نکات مهم در خصوص نحوه شکایت از تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی نهادی غیردولتی است که به صورت ویژه در حوزه بیمه فعالیت می کند. از آن جایی که امکان تخلف یا فعالیت های غیرمجاز در هر سازمانی وجود دارد گاهی مراجعین به این سازمان شکایاتی مبنی بر نحوه خدمات رسانی کارمندان آن دارند. در […]

نکات مهم در خصوص نحوه شکایت از تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی نهادی غیردولتی است که به صورت ویژه در حوزه بیمه فعالیت می کند.

از آن جایی که امکان تخلف یا فعالیت های غیرمجاز در هر سازمانی وجود دارد گاهی مراجعین به این سازمان شکایاتی مبنی بر نحوه خدمات رسانی کارمندان آن دارند. در چنین شرایطی می توان با ثبت شکایت از تامین اجتماعی اعتراضات خود را اعلام داشت. برای تسریع روند شکایات بهترین اقدام کمک گرفتن از وکیل تامین اجتماعی است.

مقدمه

بیمه تامین اجتماعی مجموعه ای کامل از حوادث و بیمه ها را شامل می شود، از این رو افراد زیادی تحت پوشش این بیمه هستند. گاهی این امکان به وجود می آید که افراد تحت پوشش نسبت به عملکرد این سازمان شکایات و اعتراضاتی داشته باشند که در این صورت می توانند اقدام به شکایت از تامین اجتماعی کنند. برای این کار می توان به روش های مختلفی عمل کرد. اما در هر حال برای اینکه بتوان پرونده شکایت خود را به نتیجه رساند، بهترین کار مشاوره گرفتن از وکیل تامین اجتماعی است که در ادامه این مطلب بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

معرفی سازمان تامین اجتماعی

این روزها کمتر کسی پیدا می شود که نام تامین اجتماعی به گوشش بخورد و به یاد بیمه تامین اجتماعی نیفتد. بسیاری از کارمندان دولت، افراد بیکار، بازنشستگان و… تحت پوشش این بیمه هستند و از خدمات درمانی آن استفاده می کنند. سازمان تامین اجتماعی جزء بزرگ ترین نهادهای غیردولتی کشور است که البته مفاد و آیین نامه های کاملا منطبق بر قانون دارد. مواردی که به عنوان زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی هستند و این بیمه مشمول آن ها می شود عبارتند از

  • بیمه های مربوط به بازنشستگی
  • موارد درمانی که در بخش های دولتی صورت می گیرند
  • تصادف ها
  • بیمه بیکاری
  • حوادث
  • بیمه کارمندان
  • بیمه افراد بیکار و…

هدف اصلی از تاسیس سازمان بیمه تامین اجتماعی حمایت از قشر کارگر و به طور کل نیروهای کار کشور است. از جمله وظایف این سازمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت بیمه بیکاری برای مجموعه ای از کارگران بیکار
  • پرداخت حقوق برای گروه بازنشستگان
  • پرداخت حقوق برای گروه از کارافتادگان
  • پرداخت مستمری برای بازماندگان از حوادث و بلایای غیرطبیعی
  • پرداخت کمک هزینه درمانی برای بیماران بستری شده در بیمارستان ها
  • پرداخت حقوق و مزایا برای مادران شاغل و یا باردار
  • ارائه خدماتی همچون پرداخت هزینه کفن و دفن، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت هزینه برای تهیه وسایل کمک پزشکی و… به افراد تحت پوشش

