اقدامات وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود اقدامات وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد. بالاخره پس از چهار ماه اولین نشست خبری خود برگزار کرد . این جلسه وزیر ارتباطات طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر اینترنت پرسرعت را ارائه کرد. در […]

اقدامات وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود اقدامات وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد.

بالاخره پس از چهار ماه اولین نشست خبری خود برگزار کرد . این جلسه وزیر ارتباطات طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر اینترنت پرسرعت را ارائه کرد. در این دیدار عیسی زارع پور با اشاره به نقش توسعه فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مردم به بیان خواسته های وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات پرداخت.

اقدامات وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات

به گفته زارع پور، فناوری اطلاعات امروزه همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده و به مفهومی اجتماعی تبدیل شده است که در تمامی ابعاد زندگی نفوذ کرده است. وی تاکید کرد: نقش این فناوری در دوران شیوع کرونا بیشتر نمایان شد و متخصصان توانستند با تبدیل تهدید کرونا به فرصت در مدت زمان کوتاهی گام‌های بلندی بردارند. وزیر ارتباطات تاکید کرد: در چنین شرایطی قطعا باید راه روشنی برای استفاده از فرصت های این فناوری داشته باشیم.

زارع پور تاکید کرد: دیدگاه دولت سیزدهم این است که فناوری یک فرصت است و باید از آن حداکثر استفاده را کرد تا کارایی و اثربخشی دولت در حل مشکلات و اثربخشی بیشتر اقدامات انجام شود. او اضافه کرد:

طبیعی است که این فناوری مثل هر فناوری دیگری تهدیداتی دارد. برای مثال در هفته گذشته مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به کنگره امریکا فرا خوانده شد تا درمورد اثرات و تبعات پلتفرم خود روی کودکان و نوجوانان توضیح دهد و از وی خواسته شد که در این حوزه تدبیری صورت دهند. میخواهم بگویم که این فناوری بیش از تهدیداتش، فرصت‌ساز است و باید از این فرصت برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

زارع‌پور: ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم راه‌اندازی خواهد شد

راه تحقق شبکه ملی اطلاعات به‌گفته وزیر، تحقق این موضوع مهم نیازمند توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است و وزارت ارتباطات در دوره جدید تمرکز خود را برای تحقق آن گذاشته است. او می‌گوید درواقع وزارت ارتباطات قصد دارد با تحقق شبکه ملی اطلاعات، اتفاقی را که در تعداد زیادی از کشورای پیشرفته دنیا افتاده و باعث شده بهره‌گیری‌ آن‌ها از ابزار تمدن‌ساز فناوری اطلاعات بیشتر و در عین حال تهدیداتش کمتر باشد، جامه عمل بپوشاند.

عیسی زارع‌پور درادامه به مفهوم شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد که به‌گفته او، دو بال اساسی دارد: شبکه پرسرعت در اطراف و اکناف کشور و خدمات. وی درمورد توسعه اینترنت ثابت گفت پروژه فیبر نوری تا منازل در دستورکار قرار گرفته و مقرر شده که در مدت باقی‌مانده از دولت، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت در سراسر کشور راه‌اندازی شود. به‌گفته او، این کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و به عزم ملی و پای کار آمدن همه نیاز دارد؛ درست مانند نهضتی که برای لوله‌کشی گاز در کشور تشکیل شد.

وزیر ارتباطات خبر داد که با تشکیل بیش از ۵۰ جلسه برای تدوین یک نقشه‌ی راه دراین‌باره، دهه فجر نقشه راه توسعه اینترنت پرسرعت برمبنای فیبر نوری رونمایی شده و کار توسعه آغاز می‌شود. او اضافه کرد برای از بین بردن موانع توسعه، در لایحه بودجه، قوانینی برای توسعه شبکه پرسرعت برمبنای فیبرنوری پیشبینی شده است تا همه دستگاه‌های کشور برای اشتراک‌گذاری فضاها و امکانات خود در جهت عملی کردن این پروژه مکلف شوند. برای مثال او به وزارت نیرو، شهرداری‌ها و تمام بخش‌های عمومی و دولتی اشاره کرد که هرکدام دارای ظرفیتی برای تحقق این مهم دارند و درنهایت باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تعرفه‌ای را مشخص کند تا این فضا و امکانات دراختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات: حداقل ۳۰ درصد خدمات دستگاه‌های دولتی باید ظرف یک‌سال ازطریق یک پنجره واحد به مردم ارائه شود

زارع‌پور افزود اگر این موضوع تحقق پیدا کند، مشکل سرعت اینترنت حل می‌شود. او تأکید کرد با این کار بار شبکه موبایل برداشته خواهد شد و سرعت اینترنت سیار هم بالا می‌رود.

وزیر ارتباطات با اشاره به بال دوم شبکه ملی اطلاعات گفت پس از راه‌اندازی اینترنت پرسرعت، وزارت ارتباطات باید به شکل جدی برای ارائه سرویس‌ و خدمات باکیفیت و محتوا ورود پیدا کند. زارع‌پور خدمات شبکه ملی اطلاعات را در سه دسته تعریف کرد:

  • خدمات دولت الکترونیک
  • خدمات عمومی
  • خدمات پایه کاربردی

او با اشاره به ناکارآمدی کنونی خدمات ارائه‌شده بر بستر دولت الکترونیک گفت این موضوع سال‌ها است که دنبال می‌شود اما تاکنون شاید تنها ۴۰ درصد تحقق پیدا کرده باشد؛ آن هم به‌صورت غیر متمرکز. یعنی اینکه هر دستگاه برای خود تشکیلاتی راه انداخته و خدمات مختلفش را ازطریق چند سامانه به مردم ارائه می‌شود که هر خدمت روند ثبت‌نام و احراز هویت جداگانه‌ای دارد. زارع‌پور در این مورد افزود:

