چاپ مقاله در نشریات خارجی تا ۵ سال آینده پولی می شود به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  چاپ مقاله در نشریات خارجی تا ۵ سال آینده پولی می شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا، پیمان صالحی امروز امروز (پنج‌شنبه) در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که […]

چاپ مقاله در نشریات خارجی تا ۵ سال آینده پولی می شود

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  چاپ مقاله در نشریات خارجی تا ۵ سال آینده پولی می شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا، پیمان صالحی امروز امروز (پنج‌شنبه) در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به بودجه‌های بخش پژوهش و فناوری کشورهای مختلف، سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی در کشور سنگاپور را ۱.۹ درصد، در رژیم صهیونیستی ۵.۴ درصد، در عربستان سعودی ۵۲ صدم درصد، در آلمان ۳.۱۴ و در ژاپن ۳.۲۶ دانست.
وی ادامه داد: این در حالی است که ایران ۵۹ صدم درصد و کمتر از نیم درصد از کل ناخالص داخلی را به امر تحقیق و توسعه اختصاص داده است.
صالحی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی، شیب صعودی افزایش سهم تحقیق و توسعه موجب افزایش فناوری شده است، اظهار کرد: در سال گذشته میلادی، ۵۳ میلیارد دلار به دانشگاه هاروارد و ۳۷ میلیارد دلار به دانشگاه استنفورد کمک مالی شده است و در حالی که بحث وقف در سنت و تاریخ ما ریشه‌دار است‌، هنوز کمک‌های مالی به دانشگاه‌ها و بخش پژوهش و فناوری خیلی جدی نیست.
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه در فصل تدوین و تصویب بودجه هستیم بر ضرورت تدوین دقیق‌تر منابع مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری تاکید کرد.
وی به رتبه علمی ایران اشاره کرد و ادامه داد: رتبه علمی ایران بر اساس تعداد مقالاتی که از ایران در اسکوپوس سال ۱۹۹۶ نمایه شده، رتبه ایران ۵۶ بوده است، اما در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم.
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به تعداد مقالات ایران در سال ۱۹۹۶، گفت: تعداد مقالات ایران در این سال ۸۴۱ مقاله نمایه شده در اسکوپوس بوده که با یک رشد خوب به ۷۷ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ میلادی رسیده است.
وی با اشاره به اهمیت این دستاوردها، یادآور شد: به اندازه بودجه پژوهش یک کشور در حال توسعه، در وزارت علوم سرمایه‌گذاری شده تا به این دستاوردها از جهت رتبه‌های علمی رسیدیم و این شاهکار پژوهشگران است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های برتر جهانی را دانشگاه‌هایی دانست که در زمینه بین‌المللی سرمایه‌گذاری و تبادل استاد و دانشجو فعال هستند و ادامه داد: ۳۵ درصد از ۷۷ هزار مقاله چاپ شده ایران در سطح بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ با همکاری همکاران خارجی و بین‌المللی بوده است.
وی با اشاره به اقدام برخی ناشران بزرگ دنیا برای پولی و دسترسی باز کردن نشریات در سال ۲۰۲۲، گفت: این اقدام به دلیل همه‌گیری کرونا فعلا عقب افتاد، ولی تا ۳ یا ۵ سال دیگر به ازای چاپ هر مقاله نویسنده باید پول بدهد.
معاون پژوهشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: اگر منابع مالی چاپ مقالات را در نشریات جهان تامین نکنیم، تا ۵ سال دیگر نمی‌توانیم مقاله چاپ کنیم.
صالحی با تاکید بر اهمیت ثبت اختراع، گفت: هدف از ثبت اختراع باید رسیدن به فناوری باشد.
صالحی با اشاره به اهمیت گسترش زبان فارسی در عرصه بین‌المللی، ادامه داد: بهترین راه برای گسترش زبان فارسی، بین‌المللی کردن نشریات ایرانی است و مقام رهبری نیز بر آن تاکید دارند، به همین دلیل سیاست ما نمایه‌سازی نشریات فارسی است‌.
وی اضافه کرد: برای این هدف نشریات را در پایگاه دوآج/doaj نمایه کردیم. زبان فارسی در ۸۰ زبان موجود در این سایت زبان یازدهم است. همچنین قصد داریم نشریات فارسی بیشتری را در اسکوپوس و وب آو ساینس نمایه کنیم‌.
رئیس ستاد هفته پژوهش‌ و فناوری در مورد نمایه شدن نشریات نیز گفت: تا سال گذشته ۱۰۱ مجله ایرانی در اسکوپوس نمایه شده بود. در سال گذشته ۲۰ مجله نمایه شده که از این تعداد دو مجله فارسی است و این موجب تقویت جایگاه زبان فارسی در نمایه هم می‌شود.
معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اهمیت شرکت در فرصت مطالعات داخل، گفت: مقام معظم رهبری هم از این طرح حمایت کردند، در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۹۱ عضو هیات علمی از این طرح استقبال کردند.
وی در مورد آمار قراردادهای ارتباط با صنعت نیز، گفت: مجموع مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت در سال جاری به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است که البته باید افزایش یابد.
صالحی با اشاره به ماده ۱۱ قانون جهش دانش‌بنیان گفت: با کمک این ماده می‌توان ارتباط با صنعت و جامعه را قوت بخشید.
وی با تاکید بر اهمیت رؤیت پذیری دستاوردهای پژوهشگران و فناوران نیز گفت: هر کاری در زمینه فناوری انجام می‌شود، باید به اطلاع عموم برسد و رؤیت‌پذیر شود. امروز حدود ۲۵ سایت وجود دارد که حتی اگر یک مقاله چاپ می‌شود، نویسنده می‌تواند گزارشی از آن در سایت‌ها بدهد.
صالحی گفت: ما در رؤیت‌پذیری به شدت مشکل داریم، به زودی کارگاه‌های آموزشی در این زمینه در وزارت علوم برگزار می‌شود.
رئیس ستاد ملی هفته پژوهش‌ و فناوری در مورد انتخاب برترین پژوهشگران و فناوران نیز گفت: آیین‌نامه‌ای برای تجلیل از این پژوهشگران و فناوران داریم که امسال روزآمد شد، ۲۸۵ نفر از مجموعه‌های آموزشی عالی و از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های اجرایی معرفی و طی فرِایند داوری افراد برگزیده معرفی شدند.
صالحی تصریح کرد: همچنین امسال برترین فناوران، استانداران حامی پژوهش و فناوری، انجمن‌های علمی و نشریات برگزیده نیز مشخص و معرفی شدند. امیدوارم براتون خبر   چاپ مقاله در نشریات خارجی تا ۵ سال آینده پولی می شود براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-16 12:05:11