چقدر امکان دارد که جواب تست PCR منفی کاذب شود؟ آیا علائم کرونا ویروس را در خود مشاهده می‌کنید اما برای انجام تست کرونا مردد هستید؟ آیا درباره معتبر بودن پاسخ تست PCR در منزل چندان مطمئن نیستید؟ بنظر شما چقدر این احتمال وجود دارد که پاسخ تست کرونا در منزل یا آزمایشگاه کاذب باشد؟ […]

چقدر امکان دارد که جواب تست PCR منفی کاذب شود؟

آیا علائم کرونا ویروس را در خود مشاهده می‌کنید اما برای انجام تست کرونا مردد هستید؟ آیا درباره معتبر بودن پاسخ تست PCR در منزل چندان مطمئن نیستید؟ بنظر شما چقدر این احتمال وجود دارد که پاسخ تست کرونا در منزل یا آزمایشگاه کاذب باشد؟ بطور کلی این تردید در بسیاری از افراد وجود دارد که شاید پاسخ تست کرونا آن‌ها کاذب باشد.

برخی بر این باورند که تست کرونا یا تست PCR در منزل نمی‌تواند چندان قابل اعتماد باشد و از این رو همچنان نسبت به انجام تست کرونا در منزل جبهه می‌گیرند. این سوال پیش می‌آید که آیا ممکن است پاسخ تست کرونا مثبت یا منفی کاذب باشد؟ محققین بطور کلی درباره پاسخ حاصل از تست کرونا مطالعاتی دادند و به نتایجی هم رسیده‌اند.

اگر امروز باید تست کووید ۱۹ انجام دهید، توصیه می‌کنیم از منزل خارج نشوید و از خدمات تست کرونا در منزل استفاده کنید. مجموعه‌های تخصصی همچون هومکا خدمات تست کرونا در منزل را به شما ارائه می‌کنند.

در چه صورت تست کرونا کاذب خواهد بود؟

در مواردی فرد با وجود اینکه مبتلا به کروناست، اما تست کرونا او عدم ابتلایش را تایید می‌کند و گاهی نیز فرد پس از تست PCR در منزل پاسخ مثبت دریافت می‌کند، در حالی که مبتلا به ویروس نیست. مورد دوم معمولاً در افرادی که تست آنتی بادی انجام می‌دهند مشاهده می‌شود، که این به معنای مبتلا بودن و ناقل بودن فرد نیست.

در صورتی که تست کرونا آنتی بادی مثبت باشد، فرد مبتلا و ناقل نیست. این پاسخ تست تنها نشان می‌دهد که فرد قبلاً دچار کرونا ویروس شده، درمان شده و حالا آنتی بادی‌های ویروس در خون او وجود دارد. بهتر است برای اینکه دقیقاً متوجه شوید چه میزان ممکن است پاسخ تست کرونا کاذب باشد، انواع تست کرونا را بشناسید. تست PCR در منزل تنها یکی از انواع روش‌های تشخیص و تست کرونا در منزل است که با آن آشنا خواهید شد.

 

انواع تست کرونا

احتمالاً اگر از دیگران درباره بهترین تست کرونا سوال کنید، برحسب تجربه خود یا اطرافیانشان تست PCR در منزل یا آزمایشگاه را توصیه می‌کنند، اما قبل از اینکه تست کرونا در منزل یا آزمایشگاه را انجام دهید باید بدانید که پاسخ کدام یک قابل اعتمادتر و معتبرتر است! پیش از معرفی انواع تست کرونا باید بگوییم که تمام آزمایشات می‌توانند درصدی خطا داشته باشند، اما ما سعی می‌کنیم بهترین و دقیق‌ترین آن‌ها را انتخاب کنیم.

 

تست کرونا PCR

دقیق‌ترین و پرتکرارترین تست کرونا که هم‌اکنون در سطح جهانی انجام می‌گیرد، تست PCR است. در ابتدای شیوع بیماری کرونا ویروس انجام تست PCR در منزل امکان پذیر نبود، چراکه کیت‌های تشخیصی این ویروس تنها در مجموعه‌های تشخیصی بخصوصی وجود داشت، اما امروز انجام تست کرونا در منزل امکان‌پذیر است و شما می‌توانید تست PCR را در منزل انجام دهید.

تست PCR به روش نمونه‌گیری از مخاط بینی و انتهای حلق انجام می‌گیرد. در این روش تکنسین آزمایشگاه بوسیله اپیکاتور یا سواب بینی و گلو مقداری از مخاط را برداشته، به ظرف مخصوص نمونه منتقل کرده و سپس بلافاصله به آزمایشگاه انتقال می‌دهد. پاسخ است تست کرونا اگر در مراکز آزمایشگاهی انجام بگیرد، ظرف چند روز آماده می‌شود.

