مراقبت‌ های بعد از آرتروسکوپی شانه  جراحی آرتروسکوپی معمولاً برای تشخیص و یا درمان مشکل در مفاصل استفاده می‌شود. به عبارتی زمانی که راه‌های تشخیصی غیرتهاجمی مانند تصویربرداری‌ها نتوانند مشکل موجود در مفاصل شما را تشخیص دهند، از این روش استفاده می‌شود. دوتا از مفاصل بدن انسان که بیش‌تر در معرض آسیب هستند، زانو و […]

مراقبت‌ های بعد از آرتروسکوپی شانه

 جراحی آرتروسکوپی معمولاً برای تشخیص و یا درمان مشکل در مفاصل استفاده می‌شود. به عبارتی زمانی که راه‌های تشخیصی غیرتهاجمی مانند تصویربرداری‌ها نتوانند مشکل موجود در مفاصل شما را تشخیص دهند، از این روش استفاده می‌شود. دوتا از مفاصل بدن انسان که بیش‌تر در معرض آسیب هستند، زانو و شانه‌ها می‌باشند.

آرتروسکوپی زانو یکی از این نوع روش‌ها برای تشخیص و درمان مشکل مفصلی در این قسمت بدن است که باید پس از انجام عمل به دستورات پزشک و پرستار دقت کرده و از خود مراقبت کنید. آرتروسکوپی شانه نیز به اندازه خود نیازمند مراقبت‌های زیادی است که در ادامه راجع به آن می‌خوانیم.

آرتروسکوپی شانه چیست؟

 

آرتروسکوپی شانه یک جراحی نسبتاً تهاجمی است که برای تشخیص و درمان مشکلات شانه استفاده می‌شود. ممکن است پزشک شما اظهار کند که علت انجام عمل، پارگی روتاتور کاف یا گیرافتادگی در مفاصل شانه است. روش‌هایی که دارای تهاجم کم‌تر هستند، مانند عمل آرتروسکوپی، نیاز به برش‌های کوچک‌تری نیز نسبت به جراحی باز دارند. در انجام این روش هر برش تقریباً   یک سوراخ کوچک برای ورود آرتروسکوپ است.

جراح در حین عمل یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ را از طریق یک برش کوچک در پوست شما وارد می‌کند. این دوربین تصاویری از مفصل شانه و محل و نوع آسیب را روی یک صفحه ویدئویی نمایش می‌دهد. تیم پزشکی شما به این تصاویر نگاه می‌کند تا منبع آسیب و نوع آن را بیابد. در این صورت اگر نیاز به ترمیم شانه داشته‌باشید، پزشک از ابزارهای جراحی کوچک مخصوص برای بازیابی تحرک شانه شما استفاده می‌کند.

آرتروسکوپی شانه به تیم پزشکی کمک می‌کند تا علت درد شانه‌ای را که به درمان‌های غیرجراحی پاسخ نداده است، پیدا کرده و آن را درمان کنند. که در این صورت می‌توان گفت درمان‌های غیر جراحی درد شانه شامل فیزیوتراپی، دارو درمانی، تزریق و استراحت است. بهتر است در صورت احساس دردهای مزمن در قسمت شانه، سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت لزوم، تحت نظر بهترین متخصص آرتروسکوپی درمان شوید.

 

مواردی که نیازمند انجام آرتروسکوپی شانه هستند

 

آرتروسکوپی شانه می‌تواند مشکلات زیادی را شناسایی و در صورت امکان آن‌ها را با دقت بالایی رفع نماید. برخی از مسائل و یا آسیب‌هایی که می‌توانند توسط انجام عمل آرتروسکوپی رفع شوند شامل:

  • آسیب های تاندونی بازو
  • بیماری زائده استخوانی یا خار استخوان
  • گرفتگی شانه
  • پارگی لابروم (یکی از رباط‌های داخلی مفصل شانه) و آسیب به بافت اطراف حفره شانه
  • آرتروز
  • پارگی روتاتور کاف
  • تاندونیت روتاتور کاف
  • ساییدگی شانه (زمانی که تحت اثر شرایطی، مفصل شانه دچار ساییدگی می‌شود)
  • بی ثباتی شانه (زمانی که مفصل شانه شما شل شده یا دررفته باشد)

مراقبت لازم پس از جراحی آرتروسکوپی شانه

 

