می‌کند که این امر به شناخت او نسبت به وقایع و سیر تاریخی آن کمک زیادی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هر شی و هر بخشی در موزه‌ها دارای روایت است، ادامه داد: ما باید بتوانیم در موزه سینما روایت‌ها و قصه‌های جذاب را فارغ از تنگ نظری‌ها و دسته بندی‌های مختلف با یک صداقت و انصاف از تاریخ در دل قصه برای مخاطب بیان کنیم. خلاء جدی امروز این است که زمانی که مخاطب وارد موزه سینما می‌شود اطلاعاتی را می‌گیرد و خارج می‌شود و به محض خروج آن اطلاعات را فراموش می‌کند اما اگر قصه و روایت پشت هر شی و یا بخشی را بداند قطعاً دوباره به آن باز خواهد گشت و مشکل اصلی امروز موزه‌ها کمرنگ بودن این روایت‌هاست.
موزه‌ها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
حبیب احمدزاده نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی نوع نگاه اشتباهی است که برخی‌ها به کارکرد موزه‌ها دارند، گفت: نوع نگاه برخی افراد به موزه‌ها دقیقاً همان نگاهی است که به دانش آموزان در آموزش و پرورش دارند؛ تصور می‌شود که مغز مخاطبان یک ظرف خالی است که باید آن را پر کرد در حالی که باید به سمتی حرکت کرد که مخاطب و بازدیدکننده موزه بعد از دیدن هر موزه‌ای به سمت تفکر و تکاپو حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه موزه‌ها باید مانند شمع و نور نقش روشنگری و افزایش آگاهی داشته باشند، افزود: موزه‌ها در هر شکل و عنوانی باید حس زنده بودن و زندگی را به جامعه و مانند یک دونده دو امدادی تجارب گذشتگان را به نسل امروز و تجارب نسل امروز را به آیندگان منتقل کنند. به عنوان مثال، موزه سینما می‌تواند از خود افراد کهنه کار این رشته و حتی بازنشسته‌های سینما به عنوان روایتگران این مجموعه تاریخی استفاده کند.
کشوری که سینما نداشته باشد هویت ندارد
رضا کیانیان با اشاره به اینکه به موزه‌ها علاقه جدی و شخصی دارد و از نظر او موزه‌ها نقش پررنگی در هر پیش برد جامعه‌ای و توسعه ملی دارند، گفت: تفاوت اصلی که بسیاری از موزه‌های داخل کشور با موارد مشابه خود در خارج از کشور دارند این است که فعالیت موزه‌های خارج از کشور زنده و پویاست و باید توجه داشته باشیم که موزه انبار اشیای عتیقه نیست، موزه زنده است و گرفتار کردن اشیا و قاب‌ها و دور نگه داشتن گذشته از امروز است.
این بازیگر با تاکید بر اینکه باید باور به موزه‌ها را در افکار عمومی تغییر داد، افزود: اینکه وقتی می‌خواهند موضوعی را قدیمی و کهنه و بی فایده نشان بدهند می‌گویند موزه‌ای است! نگاه درستی نیست زیرا موزه‌ها دریچه و پنجره‌ای را به روی جامعه باز می‌کنند که افراد می‌توانند گذشته و شناسنامه خود را در آنجا ببینند و بشناسند و برای توسعه دست به دامان الگوهای غریبه نشوند. قطعاً وقتی بدانند از چه پشتوانه قوی برخوردار هستند احساس شادی و قدرت خواهند کرد و راه رو به رو را روشن‌تر خواهند دید.
کیانیان با طرح این سوال که چگونه می‌توان موزه‌ها را به عنوان یک میراث زنده و مهم نگه داشت، گفت: آنچه باعث زنده شدن موزه‌ها می‌شود روایت اشیا به شیوه‌های جذاب است. به طور مثال، همه ما ماجرای عاشورا را حفظ هستیم اما بازهم هرسال در عزاداری‌های ماه محرم آن را برای ما تعریف می‌کنند و اصلاً شرکت در عزاداری‌های مذهبی زنده نگه داشتن روایت است و روایت در دل و ذهن می‌نشیند، باقی می‌ماند و عنصری از وجود ما می‌شود.
وی با بیان اینکه روایت جذاب اشیا و قصه‌های پشت آن‌هاست که ما را جذب می‌کنند، بیان کرد: بنابراین در موزه‌ها ضروری است تا اشیا و قاب‌ها را در قالب قصه برای کودکانمان تعریف کنیم تا خود و اجداد خود را بشناسند.
کیانیان با اشاره به اینکه سینمای ایران هم پای سینمای جهان متولد شده و گنجینه‌ای پرافتخار است، اظهار کرد: هر کشوری که سینما نداشته باشد هویت ندارد و ما می‌توانیم با استفاده از روایت‌ها و قصه‌هایی که در سینما داریم هویت خود و فرزندانمان را تقویت کنیم. می‌توان با برنامه ریزی، سینماگران و هنرمندان را به موزه سینما دعوت کرد تا به صورت مستقیم با مردم و جامعه ارتباط برقرار کنند و هر کدام قصه خود و دیگران را بگویند.
وی بیان کرد: هنرمندان بسیاری داریم که در فرهنگ و تاریخ ما دارای جایگاه مهمی هستند و نقش پررنگی در فرهنگ و هنر کشور دارند اما مردم از اهمیت آنها و دلایل مهم بودنشان بی خبرند و موزه سینما می‌تواند نقش پررنگی در معرفی این هنرمندان ایفا کند.
کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم
محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح تهران نیز با تبریک هفته جهانی موزه‌ها، گفت: ارتباط رودر رو و زنده با مخاطبان و بازدیدکنندگان، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند نقش مهمی در پویایی موزه‌ها داشته باشد. تمامی موزه‌ها فارغ از تعریفی که دارند هدف اصلی‌شان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و این اطلاع رسانی با تاکید بر تاریخ گذشته بنا نهاده شده است.
تقی پور با ذکر خاطره‌ای از بازدید زنده یاد عباس کیارستمی از موزه صلح، گفت: کیارستمی بعد از بازدید سه ساعته از موزه صلح اعلام کرد که ما در تاریخ دو بار مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم. یکبار زمانی که به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و یکبار دیگر نقش پر رنگی که در اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی درباره جنگ داشتند.
تقی پور در پایان گفت: یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود ارتباط جامعه و موزه‌ها تقویت شود این است که موزه‌ها روابط خود را با سازمان‌های مردم نهاد گسترش بدهند و هرچه این ارتباط بیشتر باشد قطعاً اثرگذاری موزه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. امیدوارم براتون خبر   کیارستمی می‌گفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم براتون مفید بوده باشه

 
2023-05-23 11:08:42