پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم رئیس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معارفه سرپرست جدید این […]

پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم رئیس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معارفه سرپرست جدید این پژوهشگاه گفت: دیدگاه وزارت علوم نسبت به پژوهشگاه ها نگاه هدایتگری است. بر این اساس انتظار داریم هر پژوهشگاهی با توجه به اولویت کاری مرجعیت علمی داشته باشد و اقداماتی را اجرایی کند تا بزرگ بماند.
پژوهشگاه ها باید پروژه ها را به صورت خرد به هم صنفان خود ارائه دهند
وی ادامه داد: در این راستا پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند، پروژه هایی را بپذیرند و با ریز کردن این پروژه ها آنها را به محققان همسان خود در سایر دانشگاه ها ارائه دهند. از سوی دیگر هر عضو هیات علمی پژوهشگاه ها با ۵ تا ۱۰ استاد دانشگاه یا دانشجوی دکتری و پسادکتری ارتباط داشته باشد.
وزیر علوم با بیان اینکه هر رئیس پژوهشگاه و دانشگاهی برای مجموعه خود هدفی داشته باشد، گفت: برای نمونه رئیس جدید دانشگاه خواجه نصیر آرزو دارد برای ۱۹ دانشکده پراکنده این دانشگاه در سطح تهران زمین واحدی برای مجتمع کردن این دانشکده ها تدارک ببیند که اقداماتی را برای مجتمع کردن این دانشگاه شروع کرده ایم.
زلفی‌گل با اشاره به اهمیت پژوهشگاه زلزله تاکید کرد: انتظار داریم این پژوهشگاه کارکردهای تحقیقاتی خود را عمومی کند تا مردم متوجه شوند این حوزه علمی و تحقیقاتی چه خدماتی را می تواند به آنها ارائه دهد.
وی یکی از فاکتورهای مهم برای دانشمندان را شاگردپروری و فناورپروری اعلام و خاطرنشان کرد: این امر نیاز به برنامه ریزی دارد.
تغییر اقلیم در همه حوزه ها روی داده است
وزیر علوم یکی از مشکلات مهم کشور را تغییر اقلیم نام برد و یادآور شد علاوه بر تغییر اقلیم زیست محیطی تغییر اقلیم فرهنگی داریم که نشانه های آن وجود و گسترش فضای مجازی و دید مردم در زندگی است.
وی به تغییر اقلیم در محیط آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: ما توزیع متوازن استعداد ها را نداریم به گونه ای که مدال اور المپیاد ریاضی در رشته دیگری تحصیل می کند یا دانش آموز به رشته خاصی علاقه دارد؛ ولی به دلیل آینده شغلی در رشته ای تحصیل می کند که دراین توانمندی کم‌تری دارد.
زلفی گل تاکید کرد: اما اگر کسی که در المپیاد شیمی، ریاضی و فیزیک برگزیده شده در همان رشته ادامه تحصیل دهد علاوه بر اینکه ممکن است مدال نوبل کسب کند، می تواند مرزهای علم را تغییر دهد.
وزیر علوم تاکید کرد: باید برای هر دانش آموخته ای امکان شغلی مناسبی ایجاد شود، اما اکنون به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی رشته ها را داریم.
زنگ خطر در مورد تعداد کم داوطلبان رشته ریاضی
وی با اشاره به توزیع داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: در حالیکه تعداد داوطلبان رشته تجربی ۵۰۰ هزار نفر است در رشته ریاضی ۱۵۰ هزار نفر و این زنگ خطر است. باید برای آن فکری کنیم.
زلفی گل از پژوهشگاه زلزله خواست که با برگزاری تورهای علمی برای دانش آموزان مدارس تیزهوشان آنها را با این حوزه آشنا کند تا در آینده دانشمندان برجسته ای در این رشته داشته باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از بخش‌های مختلف این پژوهشگاه بازدید کرد و از نزدیک در جریان امور مختلف این پژوهشگاه قرار گرفت.
پژوهشگاه زلزله‌شناسی یکی از بهترین مصادیق صاحب کرسی بین‌المللی در بحث دیپلماسی علمی است
در ادامه دکتر پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشکر و قدردانی از زحمات رئیس قبلی این پژوهشگاه بر لزوم تلاش برای تقویت وحدت و افزایش سرمایه‌های ملّی نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد.
معاون پژوهشی وزارت عتف؛ دو وظیفه اصلی پژوهشگاه‌ها را دیپلماسی علم و فنّاوری و یافتن جایگاه مرجعیت علمی دانست که موجبات ارتباط با نهادهای بین‌المللی و همچنین جذب سرمایه‌های مورد نیاز را فراهم می‌سازد و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله را به عنوان یکی از بهترین مصادیق صاحب کرسی در سطح بین‌المللی، معرفی کرد.
وی همچنین جذب پژوهشگران پسا دکتری در پژوهشگاه‌ها را از سیاست‌های در دست تدوین در مجموعه وزارت علوم اعلام کرد.
در پایان این مراسم از خدمات دکتر محمدکاظم جعفری رئیس پیشین پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله قدردانی و دکتر محمدحسن بازیار، به عنوان سرپرست جدید این پژوهشگاه معرفی شد. امیدوارم براتون خبر   پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند براتون مفید بوده باشه

 
2022-06-30 13:08:03