  • پس از انجام عمل آرتروسکوپی، زخم با گاز استریل و بانداژ پوشیده می‌شود. بانداژ روی زخم معمولاً باید ۲۴ ساعت در جای خود باقی بماند.
  • با توجه به مقدار زیاد مایع استفاده شده در طول آرتروسکوپی، مشاهده مقداری تخلیه خونی روی پانسمان‌ها طبیعی است.
  • اگر خون خارج شده از جای زخم حتی پس از انجام مراقبت‌ها نیز ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • در روز اول یا دوم پس از جراحی باید پانسمان برداشته شود و زخم‌ها با باند تمیز پوشانده شوند.
  • به بخیه‌های روی شانه خود دست نزنید و سعی در بریدن نخ‌های بخیه نداشته باشید. اجازه دهید زخم به آرامی ترمیم شود.
  • زخم‌ها باید به مدت ۴۸ ساعت خشک نگه داشته‌شوند. مگر این‌که دستور دیگری از طرف پزشک باشد. در روز پنجم پس از جراحی، امکان حمام کردن به آسانی برای شما وجود دارد، اما مراقب باشید روی زخم را اسکراب نکنید. (استفاده از انواع آسیب‌رسان‌ها به زخم، ممنوع)
  • تا سه هفته پس از جراحی نباید زخم را در وان حمام یا استخر فرو کرد. به این معنا که به صورت غرق داخل آب باقی نماند. (استفاده از دوش به مدت کوتاه بلامانع است.)
  • استفاده از یخ در ۵ تا ۷ روز اول پس از جراحی بسیار مهم است. این‌کار می‌تواند باعث کاهش درد و التهاب شود.
  • در حالی که پانسمان بعد از عمل سر جای خود است، به طور مداوم روی آن کمپرس یخ بگذارید.
  • پس از برداشتن پانسمان در روز اول یا دوم، کمپرس یخ را به مدت ۲۰ دقیقه، ۳ الی ۴ بار در روز اعمال کنید.
  • برای جلوگیری از سرمازدگی بهتر است کمپرس یخ را در پارچه ای نارک بپیچید و آن را به طور یک سر روی بدن نگه ندارید.

 

انجام کارهای روزمره پس از عمل

بیماران معمولاً پس از انجام عمل آرتروسکوپی، راحت‌تر هستند که روی صندلی‌های درازکش یا با بالش‌هایی که پشت شانه‌ای هستند، بخوابند. برخی از مشکلات در خواب برای ۲ الی ۳ هفته پس از انجام جراحی برای افراد بسیار شایع است. برای راحتی در قرارگیری حالت شانه‌ها در یک موقعیت ثابت، استفاده از نگه‌دارنده‌ها به مدت ۳ تا ۵ روز پس از جراحی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. در برخی موارد نیز پزشک از شما می‌خواهد که برای مدت طولانی تری از این نوع بندها استفاده کنید.

می‌توانید برای خوابیدن، بهترین وضعیتی را که برای شما ایجاد راحتی می‌کند را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر به مدت تقریباً یک هفته سعی کنید هیچ فشاری روی شانه آسیب‌دیده وارد نکنید، بهترین نتیجه را خواهید دید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های ساده‌ی روزمره خود را نیز داشته باشید اما هیچ نوع فشار و کار سنگینی را متحمل نشوید. می‌توانید اگر شغل شما در دسته‌ی مشاغل سخت و سنگین قرارمی‌گیرد، مدت بیش‌تری را برای استراحت درخواست کنید.

رانندگی کردن نیز ممکن است برای فردی که به تازگی عمل آرتروسکوپی شانه انجام داده است سخت باشد. همچنین به علت مصرف مسکن‌های مختلف، امکان ایجاد خواب‌آلودگی در شما بسیار زیاد است و ممکن است تصادفات رانندگی ایجاد شوند. می‌توانید برای رسیدن به بهبودی در زمان کم‌تر از جلسات فیزیوتراپی نیز سود ببرید.

جمع‌بندی

عمل جراحی آرتروسکوپی روش درمانی بسیار حساسی بوده، و حتماً باید تحت نظر پزشکان متخصص و کاردان صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است عوارض شدیدی را به دنبال داشته، و موفقیت‌آمیز نباشد.

به‌ همین دلیل در خصوص انتخاب پزشک خود، می‌بایست بسیار تحقیق نمایید. شما می‌توانید عمل جراحی آرتروسکوپی زانو را تحت نظر دکتر فرشید راعی،  متخصص ارتوپدی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران و لیون فرانسه، انجام دهید و از سلامت زانو و بهبود بیماری خود نهایت اطمینان را داشته باشید.

دکتر راعی با کسب سال‌ها تجربه و مهارت درزمینهٔ ارتوپدی، توانسته ده‌ها جراحی موفق را به انجام برساند و رضایت شما مراجعه‌کنندگان عزیز را جلب نماید.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران می‌تواند با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی و ابزارهای پزشکی تمامی شرایط لازم برای تعویض مفصل زانو، بازسازی نمودن لیگامان صلیبی و خارج نمودن غضروف‌های آسیب‌دیده و بسیاری موارد دیگر را انجام دهد.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین متخصص آرتروسکوپی و ارتوپد در تهران از طریق شماره تلفن‌های مطب واقع در بزرگراه فتح 02166259130 ، 09901229320 و یا شماره تلفن‌های مطب خیابان ونک 02188778097 ، 09129241063 اقدام به تعیین نوبت نموده تا ویزیت شوید.

برای مشاهده نمونه عمل‌های جراحی انجام‌شده توسط دکتر فرشید راعی به آدرس سایت شخصی ایشان  www.dr-raei.com مراجعه نموده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک تماس بگیرید.