مراکز رشد غیرفعال در کشور تعطیل می شود به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  مراکز رشد غیرفعال در کشور تعطیل می شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا،علی خیرالدین صبح امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه در ارتباط تصویری با نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال خود فرمودند […]

مراکز رشد غیرفعال در کشور تعطیل می شود

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  مراکز رشد غیرفعال در کشور تعطیل می شود  به گزارش خبرگزاری هاریکا،علی خیرالدین صبح امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه در ارتباط تصویری با نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال خود فرمودند امسال سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است. تولیدی مد نظر است که اشتغال آفرین، دانش‌بنیان و مبتنی بر نیازهای کشور باشد. در همین راستا ما ۵ راهبرد اصلی را در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم دنبال می‌کنیم.
وی افزود: راهبرد اصلی ما تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور است. جایگاه مراکز رشد در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور ویژه است و به نوعی بین مراکز دانشگاهی و پارک‌های علمی و فناوری واسط هستند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سیر تکاملی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به گونه‌ای است که باید حتما در مجموعه‌های کشور مرکز کارآفرینی و نوآوری شکل گرفته باشد. در بند «ت» قانون جهش تولید دانش‌بنیان به وزارت علوم و وزارت بهداشت اجازه داده شده است که پردیس‌های دولتی و خصوصی را ایجاد کند. بنابراین امیدواریم این پردیس‌ها را در استان‌ها داشته باشیم. ما تاکنون پردیس‌های تخصصی و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی را ایجاد کردیم. قرار شده است که در ۱۰ استان پردیس ایجاد شود.
خیرالدین افزود: ما ۲۴۶ مرکز رشد فعال داریم. این مراکز باید شرکت‌ها را مستقر کنند تا به نوعی ورودی و خروجی داشته باشند. باید بتوانیم فعالیت این مراکز را رصد و آن‌ها را ارزیابی کنیم. قطعا مجوز مراکزی که فعال نباشند، لغو می‌شود.
وی با اشاره به طرح «تانا» در استان‌ گفت: این طرح با همکاری استانداری و پارک‌های علم و فناوری اجرا می‌شود و اکوسیستم نوآوری و فناوری استان را تقویت می‌کند. در این طرح مراکز رشد نقش بسیار مهمی دارند. ما اعتقاد داریم در هر استان یک پارک علم و فناوری داشته باشیم اما باید در هر شهرستان یک مرکز رشد وجود داشته باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح ملی ترویج کارآفرینی و تور فناوری گفت: بر اساس این طرح از ۳۰ هزار دانشجو حمایت می‌شود و با پرداخت یک میلیون تومان به هر نفر برای شرکت در دوره‌های مهارت‌ورزی و کارآفرینی حمایتا می‌شود. در تور فناوری نیز افراد با دستاوردهای مراکز رشد آشنا می‌شود.
خیرالدین اظهار کرد: جایزه یونسکو در این حوزه داریم که قرار است با همکاری دانشگاه تهران اجرا شود.
وی به طرح دستیار فناوری نیز اشاره کرد و گفت: در تلاشیم که مراکز رشد فناوری نیز بتوانند در این طرح شرکت کنند. تاکنون ۲۰ هزار دانشجو در این طرح ثبت نام و از آن استقبال کردند. در این طرح دانشجویان به مدت ۶ ماه در شرکت‌های فنّاور فعالیت می‌کنند و به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان و به دانشجویان ارشد ۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: تجاری‌سازی فناوری و اشتغال آفرینی دانش‌بنیان برای ما اهمیت دارد. همچنین طرح پسا دکترای فناوری را داریم که متقاضیان می‌توانند به صورت کامل‌تر در این حوزه فعالیت کنند.
خیرالدین با بیان اینکه ۱۶ اتاق فکر با ۳۰۰ نخبه در وزارت علوم راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: فعالیت‌های خوبی در اتاق‌های فکر انجام شده است.
وی با اشاره به سامانه سدف گفت: همه مراکز رشد باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند. همچنین از مراکز رشد می‌خواهیم که در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها یا به اختصار سامانه نان اطلاعات خود را ثبت کنند.
نشست مدیران مراکز رشد کشور در اصفهان از صبح امروز چهارشنبه ۱۵ تیرماه آغاز شد و تا روز پنجشنبه ۱۶ تیرماه ادامه دارد.
در این نشست که بیش از ۱۵۰ نفر از مدیران مراکز رشد کشور و مسئولان مرتبط حضور دارند، به بیان چالش‌ها و راهکارهای امروز عرصه فناوری و نوآوری کشور پرداخته می‌شود. تور بازدید از مراکز علمی و فناوری و همچنین برگزاری پنل‌های تخصصی از جمله برنامه‌های این نشست دو روزه است. امیدوارم براتون خبر   مراکز رشد غیرفعال در کشور تعطیل می شود براتون مفید بوده باشه

 
2022-07-06 17:05:29