مراحل بازیافت پلاستیک مانند بازیافت مواد دیگر مانند کاغذ نیست و همه نوع پلاستیک باید جداگانه بازیافت شود. در فرآیند بازیافت مواد پلاستیکی ، باید نوعی را که باید بازیافت شود ، در نظر گرفت. به این ترتیب هر نوع پلاستیک جدا از انواع دیگر بازیافت می شود ، در غیر این صورت روند بازیافت […]

مراحل بازیافت پلاستیک مانند بازیافت مواد دیگر مانند کاغذ نیست و همه نوع پلاستیک باید جداگانه بازیافت شود. در فرآیند بازیافت مواد پلاستیکی ، باید نوعی را که باید بازیافت شود ، در نظر گرفت. به این ترتیب هر نوع پلاستیک جدا از انواع دیگر بازیافت می شود ، در غیر این صورت روند بازیافت با مشکل روبرو می شود.

پلی اتیلن ها ، پلی پروپیلن ها و پلی آمیدها با هم بازیافت می شوند ، زیرا در طی فرآیند بازیافت ، مواد پلاستیکی خرد می شوند ، سپس ذوب می شوند و دوباره مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین اگر ترکیبی از مواد مختلف پلاستیکی مانند ظروف یکبار مصرف به دلیل ذوب شدن متفاوت ، خرد شود و سپس ذوب شود امتیاز ، ترکیب ناهمگن است.

مشکل بعدی کمبود رنگ در مواد پلاستیکی است که در فرآیند بازیافت بسیار مهم است. از آنجا که پلیمرهای رنگی رنگ یکنواختی ندارند ، پس از بازیافت تیره می شوند. در نتیجه ، تولیدکنندگان از مستربچ برای بدست آوردن یک رنگ ثابت استفاده می کنند ، سپس مواد پلیمری مذاب را در یک کیسه پلاستیکی فیلم می کنند ، که ما آنها را به صورت کیسه های زباله سیاه استفاده می کنیم.

 

بنگاه ضایعات منظمی در زمینه خریدار ضایعات در تهران در خدمت فروشندگان ضایعات بازیافت پلاستیک میباشد.

مراحل کلی بازیافت پلاستیک

مراحل کلی بازیافت پلاستیک به طور کلی 3 روش برای بازیافت پلاستیک وجود دارد:

بازیافت مکانیکی
بازیافت شیمیایی
بازیابی انرژی

در ایران این مقاله به شرح مراحل بازیافت پلاستیک می پردازد و سایر مراحل به ندرت در ایران انجام می شود و به صرفه نیست.

 

فرآیند بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت زیر برای اکثر پلاستیک ها اعمال می شود، اما استثناهایی وجود دارد، مانند سبدهایی که می توان آنها را آسیاب و بسته بندی کرد و سپس به مرحله دانه بندی آسیاب کرد و حتی برای فرآوری مجدد یا پلاستیک به سبد فرستاد که در خطوط تولید کارخانه تولید می شوند. و تمیز و متفاوت از پلاستیک های جمع آوری شده از شهر. در زیر یک فرآیند کامل را شرح می دهیم.

ضایعات را روی تسمه نقاله قرار دهید
جداسازی بر اساس مواد پلاستیکی
جداسازی رنگ
جداسازی سایر مواد (فلز، چوب، شیشه و …)
پیش شستشو (پیش شستشو)
بخور و آسیاب کن
با آب سرد بشویید
عایق در آب سرد به عنوان تابعی از چگالی
شستشوی ساینده برای از بین بردن اثر چسب یا ذرات سخت به پلاستیک
شستشو با آب داغ: این مرحله شستشو برای همه مواد پلاستیکی لازم نیست و برای برخی ضروری است، مثلا برای بازیافت PET شستشو با آب داغ و برای مواد چرب نیز باید انجام شود. ساختن
تجزیه
خشک شده
جداسازی برچسب (این مرحله در ابتدای چند خط است)
بخور (برای نایلون و مواد پلاستیکی سبک)
تولید گرانول (این مرحله توسط اکسترودر انجام می شود)
بازیافت پلاستیک

اگرچه بازیافت پلاستیک آسان است، اما ابتدا باید بدانید چه نوع پلاستیکی را می توان بازیافت کرد. پلاستیک ها فرمولاسیون متفاوتی دارند و قبل از بازیافت باید برای تولید محصولات جدید تنظیم شوند.پلاستیک های مخلوط قابل بازیافت هستند اما به اندازه پلاستیک های مرتب شده ارزشمند نیستند زیرا خواص فیزیکی پلاستیک های بازیافتی می تواند متفاوت باشد. در واقع دلیل عدم امکان بازیافت پلاستیک ها تنوع آنهاست.

روزانه صدها پلاستیک استفاده می شود. بسیاری از پلاستیک ها از نظر شیمیایی ناسازگار هستند و توانایی ذوب شدن در مواد دیگر را ندارند.

مرحله جداسازی بسیار مهم است و تا حد امکان این جداسازی باید حتی بر اساس رنگ انجام شود و اگر این جداسازی بیشتر انجام شود، سود بازیافت بیشتر و پلاستیک بازیافتی بهتر است.

طبقه بندی پلاستیک ها

1- PETE: پلی اتیلن ترفتالات: از این پلاستیک برای ساخت شیشه شیر نوزاد، دهانشویه و منگنه استفاده می شود.
2- HDPE: پلی اتیلن با چگالی بالا: ظروف شیر، ظروف زباله و بطری های مواد شوینده از این پلاستیک ساخته می شوند.
3- پی وی سی: پلی وینیل کلراید: بطری های روغن خوراکی و ظروف بسته بندی گوشت از این پلاستیک ساخته شده است.
4- LDPE: پلی اتیلن کم چگالی: ظروف تولیدی، ظروف غذا و ظروف نان از این پلاستیک ساخته می شوند.
5- PP: پلی پروپیلن: ظروف ماست، بطری شامپو، نوشابه، ظروف مارگارین و پوشک از این پلاستیک ساخته می شود.
6- PS: پلی استایرن: از این پلاستیک برای ساخت فنجان نوشیدنی گرم، بسته بندی خانگی، کارتن تخم مرغ و سینی گوشت استفاده می شود.
7- در این دسته می توانید هر نوع پلاستیک یا ظروفی را که بیش از یک نوع پلاستیک در آن استفاده شده است قرار دهید.