حال اگر فرد ظرف مدت زمان کوتاهتری نیاز به جواب تست داشته باشد، توصیه می‌شود از خدمات تست PCR در منزل استفاده کند. تست کرونا در منزل این مزیت را دارد که شما در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ تست را دریافت می‌کنید. پاسخ تست PCR بصورت مثبت و منفی اعلام می‌شود. در صورتی که جواب تست کرونا مثبت باشد به این معناست که فرد مبتلا به کرونا ویروس است. اما اگر پاسخ تست PCR در منزل منفی باشد، فرد سلامت است و مبتلا و ناقل بیماری نیست.

 

احتمال کاذب شدن پاسخ تست PCR

ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ممکن است تست کرونا در منزل منفی باشد، اما فرد مبتلا و ناقل کرونا ویروس باشد؟ در وهله اول باید بگوییم که تست کرونا یا تست PCR در منزل بالاترین دقت تشخیص را از میان دیگر تست‌های تشخیص کرونا دارد. اما اگر پاسخ تست کرونا در منزل منفی باشد و در مقابل فرد مبتلا به این معناست که یکی از موارد زیر رخ داده است:

  • فرد پس از انجام تست کرونا تا زمان دریافت پاسخ تست در منزل نمانده و قرنطینه را رعایت نکرده است.
  • نمونه‌گیری به درستی انجام نگرفته و در انتقال نمونه پروتکل‌های لازم رعایت نشده است.
  • فرد پس از انجام تست با یکی از اعضای خانواده که مبتلا به کرونا ویروس بوده در تماس بود.
  • پس از انجام تست فرد در تماس با سطح آلوده به ویروس کووید ۱۹ قرار گرفته است.

 

تست آنتی ژن

آزمایش آنتی ژن دومین تست کرونا است که از طرف سازمان جهانی بهداشت نیز مورد تایید است. این تست شبیه به تست PCR در منزل است. این تست نیز یکی از انواع تست کرونا در منزل محسوب می‌شود و امکان انجام آن در منزل وجود دارد. شباهت تست آنتی ژن با تست PCR این است که به روش نمونه‌گیری از مخاط بینی و گلو انجام می‌گیرد. در این روش نیز مامور آزمایشگاه از سواپ استریل جهت برداشتن نمونه از مخاط بینی و گلو استفاده می‌کند.

این تست کرونا توانایی تشخیص پروتئینی که قسمتی از ویروس کووید ۱۹ است را دارد. نتیجه این تست کرونا سریعتر از تست PCR در منزل انجام می‌گیرد. اگر بخواهید تست کرونا در منزل شما مقرون بصرفه‌تر باشد، تست آنتی ژن نسبت به تست PCR هزینه کمتری خواهد داشت. این تست را می‌توانید مجدداً در صورت نیاز و تجویز پزشک انجام دهید.

 

معایب و احتمال کاذب بودن پاسخ تست آنتی ژن

اگر قصد انجام تست کرونا داشته باشید، بجای تست آنتی ژن انجام تست PCR در منزل را توصیه می‌کنیم. این تست کرونا در منزل به دلیل دقت پایین‌تر نسبت به تست PCR چندان توصیه نمی‌شود. ضمناً این تست در دو حالت آزمایش ایدآلی نخواهد بود.

  • ممکن است فرد در حال گذراندن دوره نهفتگی کرونا باشد و عفوفت به حدی که در تست آنتی ژن مشخص شود نرسیده باشد. در اینصورت نتیجه تست آنتی ژن منفی کاذب خواهد بود و لازم است که مجدداً تست تکرار شود.
  • اگر تست کرونا آنتی مثبت باشد، باز هم نمی‌توانید خیلی به آن اتکا کنید و لازم است تست PCR در منزل را نیز انجام دهید. در این حالت هزینه انجام تست کرونا در منزل افزایش پیدا می‌کند.

 

هومکا و انجام تست کرونا در منزل

اگر قصد انجام تست کرونا دارید و یا اینکه تمایل دارید تست PCR در منزل انجام بگیرد، توصیه می‌شود از خدمات تست کرونا در منزل هومکا استفاده کنید. مجموعه هومکا خدمات تست کرونا را در شهرهایی چون تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان، رشت، تبریز، کرج، شیراز و مشهد نیز ارائه می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و رزرو نوبت تست کرونا در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱67371 تماس بگیرید یا اینکه از طریق وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir اقدام کنید.