چه چیزی عامل رشد شیبا است؟ شیبا اینو، (Shiba Inu) دومین میم‌کوین بزرگ بازار ارزهای دیجیتال پس از دوج‌کوین است. میم‌کوین‌ها اساسا ارزهای دیجیتالی نه‌چندان جدی هستند که پلتفرم آن‌ها ارزش‌افزوده‌ای برای کل صنعت به همراه نمی‌آورد. ایده میم‌کوین‌ها بر اساس شوخی با ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین شکل می‌گیرد. شیبا اینو نیز لوگوی […]

چه چیزی عامل رشد شیبا است؟

شیبا اینو، (Shiba Inu) دومین میم‌کوین بزرگ بازار ارزهای دیجیتال پس از دوج‌کوین است. میم‌کوین‌ها اساسا ارزهای دیجیتالی نه‌چندان جدی هستند که پلتفرم آن‌ها ارزش‌افزوده‌ای برای کل صنعت به همراه نمی‌آورد. ایده میم‌کوین‌ها بر اساس شوخی با ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین شکل می‌گیرد. شیبا اینو نیز لوگوی خود را با الهام از یک نژاد سگ ژاپنی به همین نام و نیز با تقلید از دوج‌کوین ساخته است.

بااین‌حال، عملکرد شیبا از زمان پیدایشش در سال ۲۰۲۱ فراتر از یک میم‌کوین معمولی بوده است. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۸ میلیون درصد رشد داشت و هولدرهای آن هنوز هم باوجود رکورد وحشتناک نیمه اول سال ۲۰۲۲ به آینده آن امیدوار هستند.

چه چیزی باعث رشد شیبا شده است؟ این سؤالی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. با درک منطق رشد این ارز دیجیتال، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری روی آن نیز آسان‌تر خواهد شد.

عرضه به موقع

شیبا اینو در بهترین زمان ممکن به بازار عرضه شد. نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و کل سال ۲۰۲۱ به‌عنوان بهار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال در آن زمان، رشد بسیار خوبی داشتند. از طرف دیگر، شیبا زمانی به بازار آمد که بازار تجربه شیرین بیت کوین را به خود دیده بود؛ اما سرمایه‌گذاران جدید، دیگر فرصت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین را ازدست‌رفته می‌دیدند. شیبا اینو با وعده‌های خود که آن را بیشتر شبیه به یک ارز دیجیتال واقعی می‌کرد برای بسیاری، بیت کوین دوم بود.

از طرف دیگر، قیمت بسیار پایین شیبا، ریسک سرمایه‌گذاری روی آن را پایین می‌آورد؛ حتی با ۱۰۰ دلار می‌شد به یک منبع عظیم از این توکن دست یافت و منتظر نشست تا در سال‌های آینده قیمت آن رشد کند. همه این‌ها تحت سایه امنیت روانی ایجادشده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، سبب شد که بسیاری به این توکن روی بیاورند.

نکته مهم دیگر در انتخاب هوشمندانه زمان عرضه شیبا، استفاده از فرصتی بود که دوج‌کوین پدید آورده بود. در سال ۲۰۲۰، دوج‌کوین نزدیک به هفت سال بود که در بازار حضور داشت، رشد بسیار خوبی را تجربه کرده بود و عملا ایده میم‌کوین را در اذهان جا انداخته بود. حمایت‌های ایلان ماسک از این ارز نیز سبب خوش‌بینی بسیاری به میم‌کوین‌ها شده بود. می‌توان گفت شیبا اینو خود به‌عنوان یک آلت‌کوین برای دوج‌کوین به بازار آمد که خودش نیز آلت‌کوینی برای بیت کوین بود.

مطابق گزارش صفحه خرید شیبا تبدیل یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی، شیبا از رتبه ۴۵ در آگوست ۲۰۲۰ به رتبه ۲۰ در اکتبر ۲۰۲۱ در وب‌سایت coinmarketcap صعود کرد.

توکن سوزی

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد شیبا حتی در زمان حاضر نیز توکن‌سوزی‌های حساب‌شده پلتفرم آن است. سیاست شیبا از ابتدا، حجم عرضه اولیه و در گردش بسیار بالا در کنار قیمت کم بود. با اجرای این استراتژی بود که شیبا توانست نیمی از عرضه اولیه توکن‌هایش معادل ۵۰۰ تریلیون توکن را به ویتالیک بوترین ببخشد. حرکتی به‌ظاهر تبلیغاتی که حتی باوجود تصمیم بوترین به سوزاندن نود درصد توکن‌ها و بخشیدن ۱۰ درصد بقیه به یک بنیاد مبارزه با کرونا در هند، به نفع شیبا تمام شد.

توکن‌سوزی فرآیندی است که توکن‌های در گردش به کیف پول‌های مرده منتقل می‌شوند که دیگر هیچ‌گاه در دسترس نیستند. با از دسترس خارج شدن این حجم از توکن‌ها، ارزش توکن‌های باقی‌مانده بیشتر شد.

