مرگ لایتنینگ! اپل جلوی اتحادیه‌ی اروپا کوتاه آمد تصور یک گوشی آیفون با پورت تایپ سی زمانی غیرممکن به نظر می رسید، اما آخرین شایعات نشان می دهد که در واقع زودتر از آنچه فکر می کنید این اتفاق خواهد افتاد و آیفون با پورت USB-C عرضه‌ی بازار می شود. در میان فشارهای قانونی و […]

مرگ لایتنینگ! اپل جلوی اتحادیه‌ی اروپا کوتاه آمد

تصور یک گوشی آیفون با پورت تایپ سی زمانی غیرممکن به نظر می رسید، اما آخرین شایعات نشان می دهد که در واقع زودتر از آنچه فکر می کنید این اتفاق خواهد افتاد و آیفون با پورت USB-C عرضه‌ی بازار می شود. در میان فشارهای قانونی و محدودیت‌های کانکتور لایتنینگ، اولین آیفون USB-C می‌تواند به زودی در سال 2023 عرضه شود. اپل در گذشته از این پورت در برخی از مدل های آیپد استفاد کرده اما الان به نظر میرسد که باید همه‌ی دستگاه های تولیدی خود را به دلیل یکپارچگی، مجهز به درگاه تایپ سی کند. در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این موضوع خواهیم پرداخت.

 

عرضه کردن درگاه لایتنینگ در سال 2012 یک انقلاب محسوب میشد. کانکتور 8 پین لایتنینگ که در سپتامبر 2012 با آیفون 5 معرفی شد، جایگزین کانکتور 30 پینی شد که قبلا در آیفون ها و آیپدها استفاده می شد و کار را برای رقبایش مثل micro-usb بسیار سخت کرد. انتقال به کابل‌های لایتنینگ، برای راحتی کار شگفت‌انگیز بود. وقتی کابل را وصل می‌کنید، لازم نیست مثل میکرو یو اس بی به جهت‌گیری کابل فکر کنید، و حتی وقتی کاملاً نشسته بودید، یک کلیک لمسی شنیده می‌شد که خیالتان را اتصال راحت میکرد. اتصال آیفون به شارژر کاری بود که می توانستید در تاریکی و بدون ترس از آسیب رساندن به پورت انجام دهید. اپل در آینده دست به کار عجیبی زد و کلگی شارژر را از داخل جعبه حذف کرد و فقط کابل لایتنینگ را در کنار گوشی موبایل قرار داد و با این اتفاق افرادی که از قبل آداپتور آیفون نداشتند مجبور به خرید شارژر جدید شدند.

به تازگی قانونگذاران اتحادیه اروپا با پیشنهادهای جدیدی موافقت کردند تا تولیدکنندگان همه چیز، از گوشی‌های هوشمند و هدفون گرفته تا دوربین‌های دیجیتال و تبلت‌ها را مجبور کنند که همگی از همان پورت شارژ جهانی استفاده کنند یعنی USB Type-C. برنامه این است که قوانین جدید تا پاییز 2024 اجرایی شوند و پس از آن دستگاه هایی که با کابل سیمی شارژ می شوند باید از طریق یک پورت USB-C داخلی این کار را انجام دهند.

 

با تصویب این قانون در اتحادیه‌ی اروپا اپل چاره‌ای به جز قبول کردن آن نخواهند داشت زیرا نمیخواهد بازار بزرگ اروپا را از دست بدهد، بنابراین اپل 2 راه جلوی پای خود میبیند

 

  1. تغییر به USB-C: اپل در حال حاضر از USB-C در برخی از دستگاه های خود استفاده می کند و تعویض Lightning برای USB-C برای اپل و مشتریانش بسیار بدون دردسر خواهد بود. این می تواند به آیفون اجازه دهد با ارائه یک دانگل برای کسانی که به آن نیاز دارند، سازگاری با اکوسیستم عظیم دستگاه ها و لوازم جانبی موجود را حفظ کند.

