منظور از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟ برای کسانی که به دنبال خرید ارز دیجیتال (تبدیل) هستند، شناخت انواع کیف پول و آشنایی با شرایط و امنیت آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب دقت کافی نداشته و دست روی یک گزینه نامناسب بگذارید فارغ از تمام […]

منظور از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟

برای کسانی که به دنبال خرید ارز دیجیتال (تبدیل) هستند، شناخت انواع کیف پول و آشنایی با شرایط و امنیت آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب دقت کافی نداشته و دست روی یک گزینه نامناسب بگذارید فارغ از تمام تلاش‌های شما در امر سرمایه‌گذاری، این احتمال وجود دارد تا اسیر کلاهبرداری‌ها و اتفاقات ناگوار شده و تمام دارایی‌های خود را به راحتی از دست بدهید. یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال کیف پول کاغذی است که از همان ابتدای پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان، در میان کاربران رایج شده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود.

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال مزیت‌های بسیار زیادی دارد که باعث شده تا بعد از گذشته بیش از یک دهه، هنوز هم بسیاری از معامله‌گران از آن برای نگهداری از رمز ارز‌های خود استفاده کنند. اما به دلایلی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت در حال حاضر تبلیغات برای انواع کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری ارز دیجیتال بسیار زیاد است و کیف پول کاغذی ناشناخته باقی مانده است. با توجه به مزیتی که امنیت این کیف پول برای نگهداری از رمز ارزها ایجاد می‌نماید، لازم دانستیم تا تشریح کامل از شرایط ساخت و استفاده از اینکه پول برای شما عنوان کنیم.

 

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

Paper Wallet یا کیف پول کاغذی اصطلاحی است که به یکی از انواع کیف پول سرد ارز دیجیتال اطلاق می‌شود. سرد بودن این کیف پول به این معنا است که شما با یک شیء فیزیکی روبه‌رو خواهید بود و کلید خصوصی ارزهای دیجیتال شما بر روی کاغذ ذخیره می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کیف پول‌های ارز دیجیتال در واقع دارای سیستم‌هایی هستند که کلید خصوصی ارز دیجیتال در آنها ذخیره شده و شما می‌توانید به راحتی با داشتن این کلید‌های خصوصی مالک رمز ارز‌های مورد نظر باشید. در انواع کیف پول کاغذی ارز دیجیتال نیز این کلید‌های خصوصی به صورت یک عبارت طولانی و یا QR code  بر روی یک کاغذ درج می‌شود و شما هر بار به راحتی می‌توانید با داشتن این عبارت برای نقل و انتقال ارز دیجیتال مورد نظر خود اقدام کنید.

مشابه کیف پول کاغذی ارز دیجیتال همان کارت شارژ‌های کاغذی هستند که در گذشته مالکین سیم کارت‌های اعتباری از عابر بانک‌ها دریافت می‌کردند. بر روی این کارت شارژ‌های یک عبارت طولانی عنوان رمز شارژ و در انواع مدرن‌تر آن نیز یک QR code  برای وارد کردن شارژ در سیم کارت اعتباری قرار می‌گرفت. در کیف پول کاغذی ارز دیجیتالی دقیقاً به همین ترتیب کلید خصوصی ارز دیجیتال شما قرار می‌گیرد.

 

نحوه ساخت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چگونه است؟

اما چگونه می‌توانیم برای ساخت و داشتن یک کیف پول کاغذی ارز دیجیتال اقدام کنیم؟ در حال حاضر بیشتر تبلیغات در محیط اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر روی انواع کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری ارز دیجیتال انجام می‌پذیرد. این مهم به این دلیل است که اولاً شرکت‌های تولیدکننده و وارد کننده کیف پول‌های سخت افزاری در ازای خرید این محصول پولی را دریافت می‌کنند و همچنین تیم توسعه دهنده کیف پول‌های نرم افزاری نیز در ازای خدمات مختلف مانند نقل و انتقال رمز ارز‌ها و یا تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر کارمزد دریافت می‌نمایند. نماد کیف پول کاغذی ارز دیجیتال دیگر خبری از این موارد نخواهد بود.

