چین موشک چند بار مصرف می سازد به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری به گزارش هاریکا خبر به نقل از اسپیس، با کمک موشک چند بار مصرف جدید می توان فضانوردان یا محموله باری به ایستگاه فضایی تیان گونگ در مدار زمین فرستاد. همچنین نسخه بزرگتر این موشک نیز به چین امکان […]

چین موشک چند بار مصرف می سازد

به گزارش کانال خبری ایران هاریکا در اخبار فناوری به گزارش هاریکا خبر به نقل از اسپیس، با کمک موشک چند بار مصرف جدید می توان فضانوردان یا محموله باری به ایستگاه فضایی تیان گونگ در مدار زمین فرستاد. همچنین نسخه بزرگتر این موشک نیز به چین امکان می دهد فضانوردان را به ماموریت در ماه و اعماق فضا ارسال کند.
چنین موشکی قادر به حمل فضاپیمای جدید و بزرگتر از «شنژو» است. در حال حاضر سازمان فضایی چین از این فضاپیما در ماموریت های سرنشین دار خود استفاده می کند. قسمت اول این موشک پس از تکمیل پرتاب، موتورهای خود را روشن می کند و به زمین باز می گردد. مکانیسم فعالیت آن نیز مشابه فناوری موشک های فالکون ۹ متعلق به اسپیس ایکس است.
البته مرحله فرود بوستر شامل دستگاه های فرود متصل است. هرچند هنوز مشخص نیست موشک چه زمانی آماده خواهد شد. اما چین اخیرا یک گزارش فضایی منتشر و در آن به ماموریت های کلیدی ۵ سال آینده(۲۰۲۵-۲۰۲۱) اشاره کرده است.
هم اکنون چین ماموریت های سرنشین دار خود را با موشک لانگ مارچ ۲Fانجام می دهد که سوخت آن بسیار سمی، خطرناک و گرانقیمت است.
موشک جدید از سوخت کراسین پالایش شده RP-1 و اکسیژن مایع استفاده می کند. موتورهای استفاده شده در آن قبلا در موشک های لانگ مارچ ۵،۶ ،۷ و ۸ به کار رفته اند. نسل جدید موشک چینی دارای ۲ نسخه است . نسخه ۲ قسمتی آن برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی در مدار زمین و نسخه ۳ قسمتی موچک با دو بوستری کناری برای ماموریت به اعماق فضا به کار می رود.