چرا به مرکز مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟ یکی از مسائل طبیعی که در زندگی همه انسان‌ها رخ خواهد داد، فراز و نشیب هایی است که یک شخص در زندگی با آن مواجه می‌شود. از مشکلات خانوادگی گرفته تا مشکلات تحصیلی و شغلی و… و عواقب ناشی از آن مشکلات، زندگی ما را مختل خواهد کرد. […]

چرا به مرکز مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

یکی از مسائل طبیعی که در زندگی همه انسان‌ها رخ خواهد داد، فراز و نشیب هایی است که یک شخص در زندگی با آن مواجه می‌شود. از مشکلات خانوادگی گرفته تا مشکلات تحصیلی و شغلی و… و عواقب ناشی از آن مشکلات، زندگی ما را مختل خواهد کرد. در مواقعی که ما با فراز و نشیب های زندگی مواجه می شویم شناخت یک مرکز مشاوره روانشناسی مناسب می تواند کار ما را آسان تر کند. چراکه با مراجعه به آن و معرفی به درمانگران مختلف با تخصص های مختلف، روند مشاوره روانشناسی را به شکل بهینه تری پیش گرفته و گامی موثر برای حل مشکلات مان بر می‌داریم.

 

طبیعتاً تنها از روی اسم یک مرکز مشاوره روانشناسی نمی توان تشخیص داد که آن مرکز مشاوره برای ما مناسب است و کیفیت خدمات مطلوبی دارد یا خیر. در این مطلب به فاکتورهای مهمی که مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی خوب روی آن تأثیرگذاز است می پردازیم.

یک مرکز مشاوره روانشناسی به چه مواردی در ما کمک می‌کند؟

مرکز مشاوره روانشناسی از آنجایی که متشکل از روانشناسانی با تخصص‌های مختلف است، در موارد مختلفی از مسائل عاطفی و ذهنی و روانی می‌تواند برای ما مفید باشد.

کاهش استرس:

در بعضی مواقع، تجربه‌های جدید می‌تواند برای ما استرس زا باشد. به طور مثال آشنایی با یک فرد جدید و یا رفتن به جلسه کاری خیلی مهم می‌تواند برای ما استرس زا و اضطراب آور باشد. استرس در اندازه معمولی خود طبیعی است، اما اگرفرد به طور شدیدی دچار اضطراب و استرس باشد، به طوری که نتواند آن را کنترل کند، این اضطراب و استرس تمام ابعاد مختلف زندگی وی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در این شرایط مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی خوب به ما کمک می کند که با کمک مشاوران متخصص، راه رهایی از اضطراب و استرس را بیابیم.

مشاوره ازدواج:

ازدواج یکی از بزرگترین تصمیماتی است که هر فرد در زندگی خود می گیرد. انتخاب شریک زندگی که در زندگی با ما هم گام باشد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است افراد در ارتباط با ازدواج با یک شخص مردد باشند و یا نیاز به راهنمایی داشته باشند. در این صورت مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود.

با پیش گرفتن جلسات مشاوره زوجین می‌توان در خصوص یک ازدواج بهتر تصمیم گیری کرد. همچنین مشاوره روانشناسی زوجین به ما کمک می‌کند که به درک بهتری از زندگی زناشویی و رابطه عاطفی برسیم.

مشاوره طلاق:

طلاق در واقع نقطه مقابل ازدواج است. همانطور که ازدواج پر از حس خوب و شیرین است، در طلاق، تجربه بسیار تلخی را خواهیم داشت. طلاق تصمیم مهمی است و خودسرانه نمی توان آن تصمیم را اتخاذ نمود. در چنین شرایطی زوجین بهتر است در یک مرکز مشاوره روانشناسی برای مشاوره طلاق مراجعه کنند و از مشاورین روانشناس در خصوص طلا کمک بگیرند.

درمان فوبیا:

فوبیا نام پزشکی ترس بسیار شدید از عوامل مختلف است. مثل ترس از تاریکی، ترس از حیوانات ،ترس از فضای بسته و … . در چنین شرایطی شخص بهتر است برای درمان فوبیا های خود به روانپزشک مراجعه کند. به خاطر همین حضور یک روانپزشک در یک مرکز مشاوره روانشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که درمان بعضی از مشکلات، تماماً به حوزه روانپزشکی برمیگردد.

درمان اختلالات روانی:

برخی از مواردی که به یک مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه می‌کنند، دارای مشکلات حادتری هستند و این مشکلات رفته‌رفته به اختلالات روانی تبدیل شدند، حضور متخصصان روانشناس متخصص در یک مرکز مشاوره روانشناسی می تواند به این افراد کمک کنند و آنها طی جلسات متعدد می توانند گامی موثر برای درمان اختلالات روانی خود بردارند.

چنانچه در حین درمان شخص نیاز به دارو درمانی داشته باشد، می‌تواند همزمان با جلسات روان درمانی و مشاوره روانشناسی، به روانپزشکی که در مرکز مشاوره روانشناسی حضور دارد مراجعه کند.

دلایلی که افراد از مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی اجتناب می‌کنند

متأسفانه عموم مردم ازکاربرد‌های ویژه مشاوره روانشناسی در زندگی باخبر نیستند و فکر می‌کنند کسی که به روانشناس مراجعه می‌کند حتماً دیوانه است! درصورتی که چنین نیست. مشاوره روانشناسی در هر مرحله از زندگی باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود. گاهی حتی سلامت روانی از سلامت جسمی مهم تر است! چرا که عدم سلامت روانی می‌تواند باعث بروز بیماری در انسان شود. طبیعتاً مشاوره روانشناسی می‌تواند زندگی کردن با خانواده، همسر و اجتماع را به مراتب برای ما آسان تر کند.

بهترین مرکز های مشاوره روانشناسی کدامند؟

برای شروع جلسات مشاوره روانشناسی، قطعاً بهتر است به سراغ مراکز مشاوره روانشناسی برتر برویم. شاید بتوان گفت که بهترین مرکز مشاوره روانشناسی، مرکز مشاوره روانشناسی سلامت است. مرکز مشاوره روانشناسی سلامت به عنوان بهترین مرکز روانشناختی در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از سمت سازمان بهزیستی کشور شناخته شد.

از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی سلامت می‌توان به مشاوره خانواده، مشاوره کودک – نوجوان – مشاوره فردی، روانپزشکی، تست های هوش – شخصیت – غربالگری، مددکاری و برگزاری جلسات گروهی برای کلیه سنین و… اشاره کرد. از دیگر مراکز مشاوره روانشناسی خوب کشور، می‌توان به مرکز مشاوره روانشناسی انتخاب نو اشاره کرد. این مرکز مشاوره به ارائه بسیاری از خدمات روانشناختی از جمله مشاوره خانواده، مشاوره فردی، مشاوره ازدواج، زوج درمانی و… می‌پردازد.