در حال حاضر سایت‌های بسیار معتبر و شناخته شده وجود دارند که شما به راحتی می‌توانید با استفاده از خدمات آنها برای ساخت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال مورد نظر خود اقدام کنید. رایج‌ترین روش برای ساخت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال استفاده از سایت رسمی ارز دیجیتال مورد نظر شما است که معمولاً این خدمات را نیز جز خدمات خود قرار داده است. جدایی از این شما می‌توانید از خدمات سایت‌های معتبر دیگری نیز برای این منظور استفاده کنید.

 مزیت‌های کیف پول کاغذی ارز دیجیتال 

اما یک کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چه مزیت‌هایی دارد که هنوز هم بسیاری از معامله‌گران و هولدرهای بازار رمز ارزها در حال استفاده از آن هستند؟ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از این نوع کیف پول عدم اتصال آن به اینترنت و امنیت بسیار بالا است. تمام انواع کیف پول‌های نرم افزاری و حتی انواع کیف پول سخت افزاری در زمان اتصال به اینترنت با چالشی با عنوان حمله هکرها روبرو خواهند بود. در حالی که کیف پول کاغذی به هیچ وجه اتصال به اینترنت نداشته و شما عملاً هیچ نگرانی از بابت حمله هکرها ندارید.

برای کسانی که به اصطلاح هولدر هستند و رمز ارز‌های خریداری شده خود را برای مدت زمان طولانی نگهداری می‌کند این مزیت می‌تواند فوق‌العاده ایده‌آل و عالی باشد. از این گذشته برای نگهداری از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال نیز نیاز به حفظ هیچگونه رمز و یا عبارت بازیابی نیز نخواهید بود. شما می‌توانید این کیف پول کاغذی را به صورت فیزیکی در یک محیط کاملاً ایمن نگهداری نمایید.

 

خطرات مربوط به کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟

البته در نظر داشته باشید که استفاده از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال ممکن است معایبی نیز برای شما به دنبال دارد. با بررسی معایب استفاده از این کیف پول شناخت شما نسبت به آن بیشتر و دقیق‌تر خواهد شد و درک خواهید کرد که در چه مواقعی بهتر است از این کیف پول استفاده کنید و در چه مواقعی استفاده از آن توجیه ندارد. به عنوان مثال ممکن است با این چالش روبه‌رو شده باشید که حداقل سرمایه برای خرید بیت کوین چقدر است؟ کسانی که با حداقل سرمایه به دنبال خرید بیت کوین و فروش آن در موقع مناسب بعد از بالا رفتن قیمت هستند عملاً نمی‌توانند از کیف پول کاغذی استفاده کنند. زیرا فروش رمز ارز‌های ذخیره شده در کیف پول کاغذی به دلیل نیاز به طی کردن چند مرحله، زمان‌بر بوده و کاربر فرصت کافی برای فروش این رمز ارزها را به صورت لحظه‌ای و آنی نخواهد داشت. همچنین از دیگر معایب و خطرات استفاده از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ممکن است در طول زمان جوهر استفاده شده برای پرینت گرفتن کاغذ کیف پول شما از بین رفته و شما نتوانید از کلید خصوصی خود استفاده کنید. البته برای این منظور راهکارهایی وجود دارد.
  • گم شدن و یا به سرقت رفتن یکی دیگر از معایب استفاده از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال است که با نگهداری درست می‌توانید از این چالش نیز عبور کنید.
  • برخورد کاغذ با آب نیز باعث از بین رفتن آن خواهد شد و در این رابطه نیز باید دقت کافی برای نگهداری از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال خود داشته باشید.

 

کیف پول کاغذی بهتر است یا کیف پول نرم افزاری یا حساب صرافی؟

واقعیت این است که هر یک از انواع کیف پول‌ها اعم از کیف پول کاغذی و یا کیف پول نرم افزاری و حتی حساب صرافی‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خود را برای نگهداری از ارزهای دیجیتال دارند. در واقع روش سرمایه‌گذاری و نوع رفتار معامله‌گر است که تعیین کننده بهترین کیف پول برای وی خواهد بود. برای کسانی که به دنبال نوسان گیری و معاملات کوتاه‌مدت هستند حساب صرافی می‌تواند بهترین کیف پول باشد و برای افرادی که به دنبال نگهداری از یک ارز دیجیتال برای مدت زمانی طولانی می‌باشند کیف پول کاغذی ارز دیجیتال گزینه بهتری خواهد بود.