در حال حاضر (خرداد ۱۴۰۱) نیز شیبا در حال توکن‌سوزی است. درواقع در طول بحران آوریل و می ۲۰۲۲، تیم توسعه شیبا نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، بیشتر برای نجات ارزشان تلاش کرده است. یکی از آخرین اقدامات آن‌ها، راه‌اندازی یک پلتفرم برای توکن‌سوزی بوده است. از اواخر ماه آوریل که این پلتفرم راه‌اندازی شده تا زمان نگارش این مطلب، صدها میلیون توکن شیبا سوزانده شده‌اند. شیبا در ازای این کار به کاربران خود پاداش می‌دهد. ده‌ها نهنگ عظیم شیبا از این طرح استقبال کرده‌اند.

دلیل موفقیت توکن سوزی

شاید سؤال شما این باشد که چرا کاربرانی که ارزی را در اختیار دارند باید در توکن‌سوزی شرکت کنند؟ در اینجا نیز باید گفت که شیبا، زمان بسیار مناسبی را برای توکن‌سوزی انتخاب کرده است. درست زمانی که ارزش این دارایی هم‌زمان با ارزش تمامی ارزهای دیجیتال در حال کاهش است برای هولدرهای آن به‌صرفه‌تر است که از محل توکن‌سوزی جوایزی به دست بیاورند.
بااین‌حال ممکن است با به وجود آمدن امیدهای بیشتر در خصوص رشد این ارز در ماه‌های آینده برای کاربران به‌صرفه‌تر باشد که توکن‌های خود را نگه دارند و به‌این‌ترتیب، روند توکن‌سوزی کند یا شاید حتی متوقف شود. بااین‌حال بازهم شیبا توانسته است از شرایط بحرانی برای افزایش ارزش خود در طولانی‌مدت استفاده کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، تأثیر توکن‌سوزی نه کوتاه‌مدت بلکه بلندمدت است.

لیست شدن در صرافی های معتبر

هرچه یک دارایی در صرافی‌های معتبرتری لیست شود، ارزش و اعتبار آن بیشتر شده و امیدها نسبت به رشد آن در آینده افزایش خواهد یافت. شیبا و دوج‌کوین از معدود میم‌کوین‌هایی هستند که در صرافی معتبری مانند بایننس، کوین‌بیس، کراکن، OKX وغیره لیست شده‌اند. پس از هر بار که یکی از این صرافی‌ها حمایت خود را از شیبا اعلام کرد قیمت این ارز افزایش یافت.

به‌منظور خرید شیبا باید بدانید که کدام صرافی ارز دیجیتال معتبر است؟ بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی، کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند. به همین دلیل بهتر است با پرهیز از خطر، یک صرافی ایرانی معتبر را برای این کار انتخاب کنید.

ویژگی های منحصربه فرد شیبا

مجموعه‌ای از ویژگی‌ها هستند که شیبا را منحصربه‌فرد کرده و درواقع آن را از یک میم‌کوین صرف متمایز می‌کنند. اولین آن‌ها، هنرمحور یا بهتر بگوییم، NFT محور بودن پلتفرم شیبا است. شیبا توکن‌های NFT خود را در بازارهای خودش یا بازارهای ثانویه به فروش می‌رساند و بخشی از عواید آن را با کمک کمپینی به نام Amazon Smile به نجات سگ‌های شیبا اختصاص می‌دهد.

دیگر ویژگی مثبت شیبا، غیرمتمرکز بودن آن است. ریوشی (Ryoshi) مدیر بنیاد شیبا می‌گوید که هدفش ایجاد یک سازوکار غیرمتمرکز در دل این سازمان است. غیرمتمرکزتر شدن شیبا، سبب کاربردی‌تر شدن آن در ماه‌های اخیر شده است. به‌طوری‌که قراردادهای متعددی با برخی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های رزرو رستوران، هتل و بلیط سفر امضا کرده است. همچنین گمان می‌رود شیبا در حال مذاکره با ردبول (Redbull) تولیدکننده جهانی نوشابه‌های انرژی‌زا باشد.

از دیگر ویژگی‌های شیبا که آن را منحصربه‌فرد و کارشناسان را نسبت به رشد آن خوش‌بین‌تر کرده است، موارد زیر هستند:

  • مستقل شدن از اتریوم با راه‌اندازی بلاک چین شیباریوم و پلتفرم‌هایی مانند Shibaswap به‌عنوان یک پلتفرم DEX
  • برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی متاورس shibaverse
  • ارزش بازار بسیار زیاد با توجه حجم بالای توکن‌های در گردش
  • تیم توسعه قوی و هدفمند
  • جذب بالای نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران خرد به‌صورت هم‌زمان
  • جذب نهنگ‌های مولتی‌میلیاردی مشترک با اتریوم و سایر ارزهای معتبر

سخن آخر

شیبا یکی از ارزهای درخشان صنعت کریپتو بوده است. این ارز، با وجود ماهیت میم‌کوینش در رده شانزدهم ارزهای دیجیتال در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ قرار داشته و با توجه به توکن‌سوزی‌های به‌موقع، فرصت‌های همکاری متعدد برای تعامل با دنیای واقعی، تیم توسعه قوی، تنظیم حجم عرضه و قیمت هوشمندانه و برنامه‌های آینده‌اش، امید می‌رود رشد خوبی در آینده نزدیک داشته باشد.

شیبا در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۰٫۰۰۰۰۱۰۹۲ دلار معامله‌شده و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت به نزدیک ۴۲۳ میلیون دلار رسیده است. ارزش بازار این توکن نیز نزدیک به ۶ میلیارد دلار است.