ماهی حلوا را چگونه صید می‌کنند ماهی حلوا دو نوع است که معروف‌ترین آن ماهی حلوا سفید است. البته ماهی حلوا سفید و سیاه تفاوت‌های چندانی با یکدیگر ندارند اما ماهی حلوا سفید که با نام زبیدی شناخته می‌شود، پرطرفدار ترین و ممتازترین ماهی دریای جنوب است. اما به طور کلی برای اینکه بتوانید ماهی […]

ماهی حلوا را چگونه صید می‌کنند

ماهی حلوا دو نوع است که معروف‌ترین آن ماهی حلوا سفید است. البته ماهی حلوا سفید و سیاه تفاوت‌های چندانی با یکدیگر ندارند اما ماهی حلوا سفید که با نام زبیدی شناخته می‌شود، پرطرفدار ترین و ممتازترین ماهی دریای جنوب است. اما به طور کلی برای اینکه بتوانید ماهی حلوا سفید را از ماهی حلوا سیاه، متمایز کنید این نکات را به یاد داشته باشید که:

ظاهر ماهی حلوا سفید، چهارگوش و کتابی است. پوست آن روشن بوده و بدن این ماهی تقریبا لوزی شکل، پوزه در بالای دهان جلو آمده، دهان کوچک و تقریبا در انتها قرار دارد. فلس‌های روی بدن بسیار کوچک بوده و به آسانی کنده می‌شوند، رنگ بدن در طرفین نقره‌ای و پشت، آبی خاکستری است. خرید ماهی حلوا اصل جنوب ( زیر قیمت بازار )

 

اهالی خوزستان ماهی حلوا سفید جنوب را به نام زبیده یا ماهی حلوا زبیدی می‌شناسند. این کلمه در زبان عربی به معنای برگزیده است. به دلیل خواص فوق‌العاده‌ی این ماهی، چنین نامی برای آن در نظر گرفته شده است. ماهی حلوا، یکی از بهترین ماهی‌های جنوب کشور است که طعم لذیذ آن مورد پسند همگان است، از این رو به بازارهای کلیه‌ی نقاط کشور ارسال شده و مقبول سلایق مختلف اهالی هر منطقه بوده است. گران بودن قیمت این ماهی در این استان‌ها نیز حکایت از خواص بالای آن دارد که صد البته نوع صید و تازگی ماهی نیز د راین انتخاب بی‌تاثیر نیست. ماهی حلوا در سبد خرید ساکنان خارج از کشور نیز به خوبی جای خود را باز کرده و مردم کشورهای مختلف نیز از خواص آن بهره‌مند شده‌‌اند.

ظاهر ماهی حلوا سیاه، عریض و از دو پهلو فشرده است. باله‌های سینه‌ای دراز و شمشیری شکل بوده و پوست آن تیره است. پولک‌ها ریز بوده و زود کنده می‌شوند. رنگ بدن در بالغین یک دست خاکستری، نقره‌ای تا قهوه‌ای متمایل به آبی و باله‌ها دارای لبه‌های سیاه است.

صید ماهی حلوا به وسیله‌ی تور گوشگیر بوده اما به روش ترال هم صید می‌شود. اما سوال اصلی این است که چرا روش صید ماهی حلوا از اهمیت زیادی برخوردار است آیا ماهی حلوا تازه باید به روش خاصی صید شده باشد که بتوان آن را از دسته ماهی‌های با کیفیت دانست؟

اگر سری به بازار ماهی‌فروش‌های شهرهای ساحلی جنوب ایران بزنید شاید متوجه اختلاف قیمت ماهی حلوا در بازار شوید. یکی از دلایل این اختلاف قیمت‌ها، روش صید ماهی حلوا و دیگر ماهی‌های موجود در بازار است. به عبارتی شما کاملا قانع شده‌اید که چرا باید قیمت ماهی حلوا صید روز یا تازه بالاتر از بقیه باشد اما شاید تاکنون به این نکته دقت نکرده باشید که روش صید ماهی حلوا نیز باعث شده است در برخی بازارها، خرید ماهی حلوا با قیمت بالاتری صورت گیرد.

وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم، چگونه نوع صید ماهی حلوا در کیفیت و اختلاف قیمت آن تاثیرگذار هست؟

صیادان با کشتی، لنج و قایق برای صید به دریا می‌روند. روش‌ها و ابزارهای ماهیگیری نیز تور، قلاب و گرگور هستند. معمولا کسانی که با لنج برای ماهیگیری به دریا می‌روند از تور ماهیگیری استفاده می‌کنند در مقابل ابزار ماهیگیری با قایق، استفاده از قلاب است. اما آنچه که بر قیمت ماهی حلوا اثر می‌گذارد مدت زمان فاصله بین صید تا عرضه به بازار است. هر چه زمان صید ماهی تا عرضه‌ی آن در بازار کمتر باشد، کیفیت ماهی بیشتر هست. حال به این قسمت دقت کنید که، ماهی صید شده با لنج و بوسیله‌ی تور، قیمت کمتری نسبت به ماهی‌های صید شده با قایق و بوسیله‌ی قلاب دارند زیرا، زمان صید ماهی تا عرضه در بازار ماهی‌فروشان توسط کشتی تا ۱ ماه، با لنج حدودا ۱ هفته و با قایق به صورت قلاب ۱ شب است. به همین دلیل صید با قایق و قلاب، بهترین نوع صید است و ماهی با کیفیت‌تر خواهد بود.

صید ماهی حلوا با تور یا ترال است، اما با قایق صورت می‌گیرد. از همین روی ماهی قیمت ماهی حلوا نسبت به دیگر ماهی‌های دریای جنوب بالاتر بوده و البته که کیفیت بالاتری نیز دارد.

اما دلیل دیگری هم به جز روش صید ماهی حلوا باعث شده است که خرید ماهی حلوا سفید نسبت به دیگر ماهی‌ها بیشتر باشد.

ماهی حلوا دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین‌طور ویتامین‌ها و املاح است. ماهی حلوا دارای چربی کمی است. بدن این ماهی کلسیم، ویتامین A و  Dرا شامل می‌شود که در تقویت بینایی، سیستم ایمنی و استخوان‌بندی نقش اساسی دارند. ید موجود در این ماهی  نیز برای غده‌ی تیروئید حیاتی است و از بروز مشکلاتی مانند احساس ضعف و خستگی جلوگیری می‌کند.

اما به طور کلی اگر بخواهیم دو نوع آن را به صورت جداگانه بررسی کنیم باید بگوییم که، ماهی حلوا سفید جنوب دارای انواع ویتامین‌ها، اسیدهای چرب امگا  ، پروتئین بسیار بالا و چربی کم است. ویتامین آ، دی و کلسیم موجود در آن سبب شده تا در مقاوم ساختن سیستم ایمنی، استحکام بخشیدن به استخوان‌بندی و تقویت بینایی بسیار مثمر ثمر واقع شود. ویتامین ب 12 برای جلوگیری از اختلال در سیستم عصبی موثر است. ید ، برای کارکرد غده تیروئید بسیار ضروری است و در نهایت امگا 3 موجود در آن برای سلامت قلب، مفید است.

نکته‌ی خیلی مهم این است که، ارزش غذایی ماهی حلوا سیاه تفاوت چندانی با ماهی حلوا سفید ندارد. تنها تفاوت در این است که این ماهی دارای میزان چربی متوسط است. حتی به این مورد نیز توجه ویژه داشته باشید که، ماهی حلوا سیاه همچون ماهی حلوا سفید لذیذ و خوشمزه است ولی تیغ‌های ریزی دارد. طعم ماهی حلوا سیاه تفاوت زیادی با ماهی حلوا سفید ندارد، اما گوشت آن کمی سفت‌تر است. خرید ماهی حلوا سیاه نیز همچون خرید ماهی حلوا سفید کاملا سلیقه‌ای است.

به عبارتی همین چند اختلاف کوچک که البته در طعم هیچ تاثیری نداشته‌اند باعث شده است تا ماهی حلوا سفید نسبت به ماهی حلوا سیاه محبوبیت بیشتری داشته باشد. اما اگر از دسته افرادی هستید که این تفاوت‌ها به نظرتان چندان اهمیت ندارند، وسواس را رها کرده و به فکر خرید بهینه باشید. زیرا که این دو ماهی حتی در روش صید نیزتفاوتی نداشته پس کیفیت گوشتشان یکی خواهد بود.