ما می‌خواهیم پنجره واحد خدمات هر دستگاه را راه‌اندازی کنیم که این موضوع هم در لایحه پیشنهادی بودجه دولت آمده. شاید برای اولین بار است که در لوایح بودجه سنواتی یک بخش برای حوزه ارتباطات کشور پیش‌بینی شده و این برنامه‌ها به‌صورت قانون پیشنهاد شده و امیدواریم تصویب شوند. ما در این بند گفته‌ایم همه دستگاه‌ها مکلفند پنجره واحد خدمات الکترونیک خود را ظرف مدت مشخصی راه‌اندازی کنند و حداقل ۳۰ درصد خدمات‌شان را در سال اول ازطریق آن ارائه دهند. در گام بعدی، باید این خدمات را دراختیار وزارت ارتباطات قرار دهند تا روی پنجره ملی خدمات قرار بگیرند. پایان سال بعد انشاالله یک زیرساختی خواهیم داشت که مردم با یک‌بار احراز هویت به حداقل ۳۰ درصد از خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه دسترسی پیدا کنند.

زارع‌پور تأکید کرد اگر بخواهیم عدالت، مردمی‌بودن دولت و شفافیت را به معنای واقعی کلمه محقق کرده و امضاهای طلایی و زمینه فساد را از بین ببریم، باید تمام خدمات دولت به‌صورت شفاف دراختیار مردم قرار بگیرد. او ابراز امیداری کرد تا پایان امسال، پایلوت این طرح به اجرا گذاشته خواهد شد.

زارع‌پور با اشاره به حوزه دوم خدمات عمومی شبکه ملی اطلاعات، تلاش‌های بخش خصوصی در این مورد را برشمرد که خدمات مورد نیاز مردم را ازطریق پلتفرم‌های قوی خود دراختیار آن‌ها گذاشته‌اند و در برخی زمینه‌ها از از کشورهای دیگر هم جلو زده‌اند. او در این‌باره به خدمات حوزه حمل و نقل اشاره کرد که در تمام دنیا یک سکوی امریکایی آن را گرفته و حتی اروپا درمقابل خدمت‌رسانی این پلتفرم منفعل شده و برای مدیریتش در فکر اقدام است درحالی‌که به‌گفته او ایران مشکلی در این مورد ندارد و اکنون می‌بینیم که پلتفرم‌های مختلفی در حوزه‌های حمل و نقل، مسیریابی و خرید و فروش و غیره فعالیت می‌کنند. او اضافه کرد در برخی حوزه‌ها کمبود وجود دارد که با همراهی و حمایت وزارت ارتباطات، باید زیرساخت‌های لازم آن‌ها توسعه پیدا کند و این خدمات به‌صورت یکپارچه دراختیار مردم قرار بگیرد.

نقش امنیت در شبکه ملی اطلاعات

حوزه سوم خدمات پایه کاربردی به‌گفته وزیر ارتباطات شامل مواردی همچون موتور جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی می‌شود که وزارت ارتباطات برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده تا ظرفیت‌های ایجاد شده در این حوزه در کشور مورد استفاده قرار بگیرند. زارع‌پور اضافه کرد دراین‌باره، طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، برای اولین بار وزارت ارتباطات را در حوزه خدمات پایه کاربردی مکلف کرده است.

زارع‌پور با اشاره به اینکه مردم اکنون عملکرد مناسب و مؤثر پلتفرم‌های داخلی در رفع نیازشان را دیده‌اند، تأکید کرد وزارت ارتباطات هم باید با به‌روزرسانی خود و در مدیریت مناسب، کار مردم را تسهیل کند. در همین زمینه، تحقق شبکه ملی اطلاعات سازوکار جدیدی در وزارت ارتباطات پیدا کرده و بر این اساس، شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است. زارع‌پور اضافه می‌کند این شورا هر هفته جلسه دارد و البته در جلسات متعدد فرعی هفتگی دیگری نیز، درمجموع بیش از صد پروژه برای تحقق تکالیف وزارت ارتباطات در توسعه شبکه ملی اطلاعات تعریف شده که به‌طور مرتب پیگیری می‌شوند.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به بررسی دولت برای تشکیل کارگروهی برای رفع موانع اقتصاد دیجیتال گفت، این هفته بررسی این موضوع به نتیجه می‌رسد. طبق این برنامه، قرار است چهار وزیر و دو معاون مامور رفع مشکلات این حوزه شوند تا سهم اقتصاد دیجیتال طبق سند شورای عالی فضای مجازی در طول چهار سال فعالیت دولت، به ۱۰ درصد از سهم ناخالص ملی برسد. او گفت حل مشکلات کسب و کارها برای ورود به بورس یکی از این موانع بود که چند هفته پیش شاهد ورود اولین شرکت استارتاپی به فرابورس بودیم و این آغاز مسیر جدیدی است که امید می‌رود با تشکیل این کارگروه ویژه بهبود یابد.

زارع‌پور درانتهای سخنان خو به نقش امنیت در شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره کرد که پاشنه آشیل و نقطه بحرانی آن است و اگه مشکلی داشته باشد، باوجود همه خدمات و سرعت بالا، بسیار خطرساز خواهد شد. درنتیجه تقسیم کار جدیدی نیز ارسوی وزارتخانه در همین باره پیشنهاد شده که نقش همه دستگاه‌های مربوطه در حوزه تأمین امنیت فناوری اطلاعات را تعریف کند.