مزایا و معایب کاشت نهال گردو بذری با پیوندی چیست؟ باغداران همواره به دنبال احداث باغ گردویی هستند که نگهداری آسانتر و سودآوری بالاتری به همراه دارد. احیای این امر نیازمند آگاهی کافی و جمع آوری اطلاعات لازم است. که به شما در احداث باغی پرمحصول کمک میکند. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که باید […]

مزایا و معایب کاشت نهال گردو بذری با پیوندی چیست؟

باغداران همواره به دنبال احداث باغ گردویی هستند که نگهداری آسانتر و سودآوری بالاتری به همراه دارد. احیای این امر نیازمند آگاهی کافی و جمع آوری اطلاعات لازم است. که به شما در احداث باغی پرمحصول کمک میکند. یکی از مهم ترین اطلاعاتی که باید پیش از خرید نهال گردو بدانید؛ تفاوت بین نهال گردو بذری و نهال گردو پیوندی است. در این مطلب قصد داریم بدانیم کدامیک برای خرید و کاشت در باغ گردو مناسب تر است. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نهال گردو بذری یا پیوندی؛ کدامیک برای کاشت در باغ بهتر است؟

پیش از پاسخگویی به این سوال ابتدا باید بدانید نهال گردو پیوندی و نهال گردو بذری به چه ارقامی گفته میشود.

  • نهال گردو پیوندی :

نهال گردو پایه پیوندی در نهالستان گردو به صورت پیوندزنی تکثیر میشوند. از این رو میتوان اصلاحات و تغییرات ژنتیکی برروی آن‌ها به عمل آورد. در نتیجه عملکرد بهتری از خود به نمایش میگذارند. مثال نهال گردو چندلر پیوندی؛ نهال گردو فرنور پیوندی، نهال گردو خوشه ای.

پیوند نهال انواع مختلفی دارد: پیوند وصله ای، شکمی؛ اسکنه ای؛ امگا، زبانه ای؛ قاشی.

برش روی تنه برای پیوند نهال میتواند اریب؛ ساده و یا پاشنه دراز باشد.

در ارقام نهال گردو پیوندی معمولا رنگ قسمت پایینی تنه با رنگ تنه متفاوت است. در هنگام خرید نهال گردو پیوندی باید توجه کنید که پیوند نهال منظم و ریشه‌ها یکدست و غیر پراکنده باشند. تنه درخت گردو معمولا صافه و یکدست است. ریشه‌های آن مستقیم و عمیق است.

  • نهال گردو بذری :

نهال گردو پایه بذری از طریق بذر تکثیر میابد. در نتیجه ویژگی‌های ذاتی درخت باقی میماند. و نمیتوان آن‌ها را اصلاح نمود.

مهم ترین تفاوت‌ها بین نهال گردو بذری و نهال گردو پیوندی چیست؟

  • ارقام نهال گردو پیوندی به علت اصلاحاتی که توسط نهالستان برروی آنها به انجام رسیده است. دارای عملکرد بهتر و یکنواختی هستند. درحالیکه ارقام نهال گردو بذری با خصلت ذاتی ممکن است دارای محصول ریز و درشت باشد.
  • ارقام نهال گردو پیوندی دارای مقاومت بالاتری در برابر گرما و سرما و همچنین رطوبت و خشکی هستند. درحالیکه ارقام نهال گردو بذری قادرند در دمای 27 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. به این ترتیب در ارقام پیوندی ریسک‌های ناشی از باغداری و سوختن درخت کاهش یافته است. به علت گلدهی دیرتر این ارقام؛ معمولا درختان کمتر در معرض سرمازدگی ناگهانی در ابتدای فصل بهار قرار میگیرند.
  • قیمت نهال گردو پیوندی از ارقام بذری بیشتر است. چراکه اقدامات انجام شده برروی نهال در نهالستان بیشتر و تخصصی تر میباشد.
  • ارقام نهال گردو پیوندی دارای درختان قدرتمندتری هستند. به این ترتیب سازگاری بیشتری با آب وهوا و شرایط اقلیمی مختلف از خود نشان میدهند. به این ترتیب شما میتوانید ارقام نهال گردو پیوندی مناسب را در تمامی باغ‌ها در سرتاسر شهرهای کشورمان بکارید.
  • ارقام نهال گردو پیوندی دارای مقاومت بهتری در برابر بیماری‌ها و آفات هستند. به این ترتیب هزینه‌های نگهداری و سمپاشی درختان به حداقل میرسد.
  • باردهی ارقام پیوندی بیشتر از ارقام با پایه بذری میباشد. همچنین آنکه این باردهی هرساله به صورت ثابت ادامه خواهد داشت. درحالیکه در ارقام بذری ممکن است در یک سال باردهی کمتری داشته باشید.
  • ارقام گردو پیوندی معمولا دارای ثبات جنسیتی هستند. درحالیکه شاهد تغییرات جنسیتی در ارقام گردو با پایه بذری خواهیم بود.
  • زمان گلدهی درخت گردو پیوندی معمولا 3 تا 4 روز بیشتر است. به علت دیرگل بودن درختان؛ مقاومت سرمایی شکوفه‌های آن نیز بیشتر است.

