چگونه باید نسبت به طرح شکایت و پیشگیری از جرم کلاهبرداری اینترنتی اقدام کرد؟ امروزه با گسترش استفاده از رایانه و حضور بیشتر افراد در فضای آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی، حجم جرایم و سوء استفاده‌ های اینترنتی نیز افزایش یافته است. یکی از دلایل عمده این مساله، عدم آگاهی افراد و اعتماد نا به ‌جا به […]

چگونه باید نسبت به طرح شکایت و پیشگیری از جرم کلاهبرداری اینترنتی اقدام کرد؟

امروزه با گسترش استفاده از رایانه و حضور بیشتر افراد در فضای آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی، حجم جرایم و سوء استفاده‌ های اینترنتی نیز افزایش یافته است. یکی از دلایل عمده این مساله، عدم آگاهی افراد و اعتماد نا به ‌جا به افراد غریبه است. در همین راستا ضروری است که همه اشخاص در فضای مجازی و در اینترنت با احتیاط عمل کنند و با شناخت قوانین و افزایش اطلاعات در حوزه دیجیتال، از تحقق جرایمی مانند کلاهبرداری اینترنتی پیشگیری نمایند و یا در صورت وقوع بتوانند به بهترین شکل از بهترین وکیل کلاهبرداری مشورت بگیرند و شکایت خود را پیگیری کنند. به طور کلی هر فعل خلاف قانون که در فضای اینترنت و یا توسط رایانه انجام شود و آسیب مادی یا معنوی ایجاد کند جرم آنلاین خواهد بود. این جرایم ممکن است به شکل مستقیم با رایانه یا تلفن همراه انجام و یکی از رایج ‌ترین جرایم آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی است.

نحوه کلاهبرداری اینترنتی چگونه است؟

نحوه کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری سنتی متفاوت است. بدین صورت که برخلاف کلاهبرداری سنتی که در آن مستقیماً فرد تحت تاثیر قرار گرفته و اغفال می‌شود، در کلاهبرداری اینترنتی مرتکب با استفاده از سیستم های رایانه ای و اینترنتی و ایجاد اختلال در سیستم های پردازش، باعث گمراه سازی شخص شده و وجه یا امتیاز یا منفعتی را از این طریق به دست می‌آورد. به طور مثال در هنگام استفاده از اینترنت، باید دقت کنید که آدرس سایتی که وارد آن می‌شوید، دقیقاً همان آدرس معتبر باشد. مثلاً وقتی برای پرداخت های اینترنتی به درگاه بانکی هدایت می‌شوید، ابتدا و قبل از وارد کردن اطلاعات کارت خود آدرس سایت را چک کنید، زیرا یک نقطه یا حرف هم که جا به جا شود می‌توانند اطلاعات حساب شما را هک کنند و موجودی حسابتان را خالی نمایند، بنابراین با این اقدام از کلاهبرداری خرید اینترنتی جلوگیری می‌کنید.

ثبت شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

اولین کاری که در مواجهه با کلاهبرداری رایانه ای باید انجام داد مراجعه به دادسرای جرائم رایانه ای است. این دادسرا وظیفه رسیدگی به جرایمی که در فضای مجازی و رایانه صورت گرفته را دارد. پس از آن که پرونده تشکیل شد و رسیدگی به جریان افتاد دادسرا برای بررسی بیشتر موضوع، آن را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد. پلیس فتا وظیفه تامین امنیت و مقابله با جرایمی مثل کلاهبرداری های اینترنتی، جعل داده ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه ها، هک و نفوذ به سامانه های رایانه ای و اینترنتی، هرزه نگاری و جرائم اخلاقی و برخی از جرایم سازمان یافته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را دارا است.

روش ‌های مختلف کلاهبرداری‌ اینترنتی

امروزه روش‌های مختلف کلاهبرداری‌ اینترنتی در جهان وجود دارد و کلاهبرداران اینترنتی نیز همواره با تغییر روش‌ های فعالیت در فضای مجازی، عملکرد خود را به روز می‌کنند. این جرائم عبارتند از:

  • جعل اسناد
  • فروشگاه اینترنتی تقلبی
  • اسکیمر
  • سرقت اطلاعات با ویروس ‌ها و آگهی تبلیغات
  • فیشینگ یا درگاه پرداخت اینترنتی جعلی
  • کلاهبرداری نیجریه‌ای
  • برداشت غیرمجاز از حساب با رسید خودپرداز
  • خالی کردن حساب به بهانه قرعه ‌کشی
  • سرقت اطلاعات هویتی همچون ایمیل یا پیامک جعلی
  • سایت ‌های شرط بندی مسابقات

چرا کلاهبرداری از طریق اینترنت انجام می‌گیرد؟

کلاهبرداری اینترنتی بسیار گسترده و پیچیده است و انواع مختلفی دارد و روزانه انواع جدیدی از روش های کلاهبرداری از طریق اینترنت دیده می شود جلوگیری از انجام آن ها بسیار دشوار است. زیرا افراد بسیار به اینترنت دسترسی دارند و هر کس که بتواند مهارتی در استفاده از اینترنت و به ویژه برنامه نویسی های پیشرفته داشته باشد، می‌تواند به نوعی از از آن استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری نماید. علت اصلی این کار این است که انجام آن بسیار راحت تر و ساده تر از کلاهبرداری های حضوری است. همچنین پیدا کردن و بازخواست کردن فرد کلاهبردار از طریق اینترنت بسیار دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

برای طرح شکایت و پیگیری جرم کلاهبرداری اینترنتی چه باید کرد؟

طبق قانون، دادسرای جرائم رایانه‌ای مسئولیت رسیدگی به این جرم را دارد. بنابراین اگر قربانی سوء استفاده کلاهبرداران سایبری هستید با مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای طرح شکایت نمایید. در شهرهایی که این دادسرا وجود ندارد، با مراجعه به دادسرای عمومی نزدیک به بانک مرتبط با حساب خود مراجعه کنید. برای طرح شکایت، کارت ملی، پرینت حساب، رسید واریز پول و سایر مدارک مربوطه مثل پرینت اسکرین شات از صفحه کامپیوتر یا گوشی را همراه ببرید.