کارمندان خوب و حرفه‌ای کجا هستند؟ بهترین روش‌های استخدام فرآیند استخدام و مدیریت منابع انسانی، به دلیل اهمیت بالایی که برای سازمان‌ها دارد، یکی از زمانبرترین و پرهزینه‌ترین فرآیندها است. در بسیاری از موارد، باوجود صرف زمان و هزینه زیاد، شرکت‌ها نمی‌توانند نیروی کار مناسب خود را جذب کنند. یکی از دلایل این موضوع، استفاده […]

کارمندان خوب و حرفه‌ای کجا هستند؟ بهترین روش‌های استخدام

فرآیند استخدام و مدیریت منابع انسانی، به دلیل اهمیت بالایی که برای سازمان‌ها دارد، یکی از زمانبرترین و پرهزینه‌ترین فرآیندها است. در بسیاری از موارد، باوجود صرف زمان و هزینه زیاد، شرکت‌ها نمی‌توانند نیروی کار مناسب خود را جذب کنند. یکی از دلایل این موضوع، استفاده از روش‌های نامناسب است. علاوه بر آن، ثبت آگهی‌های استخدامی مبهم و بدون شفافیت کافی، باعث می‌شود تا شرکت‌ها نتوانند افراد مناسبی را برای فرصت های شغلی موجود جذب کنند. اگر شما هم دغدغه جذب نیروی کار حرفه‌ای را دارید، با این مقاله همراه باشید. در ادامه، بهترین روش‌های جذب و استخدام کارمندان خوب را به همراه نکاتی برای ثبت آگهی استخدام مناسب به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین روش‌های جذب نیروی انسانی

روش‌های مختلفی برای جذب و استخدام کارمندان جدید وجود دارد. در ادامه چند مورد از بهترین روش‌های پیدا کردن افراد مناسب برای فرصت های شغلی موجود در سازمان را بررسی می‌کنیم.

ثبت آگهی در سایت‌های کاریابی

یکی از روش‌های رایج و موثر در جذب نیروی کار مناسب، استفاده از سایت‌های کاریابی معتبر برای ثبت آگهی استخدام است. امروزه اغلب متخصصان برای پیدا کردن موقعیت شغلی مورد نظر خود به سایت‌های کاریابی و استخدام مراجعه می‌کنند. نوشتن شرح شغلی جذاب و کامل در آگهی جذب نیروی کار، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند استخدام است. شما می‌توانید با آماده کردن یک متن آگهی استخدام مناسب، توجه افراد توانمند و متخصصان را جلب کنید. در نوشتن متن آگهی مناسب برای جذب کارمند خوب و متخصص، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • عناوین شغلی را تا حد امکان واضح بیان کنید. هرچه عنوان شغلی شما دقیق‌تر و مشخص‌تر باشد، افراد مرتبط‌تری برای شما رزومه ارسال خواهند کرد.
  • خلاصه‌ای جذاب بنویسید. در ابتدای متن آگهی، یک نمای کلی و جذاب از موقعیت شغلی و شرکت ارائه بدهید که بتواند افراد را برای کار در آن موقعیت شغلی به هیجان بیاورد.
  • موارد ضروری در استخدام را در متن آگهی درج کنید. مسئولیت‌های اصلی، مهارت‌های سخت و نرم و فعالیت‌های روزمره و مهم موقعیت شغلی را در متن آگهی وارد کنید.
  • فرهنگ کاری شرکت خود را برجسته کنید. آشنایی با فرهنگ کاری و محیط سازمان تاثیر زیادی در جلب توجه کارجویان بااستعداد و توانمند دارد.

مراجعه به بانک رزومه

برخی از سایت‌های استخدام و کاریابی این امکان را به شما می‌دهند که در بین رزومه‌های ثبت شده کارجویان جستجو کرده و فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. شما می‌توانید در بانک رزومه، رزومه‌ها را براساس عنوان شغلی، مهارت، شهر محل سکونت، میزان تجربه، سطح تحصیلات و موارد دیگر فیلتر کنید. با این کار می‌توانید بدون نیاز به منتظر ماندن برای دریافت رزومه، مناسب‌ترین متقاضیان را پیدا کرده و برای دعوت به مصاحبه با آن‌ها تماس بگیرید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی ابزاری فوق‌العاده برای ثبت آگهی استخدام و جذب نیرو هستند. شما می‌توانید آگهی‌های شغلی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین و… به اشتراک بگذارید و با کارجویان در تعامل باشید. همچنین، امکان اشتراک گذاری پست توسط کاربران دیگر، باعث می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند آگهی استخدام موقعیت‌های شغلی موجود در کسب و کار شما را مشاهده کرده و شانس جذب افراد مناسب افزایش پیدا خواهد کرد.