علل شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

از آن جایی که سازمان تامین اجتماعی به صورت جدی در زندگی افراد تاثیر داشته و بخش اعظمی از پرداخت حقوق و بیمه آن ها را در اختیار دارد، تعداد مراجعین به آن بسیار بالا بوده و از این رو طبیعی است دعاوی متعددی در این حوزه گزارش شود. شرایط و خدماتی که این سازمان در اختیار افراد قرار می دهد باعث می شود تا روز به روز بر تعداد افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی افزوده شود. این روند صعودی ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی باعث شده تا تعداد شکایات افراد نسبت به فعالیت این سازمان نیز افزایش یابد. در ادامه علت های مختلف شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • زمانی که سازمان تامین اجتماعی نسب به تعهدات خود در قبال افراد تحت پوشش بی توجهی کرده و یا وظایف خود را با تاخیر انجام دهد
  • در صورتی که قوانین اجرا شده در این سازمان با قوانین جمهوری اسلامی در تناقض بوده و از این طریق حقوق افراد ضایع شود
  • در صورتی که کارمندان سازمان قوانین وضع شده را نادیده بگیرند
  • در صورتی که کارمندان این سازمان به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع حقوق افراد را نادیده گرفته و وظایف خود را به درستی انجام ندهند
  • در صورتی که در بخشنامه ها و آیین نامه های این سازمان ابهاماتی وجود داشته باشد
  • در صورتی که این سازمان نسبت به احکام صادرشده از سوی مراجع قضایی بی توجه باشد و…

نحوه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

در صورتی که همراهی یک وکیل تامین اجتماعی را دارید نیازی به این نیست که نگران پروسه شکایت از این سازمان باشید. اما اگر برای اولین بار است که تصمیم به ثبت شکایت از سازمان مربوطه را دارید بهتر است با نحوه شکایت و پروسه آن آشنا شوید. اولین نکته در خصوص شکایت از تامین اجتماعی این است که بدانید اعتراضات خود را به چه مرجعی ارجاع دهید. دیوان عدالت اداری مرجعی است که از طریق آن می بایست شکایات خود را نسبت به سازمان مربوطه پیگیری کنید. اما نحوه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری به چه صورت انجام می شود. شما می توانید این کار را به دو روش زیر انجام دهید.

  • روش اول مختص افرادی است که تحت پوشش این بیمه هستند. اگر در پروسه کار شما، احکام، قوانین و عملکردها خلاف انتظار بود و به نوعی حقوق شما پایمال شد می توانید دادخواستی مبنی بر شکایت علیه این سازمان تنظیم کرده و به دیوان عدالت اداری تقدیم کنید تا پرونده شما در دست بررسی قرار گیرد.
  • روش دوم مربوط به مواردی است که شکایت علیه بخشنامه های تنظیم شده در سازمان تامین اجتماعی است. در صورتی که آیین نامه های تنظیم شده در این سازمان چیزی خلاف قوانین جمهوری باشند می توانید به کمک راهنمایی و مشاوره وکیل تامین اجتماعی، مراتب شکایات خود را به دیوان عدالت اداری ارائه کنید.

 

مشورت با وکیل تامین اجتماعی برای پیگیری شکایت

از آن جایی که دعاوی حقوقی علیه سازمان تامین اجتماعی موارد مختلفی را شامل می شوند، پروسه ثبت شکایت و رسیدگی به آن می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد. افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف تصمیم به شکایت از این سازمان دارند که بخش اعظمی از این شکایات به سرانجام نمی رسد. همراهی یک وکیل تامین اجتماعی که با پیچیدگی های کار به خوبی آشنایی دارد می تواند تاثیر زیادی در نتیجه پرونده شما داشته باشد. این افراد با تخصص و دانش خود مسیر رسیدگی به شکایت را تسریع بخشیده و شما را به حقوق از دست رفته تان بازمی گردانند.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا در خصوص شکایت از تامین اجتماعی

موسسه حقوقی دادیستا با در اختیار داشتن وکلای مجرب و متخصص در خصوص شکایت از تامین اجتماعی ، می توانند در انواع پرونده های مرتبط به این موضوع اقدام به دعوی بر علیه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری نموده و در اکثر موارد بخاطر تجربه در این قبیل پرونده ها ، در نهایت با موفقیت پرونده های شکایت از تامین اجتماعی را به سرانجام برسانند. توجه داشته باشید که در اینگونه پرونده هایی که به دیوان عدالت اداری ارجاع می شود و در خصوص شکایت از سازمان های حکومتی است، مشورت و کمک گرفتن از وکیل باتجربه بسیار حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در خصوص پرونده خود ، با وکلای دادیستا در تماس باشید.

آدرس وب سایت دادیستا : https://www.dadista.org