 

  1. حذف کامل پورت: با انتخاب این گزینه اپل باید کاملاً بدون سیم پیش برود. پورت لایتنینگ را بردارد و آن را با شارژ بی سیم جایگزین کند.

 

به نظر اپل با گزینه‌ی اول پیش خواهد رفت زیرا شارژر های وایرلس هنوز به تکامل خود نرسیده‌اند و شاید نتوانند به خوبی نیاز کاربران را برطرف کنند.

 

با انتقال آیفون و لوازم جانبی آن به USB-C، اپل می تواند شارژرهای مورد استفاده برای شارژ همه دستگاه های خود را ساده و یکپارچه کند. اکثر دستگاه‌های مک و آی‌پدهای پیشرفته این شرکت در حال حاضر به جای لایتنینگ از USB-C استفاده می‌کنند. شارژرهای بی‌سیم برای آیفون و اپل واچ نیز از کانکتور USB-C استفاده می‌کنند.

 

این قانون از سمت اتحادیه اروپا در حال حاضر فقط یک توافق موقت است و قبل از رسمی شدن باید توسط شورای اروپا و پارلمان اروپا تصویب شود. انتظار می رود این اتفاق پس از تعطیلات تابستانی که در اول سپتامبر به پایان می رسد، رخ دهد. این دستور 20 روز پس از آن لازم الاجرا خواهد بود و بیشتر سازندگان پس از آن 24 ماه فرصت خواهند داشت تا پاییز سال 2024 این قانون را رعایت کنند. استثنا این قانون لپ‌تاپ‌ها هستند، زیرا مدل شارژرهای USB-C با وات بالا که این دستگاه‌ها نیاز دارند، کمتر از شارژرهای تلفن، رایج است. آنها در عوض 40 ماه فرصت خواهند داشت، یعنی لپتاپ ها باید تا سال 2026 همگی مجهز به درگاه تایپ سی شوند. علاوه بر اتحادیه‌ی اروپا برزیل هم حامی عملی شدن این قانون است.

 

چرا اتحادیه اروپا این کار را می کند؟

 

به گفته کمیسیون اروپا، شارژر جهانی یکپارچه برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها باعث صرفه‌جویی در پول مردم، نوآوری در شارژ بی‌سیم و کاهش ضایعات الکترونیکی یا زباله‌های الکترونیکی می‌شود. آمار میگوید که مصرف کنندگان اروپایی سالانه حدود 2.4 میلیارد یورو (3.58 میلیارد دلار) برای شارژرهای مستقلی که جداگانه خریداری می کنند، خرج می کنند و تصویب این قانون به این معنی است که آنها حدود 240 میلیون یورو (358 میلیون دلار) پس انداز میکنند و دیگر نیاز به خرید کابل لایتنینگ نخواهند داشت.

 

آیا تایپ سی جانشین خوبی برای درگاه لایتنینگ است؟

تایپ سی به سرعت در حال تبدیل شدن به شارژر استاندارد برای دستگاه های الکترونیکی است.

تقریباً همه گوشی‌های هوشمند اندرویدی، مانند مک‌بوک‌ها و آی‌پدهای اپل و بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدید، اکنون از شارژ USB-C استفاده می‌کنند.

پیتر ساویل، متخصص فناوری اطلاعات، می‌گوید احتمال خراب شدن پورت‌های USB-C کمتر از پورت‌های لایتنینگ است.

او می‌گوید: «بسیاری از تعمیرکاران آیفون به شما می‌گویند که پورت‌های خراب شده بزرگ‌ترین میزان خرابی بعد از صفحه نمایش‌های ترک‌خورده است».

درگاه تایپ سی به راحتی تمیز میشود و از سرعت بالایی برخوردار است و میتواند جانشین خوبی برای درگاه لایتنینگ باشد و بهترین نکته آن این است که با یکبار خرید کابل تایپ سی در آینده می توانید همه‌ی دستگاه های خود را شارژ کنید.