شباهت‌های درخت گردو پیوندی با درخت گردو بذری در چیست؟

نهال گردو بذری و نهال گردو پیوندی در زمان باردهی و ارتفاع نهال و ارتفاع درخت مشابه یکدیگر هستند. هر دو رقم میتوانند از سال اول پس از کاشت باردهی خود را آغاز نمایند. با رسیدن به سن بلوغ نیز باردهی آنها به حداکثر میزان خود میرسد.

نهال گردو پایه پیوندی یا بذری کدامیک برای خرید و کاشت در باغ مناسب تر است؟

همانطور که در بخش قبل به تفاوت‌ها و ویژگی‌های ارقام نهال گردو پیوندی و بذری پرداختیم. ارقام نهال گردو پیوندی دارای عملکرد بهتر و نگهداری آسانتر در نتیجه سودآوری بهتری نسبت به ارقام نهال گردو پایه بذری هستند.

به این ترتیب خرید نهال گردو پیوندی انتخاب بهتری برای اکثر شرایط آب وهوایی در تمامی شهرهای کشورمان به حساب میاید. البته پیش از خرید نهال گردو پیوندی باید بهترین و سازگارترین رقم را با توجه به ویژگی‌های ارقام نهال گردو بیابید. برای این کار شما میتوانید کلیه اطلاعات مربوط به ارقام نهال گردو را در سایت پالیز مطالعه فرمایید. سپس با کارشناسان ما در نهالستان پالیز به صورت رایگان تماس بگیرید. ما در نهالستان پالیز با توجه به شرایط اقلیمی و آب وهوایی موجود در باغ شما؛ بهترین و سازگارترین درخت گردو پیوندی را معرفی مینماییم.

نهالستان تخصصی پالیز با بیش از نیم قرن تجربه، با افتخار بزرگترین مرکز فروش نهال گردو در شمال غربی کشورمان به حساب میاید. این مرکز با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی و بهره گیری از دانش تخصصی کارشناسان خبره باغداری و کشاورزی؛ اقدام به تولید و پرورش کلیه ارقام نهال گردو پیوندی؛ ژنوتیپ؛ اصلاح شده و پایه بذری و گلدانی مناسب برای کاشت در کلیه نقاط کشورمان نموده است.

نهالستان پالیز دارای مجوز از موسسه ثبت نهال و بذر؛ تاییدیه رسمی و مجوز از جهاد کشاورزی و گواهینامه معتبر بوده و به همراه نهال‌های گردو شناسنامه نهال؛ کارت گارانتی 2 ساله؛ گواهی عاری از آفات؛ کارت قرنطینه و کارت سلامت نهال را ارائه میدهد.

برای دریافت مشاوره رایگان و یا ثبت سفارش خرید نهال گردو با ما در نهالستان پالیز به صورت آنلاین؛ تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

اگر قصد احداث باغ گردو را دارید؛ به شما توصیه میکنیم تا نهال گردو با پایه پیوندی را برای کاشت در باغ انتخاب نمایید. این ارقام سازگاری بهتری با شرایط آب وهوایی و اقلیمی در اکثر مناطق کشورمان از خود نشان میدهند. همچنین آنکه هزینه‌های نگهداری و ریسک‌های بیماری و کاهش محصول دهی در آنها نیز کمتر است. از طرفی محصول دهی درختان یکدست و بینظیر است. و هرساله مقدار مشخصی باردهی به همراه دارد. در حالیکه ارقام بذری ممکن است در یک سال باردهی بیشتر و در یک سال کمتری را تجربه کنند. برروی ارقام نهال گردو پیوندی توسط متخصصین باغداری و به صورت اصولی اصلاحاتی انجام شده است. که به افزایش نقاط مثبت نهال و کاهش نقاط منفی نهال کمک شایانی نموده است.

برای خرید عمده نهال گردو پیوندی و بذری شناسنامه دار و ثبت سفارش می توانید به وبسایت نهالستان پالیز به آدرس https://paliznahal.ir/ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان و همه روزه میتوانید از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر : آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت