چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است؟ مایکروسافت اعلام کرد شرکت بازی سازی اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرده است. حال به پاسخ این سوال “چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است؟” می پردازیم. مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد که شرکت بازی سازی اکتیویژن بلیزارد را به مبلغ ۶۸٫۷ میلیارد دلار […]

چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است؟

مایکروسافت اعلام کرد شرکت بازی سازی اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرده است. حال به پاسخ این سوال “چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است؟” می پردازیم.چرا مایکروسافت تصمیم به خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد گرفته است

مایکروسافت روز گذشته اعلام کرد که شرکت بازی سازی اکتیویژن بلیزارد را به مبلغ 68.7 میلیارد دلار خریداری کرده تا دو قدرت بزرگ بازار در دنیای بازی های ویدیویی را متحد کند. این خرید بسیار مهم است و در این مقاله نگاهی به 5 دلیل می اندازیم که نشان می دهد چرا ردموندی ها می خواهند چنین خریدی را انجام دهند.

مایکروسافت سابقه طولانی در دنیای بازی‌های ویدیویی دارد، اما رقیب دیرینه‌اش سونی در سال‌های اخیر عملکرد بهتری از خود نشان داده است که بخشی از آن به دلیل استودیوهای بازی ژاپنی است. اما اکنون مایکروسافت می خواهد با خریدهای گران قیمت خود قدرتمندتر از همیشه باشد.

دلایل خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

این معامله اگر مورد تایید رگولاتورها قرار بگیرد، به بزرگترین خرید ردموندی‌ها تبدیل می‌شود، چرا که ارزش این قرارداد، سه برابر خرید لینکدین در سال 2016 است. اما چرا مایکروسافت دست به چنین کاری می‌زند؟ دلایل خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت چیست؟ در ادامه نگاهی به دلایل این موضوع داریم.

افزایش ارزش مایکروسافت در دنیای بازی‌سازی

اگر این قرارداد مورد تایید قرار بگیرد، سومین شرکت بازی‌ساز بزرگ دنیا متولد می‌شود و مایکروسافت پس از غول چینی تنسنت و همچنین رقیب دیرینه‌اش یعنی سونی، در رتبه سوم این صنعت قرار می‌گیرد و افزایش ارزش مایکروسافت در دنیای بازی‌سازی را می رساند.

اکتیویژن خودش نمی‌تواند در دنیای جدید بازی‌ها به تنهایی رقابت کند و آنطور که مدیرعامل این کمپانی، «بابی کوتیک» می‌گوید برای رقابت در این بازار به یک شریک قدرتمند نیاز است:

«شما به کمپانی‌هایی مانند فیسبوک، گوگل، آمازون و اپل و به خصوص شرکت‌هایی مانند تنسنت نگاه کنید. آن‌ها غول پیکر‌ند و ما نیاز به شریکی داشتیم تا بتوانیم به رویاهایمان دست پیدا کنیم.»

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا هم روز سه شنبه با اعلام خرید شرکت اکتیویژن، اعلام کرد که با این کمپانی می‌خواهد اتحاد و لذت بازی‌های ویدیویی را در اختیار تمام افراد در کره زمین قرار دهد.

بازی‌های گوشی هوشمند

گوشی های هوشمند بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می گیرند و سرعت بازی های موبایلی خیره کننده است. اکتیویژن مالک استودیو King است، استودیویی که Candy Crush، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های گوشی هوشمند تمام دوران را توسعه داد. در مقابل اکتیویژن بلیزارد، ردموندی هایی هستند که تقریباً هیچ حضوری در دنیای بازی های موبایلی ندارند و البته دیگر نمی خواهند چنین شرایطی را تجربه کنند.

فیل اسپنسر، مدیرعامل کنونی مایکروسافت گیمینگ، در مصاحبه ای در روز سه شنبه گفت: همه ما می دانیم که امروزه دستگاه اصلی برای اجرای بازی ها در کره زمین گوشی های هوشمند هستند. اگر فکر نمی‌کنید بازی‌های موبایل یکی از دلایل اصلی خرید اکتیویژن هستند، بد نیست بدانید که Take-Two Interactive اخیرا تصمیم گرفته است تا شرکت بازی‌های موبایل Zynga را با قیمت ۱۱ میلیارد دلار بسازد.

دلایل خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

جلوگیری از پرداخت کارمزد اپ استور

نادلا می‌خواهد امپراتوری بازی‌های مایکروسافت به حدی رشد کند که گیمرها بتوانند مستقیماً به این شرکت بروند و کاری با اپ استور اپل نداشته باشند. مایکروسافت با اپل و گوگل (یا شرکت مادرش آلفابت) بر سر هزینه هایی که از فروشگاه های اپلیکیشن دریافت می کند، اختلاف نظر دارد.

نادلا در دیدار با سرمایه گذاران به درآمد بالای شرکت ها از طریق انتشار بازی ها اشاره کرد:

“امروز ما با رقابت جهانی سختی از سوی شرکت هایی روبرو هستیم که از فروش بازی ها بیشتر از فروش و اشتراک بازی درآمد کسب می کنند.”

اسپانسر البته به این موضوع اشاره کرد و گفت که توزیع بازی ها روی این دستگاه ها یعنی گوشی های هوشمند توسط دو شرکت غول پیکر کنترل می شود و مایکروسافت می خواهد خود بازی ها و محتوا را توزیع کند.

متاورس

بازار متاورس این روزها حسابی داغ است و مسلما مایکروسافت هم می‌‌خواهد سهمی در این صنعت داشته باشد. در کنار آفیس و نرم افزارهای برگزاری کنفرانس و جلسات، بازی‌ها هم یکی از بازیگران اصلی متاورس به حساب می‌آیند. نادلا و اسپنسر ارتباط گیمرها در بازی‌هایی مانند ماینکرفت را دیده‌اند و می‌دانند با نوعی متاورس روبه‌رو هستند. با این حال، برای ورود جدی‌تر به دنیای متاورس باید همچنان تلاش کرد.

تصاحب اکتیویژن بلیزارد به مایکروسافت اجازه می‌دهد که تمرکز بیشتری روی ساخت متاورس داشته باشد و البته به جامعه بزرگتری از گیمرها دست پیدا کند. به گفته نادلا، متاورس نباید تنها یک محیط متمرکز باشد و باید تا جای ممکن از پلتفرم‌های متاورس مختلف پشتیبانی کرد. البته نادلا به پشتیبانی از یک اکوسیستم قدرتمند از محتوا و اپلیکیشن‌ها هم اشاره داشته است.

پلتفرم بازی‌های ابری

استراتژی ردموند بر روی محتوا، تولیدکنندگان و پلتفرم بازی‌های ابری است و می‌خواهد تا حد امکان بازی‌های قدیمی و آینده اکتیویژن را به سرویس بازی ابری خود، Xbox Game بازگرداند. سرویسی که در ماه های اخیر رشد خوبی را تجربه کرده و اکنون 25 میلیون مشترک دارد.

نادلا به دنبال راه‌های Minecraft، LinkedIn و GitHub، اکنون می‌خواهد با جامعه بزرگ دیگری از تولیدکنندگان محتوا ارتباط برقرار کند. البته ردموندی ها در گذشته نتوانسته اند چندین شرکت مانند تیک تاک و دیسکورد را بخرند، اما شاید با Activision بتوانند به همان رویا دست یابند.