شبکه‎‌های اجتماعی این فرصت را به شما می‌دهند تا با به اشتراک گذاری عکس‌ها و ویدئوها از رویدادهای شرکت، محل کار، افراد تیم و هر چیزی که با برند کارفرمایی شما همخوانی دارد، تصویری جذاب از شرکت خود ارائه داده و کارجویان بااستعداد را جذب کنید.

معرفی افراد جدید توسط کارمندان درون سازمان

علاوه بر ثبت آگهی استخدام، می‌توانید از روش معرف برای جذب نیروی جدید به سازمان استفاده کنید. هر فردی که چند سال در یک موقعیت شغلی کار کرده باشد، به احتمال زیاد دوستان و آشنایانی با تخصص مشابه در اطراف خود دارد. شما می‌توانید کارمندان شرکت را از فرصت‌های شغلی موجود مطلع کرده و از آن‌ها بخواهید افراد مناسبی که می‌شناسند را معرفی کنند.  همچنین، مشوق‌هایی مثل ارائه پاداش برای معرفی افراد جدید در نظر بگیرید تا کارمندان را برای معرفی افراد مناسب به سازمان تشویق کنید.

برگزاری دوره‌های آموزشی و کارآموزی

ارائه دوره های آموزشی و کارآموزی راهی عالی برای شناخت نقاط قوت افراد است و می‌تواند به عنوان یک دوره آزمایشی در نظر گرفته شود. در طول دوره کارآموزی، مدیران می‌توانند پتانسیل کارآموزان برای فعالیت در موقعیت‌های شغلی مختلف شرکت را بررسی کرده و به آن‌ها در رشد و توسعه فردی و تقویت مهارت های خود کمک کنند.

برگزاری دوره‌های کارآموزی و ارائه آموزش‌های برنامه ریزی شده، زمینه مناسبی برای شناخت استعدادها و متخصصان آینده سازمان فراهم می‌کند.

شرکت در رویدادهای مرتبط با صنعت

علاوه بر شرکت در نمایشگاه‌های کار، حضور در رویدادهای مرتبط با صنعت نیز فرصتی عالی برای ملاقات با متخصصان با انگیزه و مشتاق شبکه‌سازی و پیشرفت است. به عنوان مثال، اگر به دنبال استخدام یک مهندس نرم افزار هستید، رویدادهای مرتبط با تکنولوژی را پیدا کنید و با افراد مستعد ارتباط برقرار کنید.

استخدام داخلی یا خارجی؛ کدام روش بهتر است؟

استخدام داخلی و به کارگیری استعدادهای موجود در سازمان در موقعیت‌های جدید می‌تواند مزایای زیادی برای سازمان شما داشته باشد. در مقابل، استفاده از روش‌های کاریابی خارج از سازمان و ثبت آگهی استخدام برای جذب نیروهای جدید، می‌تواند به ارتقای سطح تخصصی سازمان شما کمک کند. در نهایت هیچ کدام از روش‌ها بهتر از دیگری نیست. بسته به کسب و کار شما و موقعیت شغلی موجود، هر دو مزایا و معایبی دارند. پس تفاوت این دو روش چیست؟

استخدام داخلی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان شما شود، زیرا دیگر مرحله مصاحبه طولانی و فرآیند جذب نیروی جدید در سازمان وجود ندارد. نکته منفی آن این است که عدم جذب افراد جدید، می‌تواند مانع خلق ایده‌های جدید، نوآوری و تنوع در سازمان شود.

استخدام خارجی ایده‌های جدید، رویکردهای تازه و انرژی مضاعفی به کار تیمی در سازمان تزریق می‌کند. اما این روش یک فرآیند پرهزینه و زمان‌بر است؛ چراکه قبل از تصمیم‌گیری در مورد استخدام، متقاضیان باید مراحل بررسی اولیه، مصاحبه، ارزیابی و تأیید را پشت سر بگذراند.

جمع‌بندی

برای جذب نیروی جدید در یک سازمان، بهتر است تنها به یک روش اکتفا نکنید. روش‌های مناسب زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها افراد متخصص و بااستعداد را به سازمان خود جذب کنید. در این مقاله، چند مورد از بهترین روش‌های استخدام را به شما معرفی کردیم که شامل ثبت آگهی استخدام در سایت‌های کاریابی، مراجعه به بانک رزومه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، روش معرف و شرکت در رویدادهای مرتبط می‌شود.